• Teskedsmamman

0707-bebbar - tråd 12

Nu har de passerat 2 år och utvecklingen rullar på....

Tråd  1:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m14168620.html
    Tråd  2: www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17192999.html
    Tråd  3: www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20288055.html
    Tråd  4: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m23458408.html
    Tråd  5: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m26638308.html
    Tråd  6: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m29417307.html
    Tråd  7: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m32236097.html
    Tråd  8: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m34912366.html
    Tråd  9: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m37895983.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41085805.html
    Tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m43804942.html

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)¸.·*).·´`·»
     «·´¨*·.¸*Våra bebisar*.¸¸.·*¨`·»
    «·´`·.(¸.·´(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

Änglaljus - Lova - 11/6
    Bäsebus - Michelle - 21/6
    Lucky98 - Sandra - 9/7
    mona83 - Leah - 10/7, zandrisen - Mick - 10/7, Pillisen - Tarek - 10/7
    Hemlis - Alfons - 12/7
    Pasadena - Flicka - 16/7
    Inana - Darwin - 19/7, banantelefon - Frida - 19/7
    OZgirl - Joanna - 20/7
    Ella174 - Viktor - 21/7, maria 25 - flicka - 21/7
    Veronicaq - Pojke - 23/7
    Calylite - Juli - 25/7, Skarpa - Flicka - 25/7
    Teskedsmamman - Alfred - 31/7
    charmtroll - Elias - 5/8

Vissa är aktiva i tråden, andra inte och en del är inte ens medlemmar på FL längre...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Svar på tråden 0707-bebbar - tråd 12
  • mona83
    Ella174 skrev 2009-09-22 19:41:08 följande:
    mona, vad jobbigt att du inte får hjälp. Det låter farligt att du går ner så mycket i vikt. Tycker de att det räcker att du bara lämnar blodprov?Roligt att det går bra med Tobias dagis!Skulle han öva teckenspråk där också?
    Ne blodprov räcker inte därför läkaren på Vc skickade en remiss, men inte ens fått nått brev om att dom mottagit en remiss. Behöver antigen medicin eller en operation av sköldkörteln.
    Jag ska lämna ett nytt blodvärde för att dom ville se så att mitt blodvärde stigit och b vitaminet. Ska tydligen räcka med att äta järntabletter för att B vitaminet ska stiga. Hade inte b vitaminet stigit på den här månaden så ska dom kolla om inte kroppen ka ta upp b vitamin ordentligt.
    Har lyckast bromsa ner viktnedgången lite, om man äter godis går man inte ner lika mkt i vikt från dag till dag . Testade under en vecka, men äta varje dag har man inte riktigt råd med eller är speciellt nyttigt. Så la ner det.

Japp dom tecknar där, men Tobias tycker det är jätte kul. Teckanar hela tiden med påhittade och rätt tecken. Man förstår honom så mkt bättre nu ärn förut, fast man förstod honom bra förut med.
    Tror Tobias lärde sig ca 20 tecken under sommaren.
    Lilla syster har hakat på så hon tecknar hon med.

Man kan inte riktigt fatta att så små barn kan lära sig sånt så lätt.
  • mona83

Bara för det vart jag sugen på godis eller likande. Det är snart fredag igen

• mona83

Om jag håller halsen sträckt så syns det mkt väl att jag har en svullnad i halsen, sköldkörtlen.
    Ungefär som killars adamsäpple, men min sitter neranför

• Teskedsmamman
    Mona: Så tjatigt, men grattis till viktnedgången!

Själv har jag dragit på mig 5-6 kg under sommaren som jag envist försöker gå ner, jag käkar dessutom medicin mot min mage som jag har haft problem med i 1 år, men nu så är det bara 2 dagar kvar på luren... jag är toktrött hela tiden och det svider i ögonen av trötthet och mitt humör är därefter - jobbigt.

Jag ska in på en utbildning (förhoppningsvis) i november på Lernia så då blir det mer timmar på dagis....

Vi har börjat på barngympa med ungarna och jag kan säga att hjärtat sitter i halsgropen när Alfred far upp och ner för ribbstolarna (jo då, hela vägen upp) som en iller... Idag gick han balansgång på en bänk som satt 110 cm upp i luften och kastar sig rätt ut i luften och litar på att jag står där... Det är hetsigt med alla tre och man ska ha koll på Alfred
    Idag lärde han sig dessutom att klättra ner för våningssängen....
  • Pasadena

Tesked,
    det är skönt att veta att man inte är ensam om att ha en våghalsig 2-åring. Vilma klättrar numera uppför klätterställningen på egen hand och in genom alla tunnlar och vrår och är nästan på väg att åka ner för tunnelrutchkanan själv men vågar inte det riktigt än. Men som sagt en tidsfråga Hennes jämnåriga är betydligt lugnare och mer försiktiga var de trampar och klättrar men hon slänger sig överallt och klättrar på lekstugetak etc.

Har era små slutat sova middag? V slutade sova strax innan sommaren och under semestern gick det ju bra när viv ar hemma men nu på dagis är hon som ett litet yrväder och de säger att hon inte sitter stilla en sekund på stor-vilan (de lyssnar på sagoband). När jag hämtar vid 15 är hon sååå irriterad och arg och allt är bara fel. Hon skriker och vrålar hela vägen hem tills hon slocknar vid 18.30-19.
    Vi provade strax efter sommarsemestern att låta henne sova 30 min på dagis bara för att vila men då var hon uppe jättesent på kvällarna istället.
    Någon som har nåt tips??

• mona83
    Pasadena skrev 2009-09-24 09:07:55 följande:
    Tesked,det är skönt att veta att man inte är ensam om att ha en våghalsig 2-åring. Vilma klättrar numera uppför klätterställningen på egen hand och in genom alla tunnlar och vrår och är nästan på väg att åka ner för tunnelrutchkanan själv men vågar inte det riktigt än. Men som sagt en tidsfråga Hennes jämnåriga är betydligt lugnare och mer försiktiga var de trampar och klättrar men hon slänger sig överallt och klättrar på lekstugetak etc.Har era små slutat sova middag? V slutade sova strax innan sommaren och under semestern gick det ju bra när viv ar hemma men nu på dagis är hon som ett litet yrväder och de säger att hon inte sitter stilla en sekund på stor-vilan (de lyssnar på sagoband). När jag hämtar vid 15 är hon sååå irriterad och arg och allt är bara fel. Hon skriker och vrålar hela vägen hem tills hon slocknar vid 18.30-19.Vi provade strax efter sommarsemestern att låta henne sova 30 min på dagis bara för att vila men då var hon uppe jättesent på kvällarna istället.Någon som har nåt tips??
    Leah klättrar hon med, upp för rutchkanor och sen ner själv. Fick hon skulle hon ligga på mage och åka med huvudet neråt .

Det var ett atg sedan Leah slutade sova, minns inte ens när hon slutade. Men vid 19 lägger hon sig varje kväll, sen orkar hon ionte längre. Hänt att jag lagt henne tidigare med.
  • OZgirl
    Pasadena skrev 2009-09-24 09:07:55 följande:
    Tesked,det är skönt att veta att man inte är ensam om att ha en våghalsig 2-åring. Vilma klättrar numera uppför klätterställningen på egen hand och in genom alla tunnlar och vrår och är nästan på väg att åka ner för tunnelrutchkanan själv men vågar inte det riktigt än. Men som sagt en tidsfråga Hennes jämnåriga är betydligt lugnare och mer försiktiga var de trampar och klättrar men hon slänger sig överallt och klättrar på lekstugetak etc.Har era små slutat sova middag? V slutade sova strax innan sommaren och under semestern gick det ju bra när viv ar hemma men nu på dagis är hon som ett litet yrväder och de säger att hon inte sitter stilla en sekund på stor-vilan (de lyssnar på sagoband). När jag hämtar vid 15 är hon sååå irriterad och arg och allt är bara fel. Hon skriker och vrålar hela vägen hem tills hon slocknar vid 18.30-19.Vi provade strax efter sommarsemestern att låta henne sova 30 min på dagis bara för att vila men då var hon uppe jättesent på kvällarna istället.Någon som har nåt tips??
    Jojo sover fortfarande en timme på dagis. Hon är såpass aktiv att hon tydligen somnar på tre röda och verkar behöva det. Dock är hon rätt svårlagd på kvällarna här, det tar mellan en halvtimme upp till en timme. Och en av oss ligger jämte i sängen, det blev så nån gång när hon hade varit sjuk för innan dess kunde hon somna själv enl 5mm. Det var iofs lättare när hon hade spjälisen, nu har hon en riktig säng och kommer bara komma kartande om/när hon inte har lust att sova.
    Hur lägger ni era?
  • Teskedsmamman

Rutchkanor tar Alfred de största... Så där finnsd inte betänkligheter heller

Han sov inte middag i somras, men gör det nu när dagis har kommit igång igen, men sover inte på dagis utan när vi kommer hem istället, börjar jag heltid får vi nog ta med vagnen långa dagar....

Han lägger sig mellan 19-19.30 och oftast somnar han ganska snart, men som igår när han sov 16.30-18.00 så var han vaken en bra stund på kvällen...

• Pasadena
    OZgirl skrev 2009-09-24 10:36:48 följande:
    Jojo sover fortfarande en timme på dagis. Hon är såpass aktiv att hon tydligen somnar på tre röda och verkar behöva det. Dock är hon rätt svårlagd på kvällarna här, det tar mellan en halvtimme upp till en timme. Och en av oss ligger jämte i sängen, det blev så nån gång när hon hade varit sjuk för innan dess kunde hon somna själv enl 5mm. Det var iofs lättare när hon hade spjälisen, nu har hon en riktig säng och kommer bara komma kartande om/när hon inte har lust att sova. Hur lägger ni era?
    Jag ligger bredvid innan hon somnar. Hon vill oftast sitta i famnen och då får hon det medan jag smeker henne på pannan och vaggar lite så somnar hon på 5 minuter.
  • mona83
    OZgirl skrev 2009-09-24 10:36:48 följande:
    Hur lägger ni era?
    Här använder Leah fortfarande spjälsäng, annars skulle hon alla gånger gå upp när hon vaknar om nätterna, händer inte jätte ofta men mellan varven. När hon är inne i dom perioderna så är det inte en natt hon vaknar utan ett par i rad. Då är hon vaken halva natten sen.
    Annasr så lägger hon sig vid 19 och somar på 3 sekunder, man hör henne inte. Ibland har jag fått lägga henne tidigare med.
Svar på tråden 0707-bebbar - tråd 12