• JssJ

4 månader och vill inte äta?!

HJÄLP!?

Min son på 4månader har nu i två dagar inte velat äta som vanligt. Äter ca 100ml/gången och bara 5-6gg/dag. Annars äter han både i 40min på mina bröst och kanske 100-150ml ersättning. Är ju precis i skarven mellan amning och ersättning nu så det är så svårt! Idag har han dock spytt stora mängder också och blir bara ledsen så fort man ska försöka ge honom flaskan. Han sover som vanligt och är glad. Ingen feber.
    Vad göra?

Tacksam för snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 10:14
    Undrar en sak till bara, ni som varit med om någon sådan här period. Hur länge har den varat?

• Svar på tråden 4 månader och vill inte äta?!
  • Strumpan08

Min dotter strulade jättemycket med maten vid 4 månader. Hon kunde äta i någon minut bara och sen tappade hon koncentrationen, och ville inte ha bröstet... Men det kan ju vara något annat i och med att han spyr också, kanske magen inte gillar ersättningen? Kan inte så mycket om ersättning så låter någon annan ta den biten.

• odin09

Hejsan, jag har lite samma problem och tyvarr inget rad eller tips...min son ar snart 5 manader och har iof alltid varit en smaatare (ersattning) men han borjar ge mig graa har for han har legat pa samma dagliga intag i nastan tre manader och vid 4 manaders har han vissa dagar borjat doppa till rejalt sma mangder vilket ar nytt.

Nu ater han om det ar en bra dag 600-800 ml per dag, de "graa har"-dagarna doppar han pa 400-500. Han ar nastan aldrig hungrig utan jag far jamt truga, erbjuda flaskan ofta etc. OCh aven om jag later det ga flera timmar zippar han bara och dricker lite mangd anda. MEn han gar upp i vikt, ar glad etc ...forbryllande nog. Varit inne pa alla olika teorier men tror att det mest ar att de har sina dagar..jag har ocksa last att de kan borja krangla runt 4-5 manader och sluta dricka for minsta grej som sker runtomkring sa ibland maste man mata lite avskilt. Det hjalper sadar...Och BM etc sager att det ar inget problem for att han foljer sin kurva etc...men hur lange undrar jag ibland..

Men det ar skont att veta att det ar andra som har matkrangel bebisar darute sa att man inte ar ensam...

• lillabebis

sköter han magen ordentligt?

min dotter på 4,5 månad började matvägra och äta dåligt då hon vart förstoppad. och då hade det bara gått 2 dagar sedan hon bajsade sist. det hade byggts upp sakta under några dagar , så fort hon fick fart på magen så åt hon som en häst igen

• JssJ

Tack för era svar!

Strumpan08:
    Har aldrig varit den som "smitit undan" vid amning så man tycker att han borde vara van vid lite ljud runt omkring... Men morgon och kväll sitter vi i sängen och mysäter och det går inte heller nu...

Odin09:
    Kräks din son också eller äter han bara ojämt? Jag var på bvc i onsdags men då tyckte jag bara att han åt lite dåligt så det var liksom ingenting jag kunde få några riktiga svar på. Man blir ju bara så orolig att något ska vara fel. Klart vi har ju fått börja ganska häftigt med flaska då mina bröst helt plötsligt sinade rejält men helt "nyintroducerad" är han ju inte. Men som du säger, det är skönt att inte vara ensam! Man har ju hört hela tiden att om de är hungriga så är det ett friskhetstecken...

Lillabebis:
    Ja han har faktiskt varit anorlunda i magen sen vi började använda ersättningen mer. Han har bajsat en till två dgr i veckan och då kanske två ggr/dag. Men det märks ingen skilnad på hungrigheten. Trodde med att det skulle ge sig när det "fick plats" mer men icke....

Hoppas ju bara att han inte är sjuk, är nojjig av mig...

• odin09

hej hur gar det for er? finns inget mer stressande an bebis som inte ater..

min at 500 ml tva dagar i rad nu..jattejobbigt. Samma mangd som en nyfodd pa 4 veckor och odin ar nu 5 manader pa torsdag. Jag tror att odin har reflux, alla symptomen stammer in pa han fast inte sokt lakarhjalp ( de ar inte sa bra anda dar jag bor) da han okar konstigt nog i vikt. Fast det har blivit aterkommande dagar med 500 ml sen fyra manaders stracket...odin kraks oxa...mellan varven som din bebis...

styrkekram

• Strumpan08
    JssJ skrev 2009-08-15 21:46:55 följande:
    Tack för era svar! Strumpan08:Har aldrig varit den som "smitit undan" vid amning så man tycker att han borde vara van vid lite ljud runt omkring... Men morgon och kväll sitter vi i sängen och mysäter och det går inte heller nu...
    Det var inte jag heller, ändå blev hon omöjlig vid 4 månader. Fick gå ifrån i ett mörkt rum och amma, eller buffa henne i rumpan under hela måltiden. Det gick över på några veckor. När hon strulade med amningen om kvällarna så lade jag henne utan amning, sen när hon klagade så gick ajg in och ammade lite till, när hon strulade så lade jag ner henne igen och så höll jag på så tills hon somnade.

Om det inte är något annat med magen som stör henne så är det säkert bara den fasen.
  • lillabebis
    odin09 skrev 2009-08-17 08:13:28 följande:
    hej hur gar det for er? finns inget mer stressande an bebis som inte ater..min at 500 ml tva dagar i rad nu..jattejobbigt. Samma mangd som en nyfodd pa 4 veckor och odin ar nu 5 manader pa torsdag. Jag tror att odin har reflux, alla symptomen stammer in pa han fast inte sokt lakarhjalp ( de ar inte sa bra anda dar jag bor) da han okar konstigt nog i vikt. Fast det har blivit aterkommande dagar med 500 ml sen fyra manaders stracket...odin kraks oxa...mellan varven som din bebis...styrkekram
    jag kan inte mata min dotter på 4,5 månader om det är fler människor än bara våran famil runt om j. då vägrar hon äta o jag får sätta mig själv i ett annat rum...

och nu hör hon varenda ljud och ska kolla vad det är som låter så ofta går jag undan så hon får äta i lugn o ro
  • lillabebis
    lillabebis skrev 2009-08-17 13:45:00 följande:
    jag kan inte mata min dotter på 4,5 månader om det är fler människor än bara våran famil runt om j. då vägrar hon äta o jag får sätta mig själv i ett annat rum...och nu hör hon varenda ljud och ska kolla vad det är som låter så ofta går jag undan så hon får äta i lugn o ro
    hon kan oxå kräkas efter det hon ätit . men hon ökar bra i vikt.
  • lillajag82
    JssJ skrev 2009-08-15 21:46:55 följande:
    Lillabebis: Ja han har faktiskt varit anorlunda i magen sen vi började använda ersättningen mer. Han har bajsat en till två dgr i veckan och då kanske två ggr/dag. Men det märks ingen skilnad på hungrigheten. Trodde med att det skulle ge sig när det "fick plats" mer men icke.... Hoppas ju bara att han inte är sjuk, är nojjig av mig...
    är det inte så att barn som får ersättning ska bajsa minst 1 gång om dagen?
    jag gav min son ersättning från det han var 3 veckor o delammade oxå..o jag vill minnas att bvc sköterskan sa att han måste bajsa åtminstone 1 gång om dagen..

Nu helammar jag min dotter som är 7 veckor...så det var ett bra tag sen med det där med sonen..
  • tuffing

kan vara tillväxtperiod kanske så var det för min dotter dock så hel ammar jag
    hoppas det blir bättre snart för er

• lillabebis
    lillajag82 skrev 2009-08-17 13:59:23 följande:
    är det inte så att barn som får ersättning ska bajsa minst 1 gång om dagen? jag gav min son ersättning från det han var 3 veckor o delammade oxå..o jag vill minnas att bvc sköterskan sa att han måste bajsa åtminstone 1 gång om dagen..Nu helammar jag min dotter som är 7 veckor...så det var ett bra tag sen med det där med sonen..
    det vet jag inte riktigt hur det är med det. min bajsar varje dag ibland 2 gånger ibland kan hon hoppa över en dag skulle det gå två dagar så hjälper jag henne men nu har det inte behövts, jag ger någon sked plommonpure varje dag och det får fart på magen
  • odin09
    lillabebis skrev 2009-08-17 13:45:00 följande:
    jag kan inte mata min dotter på 4,5 månader om det är fler människor än bara våran famil runt om j. då vägrar hon äta o jag får sätta mig själv i ett annat rum...och nu hör hon varenda ljud och ska kolla vad det är som låter så ofta går jag undan så hon får äta i lugn o ro
    haha, han ater alltid i lugn och ro da det automatiskt bara ar jag hemma under dagarna och jattetyst...hihi...men kanner igen det, far hyssja at min man om han travar runt nar odin ater,,,de ar som att radarn standigt ar paslagen=)
Svar på tråden 4 månader och vill inte äta?!