• Sponkilonk

    Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

    Vi får snart tillökning i familjen och tänkte passa på att utnyttja föräldraledigheten för att åka till Australien i 6 månader för att kunna vara nära min syster och hennes familj.
    Vi kommer alltså att resa med tre barn i åldrarna 7, 5 och 7 månader.
    Jag har dock börjat tveka på om det är bra för den min äldsta kille att vara ifrån skola och kompisar så länge. Vi har tänkt att ge hemundervisning då han kommer att gå i första klass när vi reser.

    Jag blir orolig då min kille inte är speciellt framåt och är orolig att han kommer att ha svårt med kompisarna då de säkert grupperat sig och "vant sig av med" att han är där.

    Behöver lite åsikter angående detta. Vad tror ni? Är det dumt att ta honom ur skolan och kompisgemenskap för att resa? Hur hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 12:00
    Är det ingen som har rest under en längre period med ett skolpliktigt barn som kan berätta hur ni har löst det?

    De flesta kanske går i skolan, men det kostar tyvärr 200 000 kr som utlänning att gå i deras skola.

  • Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?
  • hotten
    En helt vanlig mamma skrev 2009-08-21 15:37:13 följande:
    Men, även om klasskompisarna då skulle ha gått vidare och funnit nya kompisar så kan ju denne pojke antingen komma in i en ny kompiskonstilation, eller finna nya vänner.Under 6 månader är det inte bara kompisarna hemma som förändras och utvecklas...Jag är grundskollärare, och tycker inte att man ska se ner på hemundervisning i detta läget. Jag hade inte tvekat, utan åkt iväg i 6 månader.Varför skulle inte ett barn lära sig mer av att bo i ett nytt land? Att barnet sedan glömmer sina äventyr är väl kanske sant, men förhoppningsvis sitter erfarenheten av att vara annorlunda i, så öppenheten gentemot andra människor som är nya i en kultur är större. Man får erfarenhet och försåelse för en annan kultur, ett annat språk och större referensramar helt enkelt...
    jag säger ju just det att vi reser mycket själva å jag vet vad det ger barnen å oss osv.. så jag är verkligen inte sån som ropar nej så fort man pratar om resor, å vi har seriöst övevägt långre utlandsvistelse (nu under skoltiden är vi bara 3-4 v under julen borta då behöver barnet vara ledig bara max 1 vecka), å då enbart i svensk skola. För jag vet att jag inte skulle kunna ge hemundervisning på ett sådant sätt så det motsvarar skolgången (iof trodde jag det innan barnet började i skolan men har ändrat mig nu när dottern gått 2 år i skolan, å då är jag iof bara förskollelärare men troligtvis ändå mer pedagogiska kunskaper osv än en del föräldrar)
    då vår dotter är lite blyg å så så har vi övervägt noga å pratat med många å dessa problem har varit så pass vanliga å påverkat många ut av barnen mycket negativt
    å det var ändå en sak som vi inte tänkt dessmer på innan men som fått oss att ändra oss å vänta med utlandsvistelsen.

    men som sagt TS har ju ett gyllene tillfälle nu innan skolan börjar å andra barnen börjar skolan osv att åka nu å låta barnet börja ett år senare..
  • Sponkilonk

    Att låta honom börja skolan ett år senare är absolut inte aktuellt. Finns inte på världskartan av många olika anledningar.
    Skulle resan påverka honom så mycket så blir det inte så länge.

  • Ts Mamma
    Sponkilonk skrev 2009-08-21 16:10:11 följande:
    Att låta honom börja skolan ett år senare är absolut inte aktuellt. Finns inte på världskartan av många olika anledningar.Skulle resan påverka honom så mycket så blir det inte så länge.
    Be och få ha ett möte med hans lärare från förskolleklassen och den han har nu samt rektor och berätta era planer och fråga om de tror att det skulle påverka hans skolgång på något sätt, om det skulle gå att lösa med distans studier, kontinuerlig kontakt med dem via mail, webcam osv. Tänk på att det är oxå ett gyllene tillfälle för honom att få lära sina klasskamrater något, hur det är på andra sidan jorden, det kommer han att växa på. Och vilket tillfälle för dem att få lära sig nya saker om vår jord, från en klasskamrat på andra sidan jorden, det kommer de ha glädje av länge.

    Allt går att lösa och jag tvivlar på att skolan skulle ha något emot det förutsatt att han inte har extremt svårt i skolan och med gemenskapen, men att han bara e blyg tror jag inte skulle sätta käppar i hjulet.

    Lycka Till!
    ~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
  • Sponkilonk

    Till TS Mamma
    Jag kontaktade skolans rektor i veckan. Han visste inte alls men skulle ta reda på hur och om det fungerade praktiskt.
    Han har precis börjat förskoleklassen i veckan och har tänkt att ta upp det med läraren på det första utvecklingssamtalet som blir ganska snart.

    Har också tänkt att han skulle få ha en kontinuerlig kontakt med klassen, och har tänkt precis som du att det skulle vara en möjlighet för dem här hemma att få lära sig om Australien.
    Även för att kunna följa deras utbildning och göra samma sak som dem under samma tid.

    Han är ju lite blyg och kanske inte kastar sig in i barnens lekar, men han har inte extremt svårt med kontakter. Jag hoppas verkligen att han om vi åker så länge kan anpassa sig och komma tillbaka in i barnens gemenskap.

  • Londonvibes

    Jag tycker att det låter spännande. Vad ska ni åka på för slags visum? Det finns ju gratis skolor i Australien med, men de får man väl antagligen inte gå i om man bara har turistvisum.

  • Che82

    Nu har jag bara läst ts o alla barn är inte lika. Kan förstå din oro med att han kommer hamna utanför gemenskapen. När kidsen börjar är de ju till viss mån alla nya för varann även om de säkert redan känner nån/några i klassen sen innan. Att komma tilbaka när alla har hittat vänner o lärt känna varndra å så kan kännas skrämmande, särskilt om barnet redan från början är lite tillbakadragen i sin personlighet.

    Mitt råd är absolut att ni ska åka, vilken härlig tid ni kommer få som familj o vilka band ni har möjlighet att knyta med varandra när ni är hemma allesammans. Det är få förunnat att kunna sticka iväg så, jag hade inte tvekat en sekund. Mitt förslag är att ni fortsätter hålla kontakten med klassen. Berätta om din oro för läraren o föreslå att de kanske kan göra nåt temaarb eller nåt sånt gällande australien eller annat. Kanske kan de brevväxla? Vad kan vara mer motiverande med att börja lära sig läsa o skriva än att man faktiskt kan kommunicera med varann? Kankse kan ni också öva via datorn? Det blir ju såklart ganska korta medd din grabb kommer skicka o få men du och läraren kanske kan komma överens om att brevväxla med varandra där ni skriver det barnen vill ha sagt nån gång i månaden? Då tappar ju inte din kille varken skola eller kompisar samtidigt som han omtalas o blir i hågkommen i klassen- dessutom är det med stor pedagogisk vinning man börjar brevväxla. Kanske kan det bli ett större projekt där klassen så småningom kan börja brevväxla med en australiensisk klass? Begränsningarna är få, möjligheterna många.

    Är själv lärare o tycker att det finns massa gott att hämta här. Skulle kanske till o med vara jättepositivt för ditt barns självkänsla o självförtroende (att vara den ende som sett, hört, vart med om ngt) att sedan få berätta för klassen om allt det spännande han sett o varit med om, vilka djur det bor där, vad pratar man för språk, vad äter man? Gud vilka godbitar. Den läraren har ju massa gratis. Efter avslutat resa kanske ni, hela familjen vill komma å visa utvalda bilder o bjuda på nån typisk maträtt o prata om en särskild upplevelse eller så. Skitspännande.

    När det gäller skolan så händer ju massa just då som han kommer missa, detta möter ni föräldrar upp lätt genom att bara tänka på alla vardagsituationer ni hamnar i. Hur många köttbullar finns på tallriken? Hur många finns kvar om mamma äter upp en? Vilka djur är pojken intresserad av? var kan ni hitta informationen om dem/det djuret? Vad händer om man inte vattnar blomman på balkongen? Hur varmt är det? hur varm är solen? varför är det skönt att bada när man är varm? vad händer med vattnet när det är varmt? Låt barnet ställa frågor o sen fundera över hur det kan ligga till o sist får han fundera på var ni kan hitta den informationen (typ bibban, internet eller fråga en vuxen som vet att 1+3 blir 4 för att man räknat det så många gånger.)
    Herregud blev en mindre roman! Du kan ju fråga läraren vad de ska jobba med under terminen o följa det du tycker är spännande men att lära sig om världen det gör man INTE i en bok. Den kunskap som efterfrågas är att barnet lär sig ifrågasätta, analysera o kritiskt granska den information som densamma hittar. just därför ska man alltså inte servera färdiga svar utan vara lite utmanande o fråga vad denna tror om ditten o datten o varför. Oj, nu går jag igång igen. Lycka till

    Bara mina funderingar kring detta!

  • Sponkilonk

    Det enda visum vi får som familj är turistvisum. Ev. får vi resa ut ur landet efter 3 månader för att sen komma tillbaka för 3 månader till.

    Till CHE82
    Tack för ett mycket intressant inlägg. Jag hoppas verkligen hans lärare är en typ som du. =) Att även hon ser detta som ett sätt att lära på annorlunda sätt.
    Skulle vara jättekul om han fick hålla en regelbunden kontakt med sin klass så att han blir ihågkommen.

    Jag har också tänkt tanken att upplevelsen kanske kommer göra honom till en mer öppnare och mer självsäker person. Han skulle lära sig engelska vilket måste vara en stor fördel för honom när han börjar läsa det. (Vet inte vilken klass man göra det i nu för tiden). Jag hoppas att fördelarna överväger nackdelarna. =)

  • PrettyinPink
    En helt vanlig mamma skrev 2009-08-20 19:29:13 följande:
    Jag tror personligen att din son komemr att fa större kunskap av att bo i ett annat land i 6 månader och bli hemundervisad än att stanna hemma för att vara som alla andra... Din son kan också kommaatt stärkas i sig själv genom en sådan sak, så kanske det inte alls blir några problem med kompisar när han kommer hem. Att barnen ska ha glömt honom tror jag inte ett dugg på. Jag skulle definitivt ha åkt. Det är inte själviskt eller hämmande för barnen. Det är en otroligt stor chans som många av oss bara drömmer om!!
    Jag håller med! Åk!! Har själv kånkats omkring utomlands och har bara bra och livslånga erfarenheter från det. Tror han kommer växa som människa.
  • Sponkilonk

    Har inte fått svar från rektorn än. Tänkte prata med läraren när jag fått svar om jag får lov att ge hemundervisning. Tack för att du frågar. =)

Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?