• Sponkilonk

Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

Vi får snart tillökning i familjen och tänkte passa på att utnyttja föräldraledigheten för att åka till Australien i 6 månader för att kunna vara nära min syster och hennes familj.
    Vi kommer alltså att resa med tre barn i åldrarna 7, 5 och 7 månader.
    Jag har dock börjat tveka på om det är bra för den min äldsta kille att vara ifrån skola och kompisar så länge. Vi har tänkt att ge hemundervisning då han kommer att gå i första klass när vi reser.

Jag blir orolig då min kille inte är speciellt framåt och är orolig att han kommer att ha svårt med kompisarna då de säkert grupperat sig och "vant sig av med" att han är där.

Behöver lite åsikter angående detta. Vad tror ni? Är det dumt att ta honom ur skolan och kompisgemenskap för att resa? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 12:00
    Är det ingen som har rest under en längre period med ett skolpliktigt barn som kan berätta hur ni har löst det?

De flesta kanske går i skolan, men det kostar tyvärr 200 000 kr som utlänning att gå i deras skola.

• Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?
  • Kodia

Eftersom ni skall vara borta så länge gäller inte svensk skolplikt. Ni kan inte söka ledighet för så lång tid, utan sonen får sluta skolan, för att börja när han kommer hem igen. Kolla med skolan om de löser detta, så att han kan komma tillbaka till samma klass igen!

Kunskapsmässigt tror jag att det kommer att funka att undervisa honom hemma - förbered med böcker osv, gärna i samråd med läraren. Ta med pc- lek & lär-spel. Se till att ha tillgång till många skönlitterära böcker på svenska på hans nivå - både för honom att läsa själv och som högläsning.

När det gäller kompisar funkar det säkert bra om ni undervisar honom på förmiddagarna, då andra barn är i skolan, och sedan kanske han kan gå med i aktiviteter som finns där - typ simskola, fotboll, scouter, hantverk eller vad som nu finns.

Någon skrev att man måste gå om om man missar stor del av ett skolår. Så är det absolut inte - ett beslut att gå om tas enbart om barnet har sådana kunskapsluckor som man tror skall bli avhjälpta genom ett år till i den årskursen. I exemplet kan det ju varit så att det barnet legat efter i skolan, och att det blivit ännu värre under tiden i hemlandet, och barnet därför fick gå om.

• Samsonia

Som lärare rekommenderar jag det inte. Första klass är en mycket viktig inlärningsperiod i barnens liv både kunskapsmässigt och socialt. Jag tror samtidigt att det är oerhört nyttigt och lärorikt att resa med sina föräldrar. Jag skulle nog råda er till att åka iväg en lite kortare period i stället där det inte inverkar så mycket på sonens skolgång. Tex att ni åker över sommarlovet och att han kanske är ledig från skolan ett par veckor i varje ände.

• MissNice
    Sponkilonk skrev 2009-08-18 00:29:04 följande:
    Nej, vi kan tyvärr inte åka då barnet är nyfött då rekommendationen är att vänta minst 6 månader innan man flyger så långt med bebis. Jag tror inte undervisningen i sig blir något problem. Det är mest kompisförhållanden jag är orolig för.
    ÄSch, vi flög hem från Tx USA ungefär samma restid. OCh det va inga problem.
  • evaoregon
    Samsonia skrev 2009-08-18 19:54:12 följande:
    Som lärare rekommenderar jag det inte. Första klass är en mycket viktig inlärningsperiod i barnens liv både kunskapsmässigt och socialt. Jag tror samtidigt att det är oerhört nyttigt och lärorikt att resa med sina föräldrar. Jag skulle nog råda er till att åka iväg en lite kortare period i stället där det inte inverkar så mycket på sonens skolgång. Tex att ni åker över sommarlovet och att han kanske är ledig från skolan ett par veckor i varje ände.
    Jag håller med dig. I första klass lär man ju sig så att säga baskunskaperna. Snarare är det ju enklare att ta så lång ledighet när barnen är äldre.

Jag föreslog också sommarlovet plus några veckor extra, men fick ingen respons ifrån ts.

Har du ts funderat över hur det praktiskt ska fungera med babyn? Kommer ni att gå på häslokontroller, få vaccinationer där etc?
  • evaoregon
    MissNice skrev 2009-08-18 21:19:52 följande:
    ÄSch, vi flög hem från Tx USA ungefär samma restid. OCh det va inga problem.
    Det är ju lite längre till Australien än till USA, men jag känner flera som flugit med barn under 6 månader utan problem.
  • Ciceli

Och mina föräldrar hämtade mig i Thailand 1976 och flög med mig när jag endast var 7 veckor gammal, med typ 3 byten på den tiden, i Amsterdam, Moskva och allt vad det nu var. Tror resan tog över ett dygn.
    Och jag mår fint idag!

Så åk tidigare TS med familjen om ni kan!

• JA77

Det skulle jag inte göra. Jag är emot att låta barnen "lida" (missförstå mig rätt) för att föräldrarna ska förverkliga sig själva. Bättre att resa det långa sommarlovet.

• Sponkilonk

Sommarlovet är inte aktuellt att åka av framför allt två anledningar.
    En anledning är att det är vinter där under den perioden och under långa perioder skittråkigt väder.
    En annan att det inte känns bra att åka när bebisen är för liten pga ökad risk för smitta etc. Även om ag förstår att många bebisar har flugit långt och klarat sig bra.
    Vaccinationer blir inget problem då de ges vid 5 månader och 12 månader. Möjligtvis får 12 mån vaccinet skjutas fram 1 mån.
    Hälsokontroll är inga problem att göra.

Det verkar som majoriteten tycker att vi inte bör åka under så lång tid.
    Jag vet varken ut eller in egentligen. Alternativet är ju att åka under en kortare period. Om det är det bästa för pojken gör vi givetvis det.

Om det är någon som har erfarenhet av detta så är jag jättetacksam för att höra om era erfarenheter både under och hur det gick sedan och gärna fler synvinklar på detta.

• ROMNI

skolplikten gäller inte om ni ska vara borta så länge från sverige!

• gutegirl

Min dotters kompis var ett halvår i Gambia när hon skulle ha börjat ettan. Hon fick börja ett år senare istället.

Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?