• Malin   E

Bilddagboken

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...

Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!

Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet.
    JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??

• Svar på tråden Bilddagboken
  • Mrs Winter
    Malin E skrev 2009-08-18 08:14:30 följande:
    Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet. JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??
    Du tror inte att 13 åringarna bara driver med honom?
  • Motljus

Herre gud. Grabben är nästan myndig, släpp taget någon gång.

• Malin   E

Det var inte  alls det så jag menade!! Och vaddå grabben är nästan myndig?? Bara för att han är myndig behöver väl inte det betyda att man slutar bry sig??  Jag
     menade inte grabben utan TJEJERNA!!! Skulle du vilja att "din" tjej skev sånna saker till en kille??  Och om de driver med honom så är det väl så. Men att skriva något sånt till någon man inte känner eller träffat...

• Mrs Winter
    Malin E skrev 2009-08-18 08:38:57 följande:
    Det var inte  alls det så jag menade!! Och vaddå grabben är nästan myndig?? Bara för att han är myndig behöver väl inte det betyda att man slutar bry sig??  Jag menade inte grabben utan TJEJERNA!!! Skulle du vilja att "din" tjej skev sånna saker till en kille??  Och om de driver med honom så är det väl så. Men att skriva något sånt till någon man inte känner eller träffat...
    Tjejerna är kanske blyga irl.Men är de några tillsamamsn så tuffar de till sig.Då vågar de skriva sådant de kanske inte vågar stava till knappt annars.
  • Majsan70

Jag gillar inte BDB alls och mina barn får inte vara med där. Eller får o får jag har inga förbud utan vi harpratat om det och sen har de fått göra egna val baserat på det. Jag vill inte heller att de lägger ut bilder på sig själva. Nåja sonen lägger ut freestyle filmer på youtube, fast det är en annan sak.

Jag vill inte heller at de lämnar ut sina telefonnummer till såna de inte känner osv.
    Blogga förtsår jag inte vitsen med o jag tror inte mina barn gär det heller, så där har jag inte funderat så mycket ännu.

För övrigt så hoppas o tror jag at de värderingar vi har i den här familjen har gjort att mina barn inte beter sig på det viset i text, men det vet jag ju egentligen inte. Men dottern blev trakkasserad via sms o telefonsamtal för nåt år sedan så jag tror nog hon passar sig överlag för den typen av kontakter.

• LyckligtSlut

Förr var de mycket mer noga med att bilderna skulle vara barnvänliga än nu. För stor konkurrans, antar jag. Inte så bra att 13-åriga tjejer skriver porriga sms till äldre killar, men det enda du kan göra är väl att be din 17-åring tänka på att han inte ska messa för mycket med underåriga tjejer. Slutar inte bra för någon.

Men bra att du uppmärksammar det. Har också tänkt på att det blivit grövre när jag kollat där.

• Malin   E

Hade jag haft en dotter som skrev sådana SMS hade jag nog velat veta det och pratat med henne om att det absolut inte är lämpligt att skriva sådant. Ibland känns det som man tror att mina barn gör inte sånt...en sorts förnekelse på att det kanske är så, men man vill inte veta att det är så.  Funderar starkt på att ringa upp flickans föräldrar och berätta, men vet inte om det är rätt beslut. Jag hade velat veta om killen här hemma skrivit något olämpligt eller gjort något dumt så man hade kunnat ta tag i det med en gång. Även om han snart är myndig tycker jag absolut inte det är lämpligt att han man skickar personliga saker till personer man inte träffat eller känner. Även om det är skämt eller bara ploj tycker jag det inte är lämpligt att man skickar sånt i den åldern.  Det finns ju frihet under ansvar och bara frihet.  Jag föredrar det senare alternativet.

• Malin   E
    Malin E skrev 2009-08-18 15:48:58 följande:
    Det finns ju frihet under ansvar och bara frihet.  Jag föredrar det senare alternativet.
    Såklart menade jag frihet under ansvar
  • Mamma 35

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet. JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??
    Jag har en 13-årig tjej på Bilddagboken, men som förälder har
    jag tagit hennes användarnamn o lösenord, så jag kollar o
    sv om vilka bilder hon har där. Nu har hon tex fått nya kontakter
    med sina nya klasskompisar via bdb, och mobilnummer får hon inte
    lämna ut. Inte till folk hon inte känner förståss..
    Kan säga hon är med på att jag har tagit användarnamn o hennes lösen
    så jag kan titta..annars får hon inte ha detta.
    Samma gäller vid eposten.
  • Jänkmamma

Mamma 35 skrev 2009-08-18 19:07:35 följande:

Jag har en 13-årig tjej på Bilddagboken, men som förälder harjag tagit hennes användarnamn o lösenord, så jag kollar o sv om vilka bilder hon har där. Nu har hon tex fått nya kontaktermed sina nya klasskompisar via bdb, och mobilnummer får hon intelämna ut. Inte till folk hon inte känner förståss..Kan säga hon är med på att jag har tagit användarnamn o hennes lösenså jag kan titta..annars får hon inte ha detta.Samma gäller vid eposten.
    Så hart vi det oxå hemma ang bdb (13 & 15 år)
Svar på tråden Bilddagboken