• Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • Eisa

Ja de flesta är goda människor trots liktuggande, men vi människor har en viss ansvarskapacitet. Vi orkar inte skydda köttindustrin, skänka till välgörenhet, köpa ekologiskt och vägra köpa vissa kläder pga barnen i Kina.

Vi har fullt upp med vårt eget, hur goda vi än är, och nånstans måste de ansvariga, de högre upp, ta ansvar åt oss.

• Mrs Charles

Jag vill inte sluta äta kött då jag fullkomligen älskar en redig biff. Däremot borde man försöka dra ner på köttätandet av flera orsaker. För det första så överproduceras det och jag vågar knappt tänka på hur mycket kött som faktiskt går helt till spillo, sedan behandlas många djur som skit, miljön tar rejält med stryk samt att forskning faktiskt visar på att mycket kött inte är bra för hälsan.

• Burberry
    Idealisten skrev 2009-08-18 18:14:19 följande:
    Allmänheten är generellt utestängda från slakterier, undrar varför?
    Nej, det stämmer inte. Alla slakterier jag känner till tar emot studiebesök av t.ex. skolklasser. De har inget att dölja som du tror.

Och jo, jag har besökt många olika djurgårdar, också såna som föder upp kycklingar, i och med mina agrologstudier. Och nej, jag fick inte dåligt samvete någonstans, för djuren mår bra där. Skulle människorna ta lika bra hand om varandra som en djurbonde tar hand om sina djur (ett dåligt skött djur är aldrig ekonomiskt lönsamt) så skulle världen vara mycket trevligare att leva i.
  • Anguis

Eftersom jag inte känner mig som en värst godhjärtad människa så behöver jag inte ha dåligt samvete.

• Idealisten
    Burberry skrev 2009-08-19 08:39:07 följande:
    Nej, det stämmer inte. Alla slakterier jag känner till tar emot studiebesök av t.ex. skolklasser. De har inget att dölja som du tror. Och jo, jag har besökt många olika djurgårdar, också såna som föder upp kycklingar, i och med mina agrologstudier. Och nej, jag fick inte dåligt samvete någonstans, för djuren mår bra där. Skulle människorna ta lika bra hand om varandra som en djurbonde tar hand om sina djur (ett dåligt skött djur är aldrig ekonomiskt lönsamt) så skulle världen vara mycket trevligare att leva i.
    Äter du kött eller köttprodukter från djur och fåglar från utlandet? Jag vet att det finns skillnader från hur djur sköts, men väldigt få köttätande människor är konsekventa kring sina etiska val och kan äta djur som blivit misskötta och misshandlade utan något dåligt samvete.
  • M C

Jag äter kött för att det är gott och jag mår bra på det.
    Jag är en godhjärtad människa.
    De två hör inte ihop.

• Cornellia

Nej jag skäms inte ett dugg, skulle jag ta på mig alla missförhållanden i världen skulle jag nog gå under som människa.

Hade jag haft möjlighet att köpa bra kött skulle jag göra det, tyvärr har jag inte möjlighet till det iom att jag är för oinsatt för att kunna göra bra val.

• Idealisten

M C skrev 2009-08-19 12:24:14 följande:

Jag äter kött för att det är gott och jag mår bra på det. Jag är en godhjärtad människa. De två hör inte ihop.
    Varför hör inte det ihop om du bidrar till djurplågeri?
  • Idealisten
    Cornellia skrev 2009-08-19 12:33:03 följande:
    Nej jag skäms inte ett dugg, skulle jag ta på mig alla missförhållanden i världen skulle jag nog gå under som människa. Hade jag haft möjlighet att köpa bra kött skulle jag göra det, tyvärr har jag inte möjlighet till det iom att jag är för oinsatt för att kunna göra bra val.
    Men hur känner du och tänker du när du läser en artikel eller ett inslag på TV om hur djur blivit misshandlade av de uppfödare som du köper ditt kött ifrån?
  • Liljekonvaljer

Jag är godhjärtad, ibland i alla fall

Jag är uppvuxen med grisar och kor och hönor
    Jag har sett hönor slaktas, och kor fösas iväg för slakt.

Jag har sett deras ångest inför avlivningen, vilket för mig tyder på en form av medvetande.
    så visst tycker jag att djurindustrin är förfärlig ur den aspekten.

Jag äter kött, men i ärlighetens namn så föredrar jag kött som jägare själva skjutit,
    eftersom jag tror att dessa djur åtminstone slapp ångesten inför avlivningen, och att de fått växa upp i naturlig miljö.

Fisk anser jag också vara mer etiskt försvarbart att äta...

Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?