• Anonym (Oviktig?)

Dumpad för en katt

Min sambo vill lämna mig och vårt barn på 6 månader, för kattens skull Vi har katter och varje dag får jag torka kattpiss från golvet. Oftast kissar han på golvet inne på gästtoaletten och det kan jag väl leva med. Men idag trapmade jag i äckelpisset framför matbordet!!! Matbordet står där vår lilla bebis brukar ligga och leka! Hon kryoer nästan vilket innebär att hade jag inte märkt av pisset hade hon kanske legat i det ist! Sa till min sambo att jag var innerligt trött på detta jävlande pissande och han sa att han då skulle flytta ifrån oss!
    Jag frågade om vi verkligen inte betydde mer för honom än så men tydligen inte. Han hade klartgjort när vi flyttade ihop att hans katter var allt för honom och ett sånt ultimatum från mig så var det slut. Jag sa nyss till honom att han kunde ägna kvällen åt att leta lägenhet och frågade i vilken stad han hade tänkt, där vi bor nu eller där han bodde förut - "Det ska du skita fullständigt i!" skrek han då.
    Är så ledsen...vet inte vad jag ska ta mig till

• Svar på tråden Dumpad för en katt
  • Anonym (Oviktig?)

Dom är 10-12 år, vet inte exakt. Finns det ingenting jag kan göra för att kiss-katten ska acceptera mig då?

• minislängtan

hur gamla är de andra katterna då? låter mer som att de gör det pga av åldern är de kelna till dig. hur fungerar er baby ihop med dem kan det vara så att de ser henne / honom som ett hot.

• Anonym (Oviktig?)

Föräldrarna är 15 år. Dom bryr sig inte så mycket om vår bebis. Babyn har precis börjat tycka katterna är roliga och försöker ta på dom men dom flyr ju undan. Är livrädd att han ska kissa på bebisen eller i vagnen eller sånt.

• minislängtan

har du provat o spryta vatten på han precis när han ska kissa

• Anonym (katt)

Har oxå katter som pinkat då och då sedan vi fick barn och även tidigare då dom blivit sura tex då vi skaffade hund mm. Ett tips är att testa en spray som heter felliway som "ökar kattens välbefinande", finns på apotek. Det kan fungera annars kan ju katten vara sjuk, deprimerad eller bara sotis på dig eller barnet.

• soffan83

Det är ju så med katter att det är otroligt svårt att få bort den lukten, vi känner det inte men katterna gör det och det är ju därför de fortsätter att kiss apå ett och samma ställe. Men ni kanske skulle åka till veterinären för han kan ju ha problem med njurarna...
    Lycka till i alla fall

• pjoskmamman

stackare, men han borde väl ändå växa upp och förstå att barnet faktiskt kan krypa i pisset- har själv barn har haft katter- de är underbara djur som jag älskar men väljer han katterna ja då får han väl leva med det- tycker verkligen synd om dig- jag gav bort mina katter till en djurvän för jag ville inte avliva kan ni inte höra er för där ni bor om någon i närheten vill ha dem så kan han ju gå o hälsa på dem ? Hoppas det löser sig för er.

• bröderna Walter

hejsan!
    mina två katter har sedan ett tag tillbaka börjat kissa inne på möbler, mattor osv.. vi tetsade feliway men det funkade inte för oss..
    vi börjar bli lite smått trötta på detta kissadet så vi funderar på att ta bort dom (avliva dom) vem vet vad dom sätter sig nästa gång? dom har tom kissat i min sons vagn inget vidare..jag älskar mina katter och skulle vilja göra allt för dom men det kostar ju skjortan av en.. vilket jag inte har råd med just nu.
    så jag förstår att du ledsnat på katt kissamdet , jag vet ju själv hur det är... sorgligt att din kille beter sig som han gör. hoppas ni kommer fram till en lösning..

• sötäpplet

prova olika sorters fy-spray för katterna, men allvarligt talat. Din sambo verkar inte ha ok prioriteringar. DU och BABYN borde gå före katterna. Och han borde städa efter sina katter, eftersom de är hans. Dags för familjerådgivning/dumpa?!

• idkfa

Jag hade en katt som kissade precis överallt, men jag avled honom. Ville inte att min dotter skulle krypa i kisset .
    Ringde till massa vetrinärer och frågade vad som kunde vara fel, dom sa att det kunde va njurarna men bara den undersökningen kostade multum och det ville jag inte lägga.
    Ha du testat att spruta vatten på katten när den kissa? dock tyckte min katt det var kul men på visa funka det. Fyspray finns ju okså, och sen ha jag hört att man kan ta vatten och äppelcidervinäger och spruta.
    men lämna din sambo dej för katter är han inget att ha!

• Anonym (katt)

Att pinka på olika ställen är kattens sätt att tala om att den inte mår bra eller tycket att något är fel. Dem kan ju inte prata.

Skaffar man katt anser jag att man ska ta ansvar för den också och ha den försäkrad. Då är det oftast ingen katastrof när man behöver gå till veterinären.
    Självklart finns det fall där ingenting fungerar och det bästa är att låta katten somna in men tycker att många tar alltför lättvindigt på att skaffa katt och sedan ta bort dem så fort dem är till besvär.

• stora storken

vill han lämna dig och barnet för en katt, då är inte denna , vill inte ens kalla han för man, inget att satsa på. tycker att du och ditt barn ska gå vidare i era liv så att ni får det bra. ha en katt som som springer och pissar här och där verkar vara sjuk.
    vi har 2 st katter, och jag har sagt att om jag ser det minsta tecken på att de ska göra vårat barn illa eller springer och pissar här och där inne hos oss, då blir det vetrinären på en gång, och där är jag och min familj ganska eniga om.
    jag tycker oxå om katter, men det finns en gräns i alla fall.

• Epoque

En kastrerad hankatt i 10-12 års ålder kan ha problem med njurarna. Din sambo verkar ju verkligen älska sina djur och har levt länge med dem så då vore det ju inget problem för honom att låta en veterinär undersöka katten.

Veterinären kan sedan utesluta ev orsaker eller avhjälpa problemen med tex special foder!

Eftersom Ni har 4 katter och två lådor tänker jag främst på att katten vill ha en ren låda.
    Gör rent lådorna dagligen och använd en bra sand tex Tidycats Blå med doft av babypuder! Mycket viktigt då katten är ett väldigt renligt djur!

Låt katten ha en låda på gärsttoaletten där han kan uträtta sina behov utan att behöva trängas med ev blöjbyten.

Lycka till!

Svar på tråden Dumpad för en katt