• Sponkilonk

Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

Vi får snart tillökning i familjen och tänkte passa på att utnyttja föräldraledigheten för att åka till Australien i 6 månader för att kunna vara nära min syster och hennes familj.
    Vi kommer alltså att resa med tre barn i åldrarna 7, 5 och 7 månader.
    Jag har dock börjat tveka på om det är bra för den min äldsta kille att vara ifrån skola och kompisar så länge. Vi har tänkt att ge hemundervisning då han kommer att gå i första klass när vi reser.

Jag blir orolig då min kille inte är speciellt framåt och är orolig att han kommer att ha svårt med kompisarna då de säkert grupperat sig och "vant sig av med" att han är där.

Behöver lite åsikter angående detta. Vad tror ni? Är det dumt att ta honom ur skolan och kompisgemenskap för att resa? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 12:00
    Är det ingen som har rest under en längre period med ett skolpliktigt barn som kan berätta hur ni har löst det?

De flesta kanske går i skolan, men det kostar tyvärr 200 000 kr som utlänning att gå i deras skola.

• Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?
  • evaoregon
    Sponkilonk skrev 2009-08-19 16:44:06 följande:
    Sommarlovet är inte aktuellt att åka av framför allt två anledningar. En anledning är att det är vinter där under den perioden och under långa perioder skittråkigt väder. En annan att det inte känns bra att åka när bebisen är för liten pga ökad risk för smitta etc. Även om ag förstår att många bebisar har flugit långt och klarat sig bra. Vaccinationer blir inget problem då de ges vid 5 månader och 12 månader. Möjligtvis får 12 mån vaccinet skjutas fram 1 mån. Hälsokontroll är inga problem att göra. Det verkar som majoriteten tycker att vi inte bör åka under så lång tid. Jag vet varken ut eller in egentligen. Alternativet är ju att åka under en kortare period. Om det är det bästa för pojken gör vi givetvis det. Om det är någon som har erfarenhet av detta så är jag jättetacksam för att höra om era erfarenheter både under och hur det gick sedan och gärna fler synvinklar på detta.
    Jullovet då? Går det inte att åka då och kanske ta några veckor extra?

De som jag känner till har "bara" varit borta typ 2 till 4 veckor under terminerna. De flesta brukar försöka lägga sina långresor innan barnen börjar skolan eller i alla fall delvis i samband med loven.
  • hotten

jag hade inte åkt, men hade jag nu gjort det så hade det blivit 2-3 veckor före jullovet så barnet är tillbaka till skolan efter jullovet. (då kan ni ändå vara borta ca 5v)
    dels så har alla barnen ett längre uppehåll just innan de börjar igen, dels så är aktiviteterna annorlunda å inte så mycket vanlig skola.

men samtidigt skulle en långresa ge er en stor erfarenhet å tid för varandra å minnen.... så det absolut bästa vore ju att låta barnet börja skolan ett år senare...

sen ang smitta osv, så är det ju just under vintern alla värre smittor finns å även risk för fler sjukdommar pgav stor klimatväxlig finns å inte under sommaren..

• En helt vanlig mamma

Jag tror personligen att din son komemr att fa större kunskap av att bo i ett annat land i 6 månader och bli hemundervisad än att stanna hemma för att vara som alla andra...
    Din son kan också kommaatt stärkas i sig själv genom en sådan sak, så kanske det inte alls blir några problem med kompisar när han kommer hem. Att barnen ska ha glömt honom tror jag inte ett dugg på.

Jag skulle definitivt ha åkt. Det är inte själviskt eller hämmande för barnen. Det är en otroligt stor chans som många av oss bara drömmer om!!

• mandelblomma

inte gjort det själv, men träffat andra som gjort det i bland annat Thailand och helt klart tror jag fördelarna överväger för er kille!
    Det finns kanske andra alternativ än hemundervisning om det finns internationell skola där?
    Men annars är väl hemundervisning inte sååå svåt med en sju åring ;)
    Skulle inte tveka en sekund !!

• bubbelmaja

Jag är också lärare, för de lägre åldrarna. Hur positivt jag än tycker att det är att barnen får se världen, vara med sina föräldrar m.m. så tycker jag inte 6 månaders frånvaro är bra. Inte så avancerade saker de lär sig då, skrev någon, och det måste jag med viss stolthet säga att jag itne håller med om. Det är inte en självklarhet att föräldrar kan undervisa i läsinlärning, språkutveckling, rundläggande matematiska begrepp, positionssystemet m.m. (vilket kanske du ts kan, vad vet jag!?)

Barn lär sig väldigt mycket av att vara bland andra barn. Många av mina lever presterar mer och bättre i skolan än hemma (enligt många föräldrar som hjälper sina barn med läxor, eller försöker få sitt barn att läsa mer och svårare texter under sommaren osv).

....bara några tankar från en lärare! Det finns dock många föräldrar som kanske kan sätta sina barn i den "proximala utvecklingszonen" ofta på en långresa, få sitt barn att vilja lära och jobba hårt,ge sitt barn träning i det sociala samspelet osv.

• mandelblomma
    bubbelmaja skrev 2009-08-20 19:53:49 följande:
    Jag är också lärare, för de lägre åldrarna. Hur positivt jag än tycker att det är att barnen får se världen, vara med sina föräldrar m.m. så tycker jag inte 6 månaders frånvaro är bra. Inte så avancerade saker de lär sig då, skrev någon, och det måste jag med viss stolthet säga att jag itne håller med om. Det är inte en självklarhet att föräldrar kan undervisa i läsinlärning, språkutveckling, rundläggande matematiska begrepp, positionssystemet m.m. (vilket kanske du ts kan, vad vet jag!?) Barn lär sig väldigt mycket av att vara bland andra barn. Många av mina lever presterar mer och bättre i skolan än hemma (enligt många föräldrar som hjälper sina barn med läxor, eller försöker få sitt barn att läsa mer och svårare texter under sommaren osv). ....bara några tankar från en lärare! Det finns dock många föräldrar som kanske kan sätta sina barn i den "proximala utvecklingszonen" ofta på en långresa, få sitt barn att vilja lära och jobba hårt,ge sitt barn träning i det sociala samspelet osv.
    jag håller med dig om att alla inte klarar av att undervisa sna barn i ettan i ett halvår, men jag förutsatte i mitt svar till ts att de kunde det :)
    Menade inte alls att det inte är avancerat att gå och unervisas i ettan, men jag tror ändå att föräldrar som är lite medvetna och inte helt tappade bakom flötet klarar det
  • hotten
    En helt vanlig mamma skrev 2009-08-20 19:29:13 följande:
    Jag tror personligen att din son komemr att fa större kunskap av att bo i ett annat land i 6 månader och bli hemundervisad än att stanna hemma för att vara som alla andra...Din son kan också kommaatt stärkas i sig själv genom en sådan sak, så kanske det inte alls blir några problem med kompisar när han kommer hem. Att barnen ska ha glömt honom tror jag inte ett dugg på.Jag skulle definitivt ha åkt. Det är inte själviskt eller hämmande för barnen. Det är en otroligt stor chans som många av oss bara drömmer om!!
    ingen har sagt att barnen skulle ha glömt honnom, men ändringar sker snabbt i den ålder å de kompisar han lekt med mest innan kan lätt ha hittat andra som tagit barnet "ställning" å barnet kommer inte in på samma sätt som föut. Så har det varit för väldigt många av de vi pratat medänner, å då har det varit barn som haft lätt för att knyta kontakter osv...

större kunskap av att bo i annat land får inte så litet barn ,med sig utan de mesta glöms relativt snabbt tyvärr, men en enorm upplevelse visst...

å nu är vi sånna som älskar att resa å har övervägt alternativ med svensk skola utomlans men avstått just av flera skäl (ett stort just detta)
  • En helt vanlig mamma

Men, även om klasskompisarna då skulle ha gått vidare och funnit nya kompisar så kan ju denne pojke antingen komma in i en ny kompiskonstilation, eller finna nya vänner.
    Under 6 månader är det inte bara kompisarna hemma som förändras och utvecklas...

Jag är grundskollärare, och tycker inte att man ska se ner på hemundervisning i detta läget. Jag hade inte tvekat, utan åkt iväg i 6 månader.

Varför skulle inte ett barn lära sig mer av att bo i ett nytt land? Att barnet sedan glömmer sina äventyr är väl kanske sant, men förhoppningsvis sitter erfarenheten av att vara annorlunda i, så öppenheten gentemot andra människor som är nya i en kultur är större. Man får erfarenhet och försåelse för en annan kultur, ett annat språk och större referensramar helt enkelt...

• Sponkilonk

Vad glad jag blir att det kommer så mycket kloka åsikter och synvinklar. =)
    Det är verkligen ett jättestort dilemma för oss.
    Jag önskar man kunde se in i framtiden för att se hur situationen blir när vi kommer tillbaka.
    Vi vacklar fram och tillbaka. Ena minuten så känns det som helt rätt att åka länge, och nästa så känns det som det är ett dumt val.

• Ts Mamma

I så tidiga årskurser så brukar man kunna ordna att han följer sin klass via nätet och hela tiden följer med vad de gör.

Tänk bara på att det kommer kräva att ni lägger tid på hans läxor, varje dag.

Men jag tror inte det är något större problem, mer att det kräver planerig och samarbete med er, han och hans lärare.

Mina småsyskon bodde ett tag på Sr Lanka och läste ia nätet, de var dock lite äldre så jag vet att det går men kräver diciplin.

Kolla med din sons lärare och ev. rekto och Lycka Till, det kommer gå kanon!

~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?