• dendertina

Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!

Som rubriken säger: finns det något trashigare och fulare än att bära svenska flaggan på kläder?
    Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia.

Dessutom borde alla som bölar om hur synd det är om dem som inte "får" bära svenska flaggan på sina fula äckliga t-shirtar ges ett ordentligt kok stryk. De "får" inte bära den för då blir de sedda som rasister, påstår de.
    Jag bara antar att det inte bara är jag som gjort iakttagelsen att de som bär dessa flaggtröjor och andra liknande kläder är de som börjar sina meningar med "Alltså jag är inte rasist men...", och röstar på Sverigedeomkraterna.
    Det ÄR ju nästan alltid smygrassarna som klagar, de som hämtar "fakta" från en massa främlingsfientliga nätsidor och rågarvar åt en massa "roliga" rasse-skämt.

Gärna svenska flaggan och nationalsången, när det passar sig. Inte på kläder och inte nationalsången brölandes med en ölburk i handen på stan. Jag både sjunger nationalsången och hissar flaggan, men gör det på ett fint sätt i så fall.

Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast.

Vad tycker ni andra? Fult/snyggt? Passande? Håller ni med om att flaggans historiska och kulturella värde urholkas när man "slaskar" med den?
    Jag drar mig till och med så långt som att säga att det är respektlöst. Vi som VERKLIGEN älskar Sverige är vördnadsfulla inför nationalsång och flagga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 13:12
    Som trådskapare känner jag mig manad att göra ett litet inlägg här eftersom merparten av "debattörerna" i tråden verkar oförmögna att förstå texten i första inlägget.

Denna tråd har blivit ytterligare en snyfttråd för alla som inte "får" bära svenska flaggan och vara stolta över sitt land. (Vem som säger eller bestämmer att de inte "får" det är oklart...)För mig betyder inte "visa stolthet för sitt land" att bära t-shirts med svenska flaggan på, eller sjunga nationalsången med en ölburk i ena handen från en raggarbil - det är DET jag menar med bristande respekt.
    Flaggan och nationalsången är för mig symboler som inte ska missbrukas på det sättet.

För att klargöra så handlar det inte om respekt för turkar, irakier, finnar, tyskar eller vem fan som helst som råkar bo i Sverige och inte "är svensk" (vem som nu är det...?) utan det handlar om vett och etikett.

Att det dessutom ser otroligt trashigt och fult ut är min högst subjektiva åsikt...

• Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!
  • KATITZY

Har inte läst tråden...

Men det är nog det absolut fulaste man kan ha på sig. Jag menar svenska flaggan är ju ingen skönhet i sig heller.
    Det är så trashigt och larvigt och fult (återigen). De

• KATITZY

Oj, skickade för tidigt av misstag...
    Det bör ju finnas snyggare kläder att hitta än dem med svensk flagga på vad man nu än har för smak på kläder!

• Ansso

Har bara läst TS högst upp.
    Jag tycker att det är OK att bära tröjjor med svenska flaggan . Speciellt när man går på härliga fotbollsmatcher VM , EM etc ... Sen om någon har det på sig på närsom bryr jag mig inte så mkt om faktiskt, handlar ju om smakfråga och den är ju vid och bred som alla vet . Ganska orevelant och ointressant för egen del att luska i.

• Brünnhilde
    Ansso skrev 2009-08-07 21:15:53 följande:
    Har bara läst TS högst upp. Jag tycker att det är OK att bära tröjjor med svenska flaggan . Speciellt när man går på härliga fotbollsmatcher VM , EM etc ... Sen om någon har det på sig på närsom bryr jag mig inte så mkt om faktiskt, handlar ju om smakfråga och den är ju vid och bred som alla vet . Ganska orevelant och ointressant för egen del att luska i.
    Ja, på sportevemang borde det väl i alla fall vara OK! Som en kul grej om inte annat. Själv brukar jag klä mig lite diskret i svenska flaggans färger på nationaldagen. Typ en blå klänning och accenter i gult: ett gult skärp, diadem eller hårband, en gul tygros fäst vid klänningen eller i håret, eller en gul scarf. Likaså med barnen.
  • nilla 1972

ska vi inte vara stolta över vårat land och bära svenska flaggan med heder. flagga mer..sverige är nog det enda land som inte är stolt över att vara svenskar eller visa svenska flaggan.
    mina barn har varsin stor sverige flagga på väggen , anser inte att det är något fel i det.man behöver f-n inte va rasist för det. det är nog bara sverige som anser sig rasister för att vi använder svenska flaggan på olika sätt.

• Dorian Ertymexx

nilla 1972 skrev 2009-08-07 21:28:28 följande:

ska vi inte vara stolta över vårat land och bära svenska flaggan med heder. flagga mer..sverige är nog det enda land som inte är stolt över att vara svenskar eller visa svenska flaggan.mina barn har varsin stor sverige flagga på väggen , anser inte att det är något fel i det.man behöver f-n inte va rasist för det. det är nog bara sverige som anser sig rasister för att vi använder svenska flaggan på olika sätt.
    ...vilket skulle bevisas. :/
  • Cuthalion
    tebax skrev 2009-08-07 19:58:26 följande:
    menar du inte VÄS?
    Haha, självklart menade jag det.
  • Elijn
    dendertina skrev 2009-08-05 21:09:26 följande:
    Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast.
    Det handlar ju inte om att dom tar flaggan och syr om den till en t-shirt som det nästan låter som att du vill få det till. Jag fattar inte hur du menar att du tycker att det är respektlöst för att folk väljer att gå i gula och blåa t-shirtar!
    Att du tycker att det är fult är ju din åsikt, som fler säkert delar med dej som det alltid är om någonting, men just det här med att man inte respekterar sveriges kultur och historia som jag tycker att du driver liiiite väl långt!
  • MaNiMi

Fult? ja oftast enl mitt tycke. Vill nån sen va lite patriotisk vid en landskamp eller något så får den roa sig med det, finns annat som stör mig värre!
    respektlöst? mot vem undrar jag isf då. (alltså nu syftar jag enbart på tröjan, blir ju lite annat om det är så att personen ifråga är rasist)
    Det finns ju massa turister som går runt med svenskflaggtröjor
    Smaklöst kanske men det är ju också ett individuellt tycke vad man gillar.

• elinasteen

jag tycker också det är skitfult. men SÅ fel av dig TS att skriva just svenska flaggan, det är för fan lika äckligt att bära andra flaggor också... blir så sjukt trött på när folk klagar på svenskar som har sverigetröjor, men klagar en svensk på en tex turk, som har turkiska flaggan på en tischa så är svensken rasist...

vad fan vill man säga med flaggtröjorna egentligen? över huvudtagt? "jag är från detta landet, så det så!" ?????

Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!