Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!
Som rubriken säger: finns det något trashigare och fulare än att bära svenska flaggan på kläder?
Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia.
Dessutom borde alla som bölar om hur synd det är om dem som inte "får" bära svenska flaggan på sina fula äckliga t-shirtar ges ett ordentligt kok stryk. De "får" inte bära den för då blir de sedda som rasister, påstår de.
Jag bara antar att det inte bara är jag som gjort iakttagelsen att de som bär dessa flaggtröjor och andra liknande kläder är de som börjar sina meningar med "Alltså jag är inte rasist men...", och röstar på Sverigedeomkraterna.
Det ÄR ju nästan alltid smygrassarna som klagar, de som hämtar "fakta" från en massa främlingsfientliga nätsidor och rågarvar åt en massa "roliga" rasse-skämt.
Gärna svenska flaggan och nationalsången, när det passar sig. Inte på kläder och inte nationalsången brölandes med en ölburk i handen på stan. Jag både sjunger nationalsången och hissar flaggan, men gör det på ett fint sätt i så fall.
Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast.
Vad tycker ni andra? Fult/snyggt? Passande? Håller ni med om att flaggans historiska och kulturella värde urholkas när man "slaskar" med den?
Jag drar mig till och med så långt som att säga att det är respektlöst. Vi som VERKLIGEN älskar Sverige är vördnadsfulla inför nationalsång och flagga.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 13:12
Som trådskapare känner jag mig manad att göra ett litet inlägg här eftersom merparten av "debattörerna" i tråden verkar oförmögna att förstå texten i första inlägget.
Denna tråd har blivit ytterligare en snyfttråd för alla som inte "får" bära svenska flaggan och vara stolta över sitt land. (Vem som säger eller bestämmer att de inte "får" det är oklart...)För mig betyder inte "visa stolthet för sitt land" att bära t-shirts med svenska flaggan på, eller sjunga nationalsången med en ölburk i ena handen från en raggarbil - det är DET jag menar med bristande respekt.
Flaggan och nationalsången är för mig symboler som inte ska missbrukas på det sättet.
För att klargöra så handlar det inte om respekt för turkar, irakier, finnar, tyskar eller vem fan som helst som råkar bo i Sverige och inte "är svensk" (vem som nu är det...?) utan det handlar om vett och etikett.
Att det dessutom ser otroligt trashigt och fult ut är min högst subjektiva åsikt...