• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • Marelb

Jag har funderat på en sak efter att ha läst DN för ett tag sen. Det var en artikel om ett par som tagit emot ägg. Lyckades hitta artikeln... www.dn.se/insidan/insidan-hem/anneli-fodde-barn-med-donerade-agg

Grejen är att JAG INTE VILL medverka till att ett par i denna situation får barn FÖRE de som är BARNLÖSA!!!! Blir så fruktansvärt irriterad! De gjorde tack och lov behandling utomlands men de har ändå gjort massa prover mm i Sverige. Lugna ner mig någon och säg att detta par absolut inte skulle få hjälp i Sverige!! De borde inte fått göra prover eller ngt här, det är ju min åsikt. Tycker inte det är en rättighet att få en/två sladdisar när man redan har barn. Syskon OK men de hade typ 3-4 barn innan???

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Flisan86
    Marelb skrev 2011-01-22 07:31:42 följande:
    Jag har funderat på en sak efter att ha läst DN för ett tag sen. Det var en artikel om ett par som tagit emot ägg. Lyckades hitta artikeln... www.dn.se/insidan/insidan-hem/anneli-fodde-ba...

Grejen är att JAG INTE VILL medverka till att ett par i denna situation får barn FÖRE de som är BARNLÖSA!!!! Blir så fruktansvärt irriterad! De gjorde tack och lov behandling utomlands men de har ändå gjort massa prover mm i Sverige. Lugna ner mig någon och säg att detta par absolut inte skulle få hjälp i Sverige!! De borde inte fått göra prover eller ngt här, det är ju min åsikt. Tycker inte det är en rättighet att få en/två sladdisar när man redan har barn. Syskon OK men de hade typ 3-4 barn innan???
    Men hallå, nu är det så att hon gjort behandling utomlands och betalat för rasket själv, eftersom hon inte har rätt till hjälp i Sverige, dels pga åldern, men kanske framför allt just för att hon redan har egna barn sen tidigare. Alla undersökningar som är gjorda i Sverige är så vitt jag vet även gjorda privat och betalda för. Hon tar inte på något sätt behandlingar eller ägg från någon som kan få hjälp i Sverige.
    Så Nej, hon går inte på något sätt "före" de som är barnlösa och köar i Sverige. Hon är inte "i systemet" överhuvudtaget utan har hittat egna vägar. Vilket i sig är starkt gjort, tycker jag. Man måste inte vika sig bara för att samhället inte kan hjälpa, man kan hitta egna vägar. Och det gjorde hon. Och fick såna otroligt fina grabbar! DET är häftigt!
  • Flisan86
    Fröken Bus skrev 2011-01-14 19:47:57 följande:

Hej alla!

Jag vill också skicka en kram till er som går igenom behandlingar för att hjälpa andra, av empati för oss som behöver hjälp.

Fröken Bus

Kram tillbaka och lycka till! Solig
  • Marelb
    Flisan86 skrev 2011-01-22 12:06:00 följande:
    Men hallå, nu är det så att hon gjort behandling utomlands och betalat för rasket själv, eftersom hon inte har rätt till hjälp i Sverige, dels pga åldern, men kanske framför allt just för att hon redan har egna barn sen tidigare. Alla undersökningar som är gjorda i Sverige är så vitt jag vet även gjorda privat och betalda för. Hon tar inte på något sätt behandlingar eller ägg från någon som kan få hjälp i Sverige.
    Så Nej, hon går inte på något sätt "före" de som är barnlösa och köar i Sverige. Hon är inte "i systemet" överhuvudtaget utan har hittat egna vägar. Vilket i sig är starkt gjort, tycker jag. Man måste inte vika sig bara för att samhället inte kan hjälpa, man kan hitta egna vägar. Och det gjorde hon. Och fick såna otroligt fina grabbar! DET är häftigt!
    Jo, jag vet att behandlingarna skedde utomlands. Visste däremot inte att övriga undersökningar gjordes privat. Det kanske framgick och jag missade det!? Jag vill bara att de som inte har några barn alls ska få hjälp först och främst. Syskon också såklart men det måster ju finnas någon gräns för det med...

Förstår iof inte varför DN väljer att lyfta fram just en sådan familj... men det är ju en anna sak... Tror många tänker att de inte skulle vilja donera till dem. Klart det var fina killar. Starkt gjort... ja... men man kan ju också vara nöjd med det man har!
  • Flisan86
    Marelb skrev 2011-01-22 18:24:31 följande:
    Jo, jag vet att behandlingarna skedde utomlands. Visste däremot inte att övriga undersökningar gjordes privat. Det kanske framgick och jag missade det!? Jag vill bara att de som inte har några barn alls ska få hjälp först och främst. Syskon också såklart men det måster ju finnas någon gräns för det med...

Förstår iof inte varför DN väljer att lyfta fram just en sådan familj... men det är ju en anna sak... Tror många tänker att de inte skulle vilja donera till dem. Klart det var fina killar. Starkt gjort... ja... men man kan ju också vara nöjd med det man har!
    Det ju isisisis här på FL, vet inte om du läser något i de andra ÄD-trådarna, men om du är nyfiken, så läs. Där framgår det mesta.

Kudos till isisisis för att hon ställer upp i media. Så himla synd hur de klipper och klistrar och vinklar och att de flesta inte verkar fatta det och inte orkar gräva vidare utan tuggar i sig och sväljer det TVn bjuder på (tänker självklart mer på Aktuellt och Korrespondenterna). Jag hoppas på fler inslag om ÄD ur andra vinklar i framtiden! Just det inslaget i DN måste ändå vara det bästa jag läst hittills.
  • Marelb

Jag läser en del andra trådar... Visst är det JÄTTEBRA att ÄD tas upp i media och borde göras mer för att få fram fler donatorer... ABSOLUT!

Jättebra att möjligheten finns att åka utomlands också eftersom köerna i Sverige inte är så roliga. Samt att alla inte kan få hjälp här.

Klart varje familj gör som de vill. Men tror ändå som jag tror... "ååå en sådan familj som har MÅNGA barn redan, en sådan familj vill jag hjälpa"... Så tänker INTE många tror jag. Sen spelar det ingen roll att allt gjordes utomlands. Denna artikel får nog inte fler kvinnor att ringa ÄD klinikerna i landet... vilket är SYND!!! Denna artikel var väl det SÄMSTA jag läst om ÄD.

• Flisan86
    Marelb skrev 2011-01-24 09:45:21 följande:
    Jag läser en del andra trådar... Visst är det JÄTTEBRA att ÄD tas upp i media och borde göras mer för att få fram fler donatorer... ABSOLUT!

Jättebra att möjligheten finns att åka utomlands också eftersom köerna i Sverige inte är så roliga. Samt att alla inte kan få hjälp här.

Klart varje familj gör som de vill. Men tror ändå som jag tror... "ååå en sådan familj som har MÅNGA barn redan, en sådan familj vill jag hjälpa"... Så tänker INTE många tror jag. Sen spelar det ingen roll att allt gjordes utomlands. Denna artikel får nog inte fler kvinnor att ringa ÄD klinikerna i landet... vilket är SYND!!! Denna artikel var väl det SÄMSTA jag läst om ÄD.
    Jag tror inte att man tänker så, såvida man inte missuppfattat att de betalat för sin behandling utomlands och tror att par som redan har barn får behandling här. Ett av kriterierna för att ens få göra IVF med donerade ägg i Sverige är ju att man inte har barn sedan tidigare. Ingen skulle donera till någon som redan har barn, varesig de vill eller ej.

Lite av nyfikenhet - vilken är den BÄSTA artikeln du läst om ÄD? Skulle gärna läsa om du orkar länka!
  • Marelb

Har inte läst så många artiklar utan mest fakta om äggdonation. Men jag läste en artikel om en familj där både kvinnan och mannen hade donerat ägg/spermier. Det stog väldigt bra om varför de gjorde detta. Tyckte det var så fint att de bägge hade samma tankar och hade gjort det bägge två! Det var en BRA artikel tycker jag! Omöjlig att länka, försökte googla lite men inte lätt för jag vet inte ens i vilken tidning det var... sorry...

• Flisan86
    Marelb skrev 2011-01-26 09:14:39 följande:
    Har inte läst så många artiklar utan mest fakta om äggdonation. Men jag läste en artikel om en familj där både kvinnan och mannen hade donerat ägg/spermier. Det stog väldigt bra om varför de gjorde detta. Tyckte det var så fint att de bägge hade samma tankar och hade gjort det bägge två! Det var en BRA artikel tycker jag! Omöjlig att länka, försökte googla lite men inte lätt för jag vet inte ens i vilken tidning det var... sorry...
    Åh ja, den läste jag också! Minns inte heller vilken tidning, troligen DN eller Aftonbladet om jag läst den.
  • Marelb
    Flisan86 skrev 2011-01-26 09:21:19 följande:
    Åh ja, den läste jag också! Minns inte heller vilken tidning, troligen DN eller Aftonbladet om jag läst den.
    Önskar dig all lycka till i framtiden!

För mig återstår mer väntan. Men ingenting att jämföra med alla mottagare som skulle vilja ha lite ägg... de har väl väntat om någon!
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10