Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

    Resesällskap på adoptionsresan?

    Frågvisa Knase i farten!

    Undrar bara:

    Vem/vilka följde med på resan till att hämta ditt adopterade barn?

    Om ni är ett par som adopterar, reste ni ensamma då eller tog ni med någon annan?

    Par med barn, reste ni bara ni i familjen eller hade ni resesällskap?

    Ni som hade sällskap av någon annan, hur gjorde ni med betalningen av den personens resa, delade ni på det eller betalade ni resan?

    Bara nyfiken!

    Vi funderar på att ta med min pappa: dels vore det ju fantastiskt med avlastning eftersom tvååringen givetvis följer med, dels är han rätt frisk och pigg och ganska resvan och har dessutom varit i Sydamerika (Mellanamerika kanske det var iofs) och pratar dessutom en del spanska. Och så är han en av tvååringens STORA favoriter!

    Sen vore det inte alls dumt att ta med min äldsta barndomskompis också: Hon skulle behöva komma ut på äventyr, hon älskar barn (även om hon tyvärr bor långt bort så att hon inte har träffat vår tvååring mer än ett par gånger), och framför allt är hon spansklärare -- perfekt ju!

    Det känns självklart för oss att betala resan för pappa -- han blir ju liksom en au-pair för oss, men frågan är hur man gör med kompisen. Hon är utfattig (sjukskriven, utförsäkrad), men det känns ju som om det finns gränser för hur mycket pengar man kan slänga ut!

    Bara lite kvällsflum!

  • Svar på tråden Resesällskap på adoptionsresan?
  • Kusin Knase

    Tack för era svar!

    Jag måste förtydliga mig: Kompisen är inte vilken kompis som helst utan en som jag älskar som en syster, vi har gått igenom väldigt mycket tillsammans förr, också svåra kriser etc och vi vet nog typ allt om varandra och vet att vi alltid kommer att älska varandra och finnas till för varandra. Vi har känt varann i över trettio år. Min man och hon står också varandra väldigt nära, han och jag har känt varann i tjugo år och under den tiden har ju hon varit med hela tiden.

    Givetvis vet jag att resan inte skulle vara till för att hon skulle få se mer av världen eller primärt att muntra upp henne, och jag håller med om att adoptionsresan är en familjegrej -- men som sagt, vi står varann så nära att vi räknar henne som familj, även om vi just nu råkar bo långt ifrån varann.

    Ursäkta att jag inte förklarade detta igår kväll när jag mest satt och flummade lite kring detta!

    Min man är i alla fall också med på idén om att ev tillfråga henne, men det ska i så fall bara ske om även min pappa tycker det vore bra (de gillar också varann, min pappa och hon). Det skulle då delvis också vara för att dottern ska tycka att det är roligare, och i och med det hela resan bli en trevligare upplevelse för oss alla.

    Nackdelen är väl just det att hon bor en bit bort, så vi kommer inte att ses så ofta när vi väl är i Sverige igen.

    Jag skulle förstås absolut se till att kompisen i så fall blir helt införstådd med vad resan kommer att innebära, och hennes omdöme är så pass bra att jag litar på att hon tackar nej om hon inte tror att hon kommer att kunna vara oss till rätt slags hjälp.

  • Kusin Knase

    Tack för era svar! Vi ska absolut dra med oss pappa, om han får ha hälsan, och så får vi se hur vi gör med kompisen. Anledningen till att jag startade tråden var inte att fråga "hur ska vi göra" utan bara "hur har ni gjort, så här tänker vi", ren nyfikenhet!

    Tar gärna emot fler svar!

Svar på tråden Resesällskap på adoptionsresan?