• färgglad regnbåge

    Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?

    Är det nån som vet hur det egentligen fungerar med underhållsbidrag? Om ungen valt en gymnasieutbildning där dom flyttar in på skolan och ej bor hemma hos mamma längre, är pappan verkligen tvungen att fortsätta betala pengar till mamman då?

    Ungen jobbar dessutom på helgerna och har en inkomst.

    Nån som vet vilka regler som gäller, det verkar ju jättekonstigt att vi ska betala mamman för ett barn som inte bor hos henne?

  • Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?
  • Pumpkin

    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande:


    Men det var ju det jag skrev - alla avlutar inte gymnasiet vid 18-19 års ålder. Om en 18-åring som avslutat studier inte kan försörja sig, kan dem inte automatiskt gå till socialen utan föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga fram tills de fyller 21. Om inte undantaget finns att ex. "ungdomen" väntar barn och/eller att föräldrarna av något skäl inte kan försörja sitt barn eller pga andra komplicerade omständigheter.
    Okej. Fast jag hade inget jobb när jag slutade gymnasiet, men pappa behövde ändå inte betala underhållsbidrag.
  • Knasis

    Det är helt riktigt som flera skriver. Man är försörjningsskyldig tills barnet är 21, eller avslutat gymnasium.

    Jag tycker att underhållsbidraget ska betalas till barnet. Så hade vi tänkt göra när min flicka var på väg att flytta till eget vid gymnasietiden. Nu blev det inte så.. Hon bodde hemma och pendlade istället.

  • Pumpkin

    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:37:21 följande:


    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:30:52 följande: Hmm, flyttat hemmifrån har han ju gjort iallafall och inkomst har han ju... Kanske borde ta och ringa försäkringskassan och få reda vad som gäller egentligen. Det känns ju lite som en gråzon när dom fortsätter plugga på internat.
    Går han fortfarande på gymnasiet så ska underhållsbidraget betalas.
  • h8him

    Umgängesföräldern ska fortsätta betala underhåll tills barnet slutat gymnasiet. Att hon har en bra sidoinkomst spelar ingen roll, det är hennes pengar. Underhållet går antagligen direkt till dottern via mamman för det är inte billigt att bo inackorderad. Hon ska även ha råd med resor hem, kläder, fickpengar och mat.

  • Helena Gordon
    Pumpkin skrev 2009-08-15 10:39:16 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande: Okej. Fast jag hade inget jobb när jag slutade gymnasiet, men pappa behövde ändå inte betala underhållsbidrag.
    Underhållsbidraget i sig är jag osäker på, men han var fortfarande försörjningsskyldig. Finns ju enstaka fall som har fått underhållsstöd trots ålder under 21, men omständigheterna bör vara lite annorlunda då.
  • banansmoothie

    Kan ni inte komma överräns om att underhållsbidraget går direkt till ert barn?

  • färgglad regnbåge
    banansmoothie skrev 2009-08-15 10:41:26 följande:
    Kan ni inte komma överräns om att underhållsbidraget går direkt till ert barn?
    Ha,ha,ha, nä mamman tycker hon ska ha pengarna så hon kan köpa lyxbilar och sånna saker. Hennes ungar får knappt mat på bordet men hon hade ju minsann en ny bmw och det är ju mycket viktigare.

    Ni kanske förstår vår ovilja att fortsätta ge henne pengar?
  • Helena Gordon
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:45:03 följande:
    Ha,ha,ha, nä mamman tycker hon ska ha pengarna så hon kan köpa lyxbilar och sånna saker. Hennes ungar får knappt mat på bordet men hon hade ju minsann en ny bmw och det är ju mycket viktigare. Ni kanske förstår vår ovilja att fortsätta ge henne pengar?
    Det är inget dåligt underhållsbidrag hon får om hon kan köpa lyxbilar för det {#lang_emotions_surprised}
  • färgglad regnbåge

    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:46:12 följande:


    Det är inget dåligt underhållsbidrag hon får om hon kan köpa lyxbilar för det
    Får man underhållsbidrag från 8 OLIKA pappor så räcker det till lyxbilar....
  • msmalin

    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande:


    Men det var ju det jag skrev - alla avlutar inte gymnasiet vid 18-19 års ålder. Om en 18-åring som avslutat studier inte kan försörja sig, kan dem inte automatiskt gå till socialen utan föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga fram tills de fyller 21.Om inte undantaget finns att ex. "ungdomen" väntar barn och/eller att föräldrarna av något skäl inte kan försörja sitt barn eller pga andra komplicerade omständigheter.
    även om ungdomen själv får barn o går i skolan är föräldrarna försörjningsskyldiga har själv varit i den sitsen jag bodde själv med barn o började plugga o min pappa fick betala underhållsbidrag till mig, men det gick mellan mig o min pappa o jag ville inte ha pengarna men han satte in dem ändå på ett konto till mig. jag o min man separerade kort o jag vände mig till soc o de nekade mina föräldrar skulle stå för mitt uppehälle (inte barnets). o det gäller till man är 21 OM man studerar annars 18
Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?