Inlägg från: Sponkilonk |Visa alla inlägg
  • Sponkilonk

    Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

    Vi får snart tillökning i familjen och tänkte passa på att utnyttja föräldraledigheten för att åka till Australien i 6 månader för att kunna vara nära min syster och hennes familj.
    Vi kommer alltså att resa med tre barn i åldrarna 7, 5 och 7 månader.
    Jag har dock börjat tveka på om det är bra för den min äldsta kille att vara ifrån skola och kompisar så länge. Vi har tänkt att ge hemundervisning då han kommer att gå i första klass när vi reser.

    Jag blir orolig då min kille inte är speciellt framåt och är orolig att han kommer att ha svårt med kompisarna då de säkert grupperat sig och "vant sig av med" att han är där.

    Behöver lite åsikter angående detta. Vad tror ni? Är det dumt att ta honom ur skolan och kompisgemenskap för att resa? Hur hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 12:00
    Är det ingen som har rest under en längre period med ett skolpliktigt barn som kan berätta hur ni har löst det?

    De flesta kanske går i skolan, men det kostar tyvärr 200 000 kr som utlänning att gå i deras skola.

  • Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?
  • Sponkilonk

    Min syster har kollat upp möjligheten för honom att gå i skola. Det skulle tydligen kosta 200 000 kr per termin. Så vi fick lägga ner det. =(

  • Sponkilonk

    Nej, vi kan tyvärr inte åka då barnet är nyfött då rekommendationen är att vänta minst 6 månader innan man flyger så långt med bebis.

    Jag tror inte undervisningen i sig blir något problem. Det är mest kompisförhållanden jag är orolig för.

  • Sponkilonk

    Ja, jag tror också att det kommer att ge barnen jättemycket. Känns bra att det är fler som ser det så. =)
    Givetvis kommer vi se till att de träffar jämnåriga barn om vi åker.

    Ja, jag har tänkt att ta reda på precis vad de ska göra i skolan under den här perioden och följa det.
    Har även tänkt att kanske ta kontakt med en skola i närheten där vi kommer bo för att komma och hälsa på under en dag och se hur de jobbar där.

    Trots allt så finns det en liten oro för hur det kommer att bli när vi kommer tillbaka.

  • Sponkilonk

    När de är så unga borde det väl inte vara något problem att få ge dem hemundervisning. Eller ?? Har inte ens funderat på att det skulle vara ett problem. Är det någon som vet om det är svårt att få tillstånd till det?

  • Sponkilonk

    Oj! Att han skall behöva gå om en klass och än en gång behöva "byta kompisar" är uteslutet. Skulle det behöva bli så, så blir det ingen resa.
    Jag får verkligen kolla upp detta.
    Trodde verkligen inte att det skulle vara några problem med hemundervisning då det inte är direkt några avanserade grejer de går igenom i den åldern.
    Han ska börja förskoleklass nu och kan redan läsa och skriva. Han är en jättesmart kille så får vi bara lov att vara borta så kommer undervisningen inte vara något problem.

  • Sponkilonk

    Tack för alla svar =)
    Det verkar ju inte vara så lätt som vi tänkte oss att få undervisa honom hemma. =(
    Är det någon som har erfarenhet av att resa under en lång period med ett skolpliktigt barn så får ni gärna skriva och berätta hur ni har gjort.

    Till inlägg #19
    Angående att flyga långt med barn under 6 månader så är länken nedan en sådan rekommendation.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

  • Sponkilonk

    De har tydligen kommit med något nytt lagförslag som innebär att de skall förbjuda hemundervisning. Men om jag har fattat det rätt så gäller förbudet av religösa eller filosofiska skäl.
    Jag hoppas att det är så. Då kanske det inte blir några problem ändå.

  • Sponkilonk

    Sommarlovet är inte aktuellt att åka av framför allt två anledningar.
    En anledning är att det är vinter där under den perioden och under långa perioder skittråkigt väder.
    En annan att det inte känns bra att åka när bebisen är för liten pga ökad risk för smitta etc. Även om ag förstår att många bebisar har flugit långt och klarat sig bra.
    Vaccinationer blir inget problem då de ges vid 5 månader och 12 månader. Möjligtvis får 12 mån vaccinet skjutas fram 1 mån.
    Hälsokontroll är inga problem att göra.

    Det verkar som majoriteten tycker att vi inte bör åka under så lång tid.
    Jag vet varken ut eller in egentligen. Alternativet är ju att åka under en kortare period. Om det är det bästa för pojken gör vi givetvis det.

    Om det är någon som har erfarenhet av detta så är jag jättetacksam för att höra om era erfarenheter både under och hur det gick sedan och gärna fler synvinklar på detta.

  • Sponkilonk

    Vad glad jag blir att det kommer så mycket kloka åsikter och synvinklar. =)
    Det är verkligen ett jättestort dilemma för oss.
    Jag önskar man kunde se in i framtiden för att se hur situationen blir när vi kommer tillbaka.
    Vi vacklar fram och tillbaka. Ena minuten så känns det som helt rätt att åka länge, och nästa så känns det som det är ett dumt val.

  • Sponkilonk

    Att låta honom börja skolan ett år senare är absolut inte aktuellt. Finns inte på världskartan av många olika anledningar.
    Skulle resan påverka honom så mycket så blir det inte så länge.

  • Sponkilonk

    Till TS Mamma
    Jag kontaktade skolans rektor i veckan. Han visste inte alls men skulle ta reda på hur och om det fungerade praktiskt.
    Han har precis börjat förskoleklassen i veckan och har tänkt att ta upp det med läraren på det första utvecklingssamtalet som blir ganska snart.

    Har också tänkt att han skulle få ha en kontinuerlig kontakt med klassen, och har tänkt precis som du att det skulle vara en möjlighet för dem här hemma att få lära sig om Australien.
    Även för att kunna följa deras utbildning och göra samma sak som dem under samma tid.

    Han är ju lite blyg och kanske inte kastar sig in i barnens lekar, men han har inte extremt svårt med kontakter. Jag hoppas verkligen att han om vi åker så länge kan anpassa sig och komma tillbaka in i barnens gemenskap.

  • Sponkilonk

    Det enda visum vi får som familj är turistvisum. Ev. får vi resa ut ur landet efter 3 månader för att sen komma tillbaka för 3 månader till.

    Till CHE82
    Tack för ett mycket intressant inlägg. Jag hoppas verkligen hans lärare är en typ som du. =) Att även hon ser detta som ett sätt att lära på annorlunda sätt.
    Skulle vara jättekul om han fick hålla en regelbunden kontakt med sin klass så att han blir ihågkommen.

    Jag har också tänkt tanken att upplevelsen kanske kommer göra honom till en mer öppnare och mer självsäker person. Han skulle lära sig engelska vilket måste vara en stor fördel för honom när han börjar läsa det. (Vet inte vilken klass man göra det i nu för tiden). Jag hoppas att fördelarna överväger nackdelarna. =)

  • Sponkilonk

    Har inte fått svar från rektorn än. Tänkte prata med läraren när jag fått svar om jag får lov att ge hemundervisning. Tack för att du frågar. =)

  • Sponkilonk

    Tänkte uppdatera tråden lite. Vi har nu fått klartecken för att vi får ge honom hemundervisning när vi är borta. =)
    Förutsättningen är självklart att vi håller en kontinuerlig kontakt med läraren, vilket vi så klart tänkt att göra.
    Tror att hela upplevelsen kommer att vara bra för vår son (och resten av familjen) och vi tror att så länge vi ser till att han får hålla en kontinuerlig kontakt med sin klass och berätta om sina upplevelser, så kommer dem inte glömma honom.
    Är sååå glad att man äntligen kan börja planera på allvar.

  • Sponkilonk

    Tack för svaret och tipsen. Ja, det var verkligen en blandning av åsikter i tråden. Men det är ju alltid bra att få olika vinklar på problemet. Även om en del var kanske lite extremt negativa.
    Har dock kommit fram till att det inte kommer vara dåligt för vår son att bryta upp hans vardag ett tag. Tvärtom kommer han förmodligen utvecklats enormt jämfört med om vi stannat hemma.
    Det hade ju varit fantastiskt roligt om man fått kontakt med en sådan grupp när vi är där. Det skall jag be min syster at kolla upp närmare.
    Vi kommer att bo i Perth, så det är nog inte nära er tyvärr. Hade ju varit hemskt bra annars. =)

  • Sponkilonk

    Har precis loggat in på familjeliv efter massor av års frånvaro. Så kul att läsa min gamla tråd om hemundervisning av vår son. Kan ju uppdatera med att hela resan gick fantastisk bra, hemundervisningen fungerade utmärkt, och sonen kom tillbaka till sin klass och kom in i gemenskapen direkt. Det var verkligen ett minne för livet, och jag rekommenderar alla som har en dröm och möjlighet att åka iväg att göra det. ????

    Just nu är vi mitt i ett nytt äventyr i Australien. Nu har barnen hunnit bli 7, 12 och 14 år, och går i skola här under 2 år då jag läser en master på ett universitet här. Vi har hunnit vara här i snart ett år, och barnen anpassade sig till skolan och språket på nolltid. Jag svarar gärna på frågor om någon har funderingar på att genomföra liknande resa.

  • Sponkilonk

    Japp, tillbaka i Perth. Med en Aussie partner så blir allting väldigt mycket enklare gällande visum i alla fall. Det är väldigt enkelt att leva i Australien med barn. Rekommenderar verkligen att testa om ni vill och har möjlighet. Det finns alltid en återvändo om man inte skulle trivas. ????

Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?