• dendertina

Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!

Som rubriken säger: finns det något trashigare och fulare än att bära svenska flaggan på kläder?
    Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia.

Dessutom borde alla som bölar om hur synd det är om dem som inte "får" bära svenska flaggan på sina fula äckliga t-shirtar ges ett ordentligt kok stryk. De "får" inte bära den för då blir de sedda som rasister, påstår de.
    Jag bara antar att det inte bara är jag som gjort iakttagelsen att de som bär dessa flaggtröjor och andra liknande kläder är de som börjar sina meningar med "Alltså jag är inte rasist men...", och röstar på Sverigedeomkraterna.
    Det ÄR ju nästan alltid smygrassarna som klagar, de som hämtar "fakta" från en massa främlingsfientliga nätsidor och rågarvar åt en massa "roliga" rasse-skämt.

Gärna svenska flaggan och nationalsången, när det passar sig. Inte på kläder och inte nationalsången brölandes med en ölburk i handen på stan. Jag både sjunger nationalsången och hissar flaggan, men gör det på ett fint sätt i så fall.

Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast.

Vad tycker ni andra? Fult/snyggt? Passande? Håller ni med om att flaggans historiska och kulturella värde urholkas när man "slaskar" med den?
    Jag drar mig till och med så långt som att säga att det är respektlöst. Vi som VERKLIGEN älskar Sverige är vördnadsfulla inför nationalsång och flagga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 13:12
    Som trådskapare känner jag mig manad att göra ett litet inlägg här eftersom merparten av "debattörerna" i tråden verkar oförmögna att förstå texten i första inlägget.

Denna tråd har blivit ytterligare en snyfttråd för alla som inte "får" bära svenska flaggan och vara stolta över sitt land. (Vem som säger eller bestämmer att de inte "får" det är oklart...)För mig betyder inte "visa stolthet för sitt land" att bära t-shirts med svenska flaggan på, eller sjunga nationalsången med en ölburk i ena handen från en raggarbil - det är DET jag menar med bristande respekt.
    Flaggan och nationalsången är för mig symboler som inte ska missbrukas på det sättet.

För att klargöra så handlar det inte om respekt för turkar, irakier, finnar, tyskar eller vem fan som helst som råkar bo i Sverige och inte "är svensk" (vem som nu är det...?) utan det handlar om vett och etikett.

Att det dessutom ser otroligt trashigt och fult ut är min högst subjektiva åsikt...

• Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!
  • qwerty66
    dendertina skrev 2009-08-07 16:50:10 följande:
    massa text...
    med en dåres envishet upprepar jag:
    _det finns inget som heter flagg-etikett för kläder! _

OK att du tycker det är fult eller dumt eller både och. Vi har åsiktsfrihet, men att ta upp detta till en diskussion i tråden är bara fånigt av dig. Det är helt och för mig och många andra, ge upp detta men fortsätt tycka som du gör!
  • dendertina
    Elijn skrev 2009-08-07 16:58:28 följande:
    Du kan ju inte mena att bara för att man bär en tröja som är i svenska flaggans färger är rasistiskt?Oftast säljs tröjorna i samband med VM i fotboll, och jag anser inget fel i att man vill ha det.. mina syskonbarn har varsin t-shirt i sverigefärger. Jag ser inget respektlöst bara för att man är svensk och vill ha en tröja som är gul och blå. Ska vi säga till invandrarna att dom är respektlösa mot oss när dom har färger eller flagga ifrån sina hemländer? Ska vi sluta sjunga nationalsången också? Herregud.. det finns invandrare som ja känner som tycker att många svenskar är urtöntiga när vi är rädda för att bära gult och blått och sjunga vår nationalsång på matcher och nationaldagen.. varför ska vi då skämmas och tycka att vi är rasistiska?
    Ytterligare en raketforskare...
    Vänligen LÄS trådstart och tillägg, där står klart och tydligen VAD jag anser med respektlöst. Och det är alltså inte att det skulle vara respektlöst mot invandrare.

Varför gå in en tråd och skriva är man uppebarligen inte är intresserad av vad som egentligen diskuetras i den?!
  • Brünnhilde
    qwerty66 skrev 2009-08-07 16:45:50 följande:
    jag tycker den t.shirten var underbar.då jag var i NY för nått år sen, köpte jag en t-shirt med fyra indianer på och en text som sa "defending our country since 1487" eller nått sånt... den bar jag i USA -NY och fick mycket beröm och uppskattning av amerikaner på t-banan och bussar. enligt ditt sätt att se det så visade jag ingen respekt alltså med min t-shirt?
    Jag kan inte svara på det, eftersom jag inte vet hur känslig Native American-frågan är nuförtiden. Men jag gissar att de flesta tycker att de vitas erövring av Nordamerika ligger så långt tillbaka nu, att dagens amerikaner inte kan ställas till svars. Utan att man kan få börja skoja om det nu.
  • figurehead
    Conrad skrev 2009-08-07 16:51:10 följande:
    -Jag tror det är det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommar och såna töntiga saker. (Mona Sahlin)
    Lägg till "det är häftigt att betala skatt" så har du ett ärkenöt utan dess jävla like. Det är inget annat än en stor fet skandal att den människan fortfarande har en politisk karriär.
  • Brünnhilde
    dendertina skrev 2009-08-07 16:50:10 följande:
    Jahapp då har vi ytteligare en av familjelivs raketforskare i tråden... Jag vet alltså inte hur många jag upprepat samma sak som ÄVEN står i TS det vill säga: För mig får man gärna sjunga nationalsången och hissa flaggan UTAN ATT SMUTSA NER DEN PÅ FULA T-SHIRTAR. Det handlar för tiotusende gången INTE OM ATT VISA RESPEKT FÖR MÄNNISKOR FRÅN ANDRA KULTURER SOM BOR I SVERIGE DET HANDLAR OM VETT OCH ETIKETT OCH HUR MAN ANVÄNDER SYMBOLER. Tycker du att det är vördnadsfullt att ha svenska flaggan på fula smutsiga t-shirtar? Tycker du att det är vördnadsfullt att sjunga nationalsången från en raggarbil med groggen i ena näven och flaggan i den andra? Jag tycker INTE det och det är det som hela diskussionen handlar om. Hissa GÄRNA din flagga men håll reda på vilka koder som gäller, det vill säga flaggetikett. Idiot och idiot, den som visat sig både inkompetent att svara i en tråd på Familjeliv på ett vettigt sätt OCH dessutom helt inkapabel till att LÄSA trådstarten OCH de inlägg som trådstartaren gjort ses förmdligen som idioten. Vem som sedemera verkligen är idioten kan vi kanske låta andra bedöma? Lär dig att föra en saklig diskussion innan du ger dig på så svåra saker som att svara i en tråd så slipper andra slösa energi på din dumhet.
    Jag tror att de där svaren beror på, att folk inte orkar läsa hela TS. Och tyvärr är det ju så, att nästan alltid när man läser inlägg om att man inte ska få ha svenska flaggan p.g.a. "respekt", så handlar det inte om respekt mot flaggan utan om respekt mot invandrarna... Ett väldigt märkligt sätt att tänka, det sistnämnda, för övrigt.
  • Brünnhilde
    figurehead skrev 2009-08-07 17:10:28 följande:
    Lägg till "det är häftigt att betala skatt" så har du ett ärkenöt utan dess jävla like. Det är inget annat än en stor fet skandal att den människan fortfarande har en politisk karriär.
    Ja, hon är otroligt korkad. Men jag tror att hennes egna också har genomskådat henne nu.
  • Vickanflickan
    Brünnhilde skrev 2009-08-07 15:44:51 följande:
    Om det bara är själva flaggan rakt upp och ner på en t-shirt, så ser jag inget fel. Men den ska ju inte visas upp i något löjligt sammanhang - t.ex. tillsammans med en bild på parande älgar...Jag tycker förresten att man ska respektera alla länders flaggor. Häromdagen såg jag en kille i en vit t-shirt med den amerikanska flaggan på. Det röda i flaggan hade målats så att det såg ut som blodstrimmor som rann ifrån flaggan. Gissar att det skulle betyda att USA är ett mordiskt land. DET tycker jag var respektlöst - trots att det ligger en del i kritiken av USA som krigsmakt långt utanför sina egna gränser, naturligtvis.
    En sån tröja skulle inte jag ha nåt emot att ha. Jag tycker visst att man kan visa att man inte tycker att ett land handlar rätt på det sättet.
  • Bjornis

Du har en poäng ts - Det är gräsligt fult med svenska flaggan på kläder. Men inte respektlöst!
    Också helt självklart vid sportevenemang!

• Brünnhilde
    Vickanflickan skrev 2009-08-07 17:15:27 följande:
    En sån tröja skulle inte jag ha nåt emot att ha. Jag tycker visst att man kan visa att man inte tycker att ett land handlar rätt på det sättet.
    Jo, men ett land är ju inte BARA det landets officiella handlande i en viss fråga.
  • Vickanflickan
    Brünnhilde skrev 2009-08-07 17:27:34 följande:
    Jo, men ett land är ju inte BARA det landets officiella handlande i en viss fråga.
    Nej fast dom sakerna görs ju i landets namn, det är ju inte i privatpersonernas namn som de åker och krigar i massa olika länder.. och då tycker jag man kan visa att man tycker landets styrande gör fel.
Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!