Inlägg från: Helena Gordon |Visa alla inlägg
  • Helena Gordon

    Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?

    Jag vet faktiskt inte hur det ligger till, men föräldrarna är ju försörjningsskyldiga för barnen till de gått ut skolan eller fyllt 21. När jag bodde på annan ort under gymnasietiden så gav min far mig underhållsbidraget varje månad och min mor satte in en likasinnad summa. Vet inte alls hur det ligger till regelmässigt, men så gjorde vi.

  • Helena Gordon

    Nej, föräldrar är försörjningskyldiga för barnet fram tills de fyller 21, om "barnet" inte flyttat hemifrån, avslutat skolstudier och kan försörja sig själv dessförinnan.


    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:29:17 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:27:33 följande: 21???? Är man inte bara tvungen att betala underhållsbidrag tills barnet är 18?
  • Helena Gordon
    Pumpkin skrev 2009-08-15 10:33:03 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:30:52 följande: Är du säker? För underhållsbidraget betalas bara ut tills barnet avslutat gymnasiet vad jag vet. Så var det för mig i alla fall.
    Men det var ju det jag skrev - alla avlutar inte gymnasiet vid 18-19 års ålder.
    Om en 18-åring som avslutat studier inte kan försörja sig, kan dem inte automatiskt gå till socialen utan föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga fram tills de fyller 21.
    Om inte undantaget finns att ex. "ungdomen" väntar barn och/eller att föräldrarna av något skäl inte kan försörja sitt barn eller pga andra komplicerade omständigheter.
  • Helena Gordon
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:37:21 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:30:52 följande: Hmm, flyttat hemmifrån har han ju gjort iallafall och inkomst har han ju... Kanske borde ta och ringa försäkringskassan och få reda vad som gäller egentligen. Det känns ju lite som en gråzon när dom fortsätter plugga på internat.
    Fast han studerar ju fortfarande ...  www.svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/203/foralders-forsorjningsskyldighet.html
  • Helena Gordon
    Pumpkin skrev 2009-08-15 10:39:16 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande: Okej. Fast jag hade inget jobb när jag slutade gymnasiet, men pappa behövde ändå inte betala underhållsbidrag.
    Underhållsbidraget i sig är jag osäker på, men han var fortfarande försörjningsskyldig. Finns ju enstaka fall som har fått underhållsstöd trots ålder under 21, men omständigheterna bör vara lite annorlunda då.
  • Helena Gordon
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:45:03 följande:
    Ha,ha,ha, nä mamman tycker hon ska ha pengarna så hon kan köpa lyxbilar och sånna saker. Hennes ungar får knappt mat på bordet men hon hade ju minsann en ny bmw och det är ju mycket viktigare. Ni kanske förstår vår ovilja att fortsätta ge henne pengar?
    Det är inget dåligt underhållsbidrag hon får om hon kan köpa lyxbilar för det {#lang_emotions_surprised}
  • Helena Gordon
    msmalin skrev 2009-08-15 10:49:16 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande: även om ungdomen själv får barn o går i skolan är föräldrarna försörjningsskyldiga har själv varit i den sitsen jag bodde själv med barn o började plugga o min pappa fick betala underhållsbidrag till mig, men det gick mellan mig o min pappa o jag ville inte ha pengarna men han satte in dem ändå på ett konto till mig. jag o min man separerade kort o jag vände mig till soc o de nekade mina föräldrar skulle stå för mitt uppehälle (inte barnets). o det gäller till man är 21 OM man studerar annars 18
    Det var isf beräknat på att dina föräldrar fortfarande klarade det ekonomiskt. Det gjorde inte mina.
  • Helena Gordon
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:49:13 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:46:12 följande: Får man underhållsbidrag från 8 OLIKA pappor så räcker det till lyxbilar....
    Så modern har alltså 8 barn eller fler? Låter ändå tokigt att underhållsstöden skulle räcka till lyxbilar då , speciellt då.
  • Helena Gordon
    msmalin skrev 2009-08-15 10:55:48 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:52:43 följande: nä de gjorde ingen beräkning min mamma var sjukskriven och har fyra barn stora skulder hos fogden hon hade tom nyligen blivit vräkt pga obetalda hyror o min pappa har ingen hög inkomst han hade råd med underhållsbidraget thats it typ, jo han ställde upp om jag behövde pengar trots han själv inte hade så mycket, men de gjorde inga beräkningar det enda de sa var att de nekade mig för mina föräldrar var försörjningsskyldiga till mig
    Det låter som en missbedömning från socialen. Detta togs upp när jag som 18-åring vände mig till dem, men de ansåg att det inte fanns möjlighet för mig att bo hemma eller att mina föräldrar skulle klara av en försörjning så därför fick jag hjälp. Men som sagt, det finns ju alltid luckor i systemet.
  • Helena Gordon
    msmalin skrev 2009-08-15 11:04:49 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:58:32 följande: det kan ju vara olika från stad o mellan stadsdelarna. där jag bodde var det ganska många som vände sig till soc o då fick de neka de de kunde. jag gick inte vidare utan fick hjälp av min pappa o farmor de månader jag var ensam för de tyckte liksom jag att det var viktigt att jag avslutade studierna. efter några månader blev jag o min man tillsammans igen o då behövde jag inte hjälpen
    okej, men du studerade samtidigt. Jag har inte heller fått hjälp då.
Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?