• Sponkilonk

Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

Vi får snart tillökning i familjen och tänkte passa på att utnyttja föräldraledigheten för att åka till Australien i 6 månader för att kunna vara nära min syster och hennes familj.
    Vi kommer alltså att resa med tre barn i åldrarna 7, 5 och 7 månader.
    Jag har dock börjat tveka på om det är bra för den min äldsta kille att vara ifrån skola och kompisar så länge. Vi har tänkt att ge hemundervisning då han kommer att gå i första klass när vi reser.

Jag blir orolig då min kille inte är speciellt framåt och är orolig att han kommer att ha svårt med kompisarna då de säkert grupperat sig och "vant sig av med" att han är där.

Behöver lite åsikter angående detta. Vad tror ni? Är det dumt att ta honom ur skolan och kompisgemenskap för att resa? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 12:00
    Är det ingen som har rest under en längre period med ett skolpliktigt barn som kan berätta hur ni har löst det?

De flesta kanske går i skolan, men det kostar tyvärr 200 000 kr som utlänning att gå i deras skola.

• Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?
  • Sponkilonk

Ja, jag tror också att det kommer att ge barnen jättemycket. Känns bra att det är fler som ser det så. =)
    Givetvis kommer vi se till att de träffar jämnåriga barn om vi åker.

Ja, jag har tänkt att ta reda på precis vad de ska göra i skolan under den här perioden och följa det.
    Har även tänkt att kanske ta kontakt med en skola i närheten där vi kommer bo för att komma och hälsa på under en dag och se hur de jobbar där.

Trots allt så finns det en liten oro för hur det kommer att bli när vi kommer tillbaka.

• Sponkilonk

När de är så unga borde det väl inte vara något problem att få ge dem hemundervisning. Eller ?? Har inte ens funderat på att det skulle vara ett problem. Är det någon som vet om det är svårt att få tillstånd till det?

• LyckligtSlut

Tror också att det kan vara väldigt givande för er son. Jag hade nog planerat för att han skulle få gå om en klass för säkerhetsskull, men det kan säkert gå bra med hemundervisning istället.

Jag tror att de andra barnen kommer att tycka att han är spännande som bott i Australien så länge så han kommer nog att bli väldigt populär ett tag, så att han ska bli utanför är nog ingen fara.

• Mealla

Jag tror tyvarr inte att det racker, eftersom det ar skolplikt sa ar du skyldig att se till att barnet gar i skolan. Min mamma ar larare, en av hennes elever akte till sitt hemland i 3 manader forra aret, det hade redan kopt biljetter och kunde inte boka om, den eleven fick ga om arskursen nar han kom tillbaka. Det kanske ar annorlunda regler pa din sons skola, men kolla upp precis vad som galler.

• Ärla Minou
    Sponkilonk skrev 2009-08-18 00:39:03 följande:
    När de är så unga borde det väl inte vara något problem att få ge dem hemundervisning. Eller ?? Har inte ens funderat på att det skulle vara ett problem. Är det någon som vet om det är svårt att få tillstånd till det?
    Var på föräldrarmöte för ÅK 1 idag. Rektorn pratade och sa särskilt att hon ville betona att det inte var en bra idé att ge sig ut på resor. Hon ville att man skulle respektera skolans lov. Hon motiverade det med att det i årskurs ett gör stor skillnad om man är borta flera veckor av terminen för att det påverkar språkinlärningen negativt och att det sätter käppar i hjulet för barnen då resterande inlärning under lång tid framöver är beroende av hur långt man kommit i sitt språk både vad gäller läsning och begreppsbildning.

Hur rätt hon har vet jag int emen det lät inte helt taget ur luften. Ring skolan och fråga!

Sorry om jag är en spoil sport.
  • Sponkilonk

Oj! Att han skall behöva gå om en klass och än en gång behöva "byta kompisar" är uteslutet. Skulle det behöva bli så, så blir det ingen resa.
    Jag får verkligen kolla upp detta.
    Trodde verkligen inte att det skulle vara några problem med hemundervisning då det inte är direkt några avanserade grejer de går igenom i den åldern.
    Han ska börja förskoleklass nu och kan redan läsa och skriva. Han är en jättesmart kille så får vi bara lov att vara borta så kommer undervisningen inte vara något problem.

• evaoregon

Jag skulle åka helt eller delvis under något lov. Sommarlovet plus några veckor extra kanske?

• och

Skolplikten innebär väl snarare att barnet har rätt till en utbildning. Hemundervisning går bra om man kan visa att det är ett fullgott alternativ. Det har kommit ett nytt förslag till skollag i juni i år, och där begränsar man möjligheten till hemundervisning, men den ska ut på remiss så det tar lite tid innan den träder i kraft.

Och för att svara på frågan: Klart ni ska åka, det låter underbart och kommer att vara enormt givande, Australien är fantastiskt.

• SE10
    Sponkilonk skrev 2009-08-18 00:29:04 följande:
    Nej, vi kan tyvärr inte åka då barnet är nyfött då rekommendationen är att vänta minst 6 månader innan man flyger så långt med bebis.
    Vet inte var du fått din rekommendation i från, men den rekommendation vi fick var att vänta minst två veckor innan vi flög med vår nyfödda, vi väntade dock 6 veckor innan vi flög, inte riktigt lika långt som till Australien, men nästan, lite drygt 20 timmar med byten.

Gick riktigt bra och barnet verkade inte må alls dåligt av det. Det enda som han klagade på var det kalla vädret och alla jobbiga vinterkläder han var tvungen att ha på sig i Sverige.

Generellt brukar det vara lättare att flyga med mindre barn som sover mest hela tiden än när de börjar bli 6 månader plus och mer aktiva.
  • SIN74

Om jag fattar det rätt så kommer grabben att börja första klass och gå ett tag innan ni ska ge er iväg. Då får han en start på vad han ska göra och ni kan få med er material från skolan att arbeta med. Visst finns det saker han kommer att missa men väldigt mycket han kommer få också.
    Glöm bara inte att en sådan lång ledighet ska ansökas hos barn och ungdomsnämnden, BUN, skolan får inte ge lov till detta.
    Ha det bra!

Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?