• Malin   E

Bilddagboken

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...

Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!

Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet.
    JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??

• Svar på tråden Bilddagboken
  • Malin   E

Upprör mig inte över de som har bilddagböcker efterssom jag själv har det. Men jag hade inte varit ute och verkligen kollat på bilddagboken förrän sonen berättade för mig....Jag startade tråden för att få reda på om fler hade reagerat som jag om de hade fått läsa ett sådant SMS.  Mitt inlägg hade kanske fått en mamma eller pappa  med flickor i den åldern att fråga barnen om vad de hittar på vid internet.  Frågan var inte om vad jag ville göra. Frågan gällde om någon förälder hade velta bli uppringd...

• Malin   E

Wila5

Ok då förstår jag vad du menar

• Malin   E
    mrs Elliott skrev 2009-08-21 09:41:03 följande:
    Jag tycker föräldrar som kollar sina barn på nätet är bra föräldrar som tar ansvar för sina barn i samhället .
    Håller med dig. 
  • anna klara

Här var det lite tvärtom, jag kollade min dotters mobil (hon var oxå 13) o där läser jag massor av äckliga sex o snusk sms från en äldre kille,

jag ringde upp hans mamma o sa allt jag läst och hon skulle prata med honom..Det här med bilddagboken, det är ju bara att ha ett eget konto, och bli vän med barnen,

då kan dom ju inte lägga ut massa snuskiga bilder. Tycker man kan "övervaka" lite snyggt, om man är lite misstänksam

• Malin   E

Anna Klara: Tycker också nog att oavsert ålder så kan man kolla ändå. Hur hade du reagerat om jag som "mamma" till den äldre killen ringt upp och sagt att din dotter skickade samma sak som din dotter fick? Tydligen är det ju så att med Internet så vågar man mer både som tjej och som kille..

• Dahlia

Jag tycker att man som förälder ska kolla vad ens barn sysslar med, både på mobilen och internet.

Jag har en som blir 13 i år och jag kollar vad hon gör och det vet hon. Det är inte för att snoka utan för att jag bryr mig. Omdömet hos barn är inte alltid så stort när de tror sig kunna och veta allt i en viss ålder. Och dessutom blir påverkade av kompisar. Då är det bra att det finns vuxna som faktiskt kollar vad deras barn gör så man kan sätta stopp i god tid samt förklara riskerna.

Och jo... jag har annat för mig än att snoka! Jag bryr mig om mitt barn

Hade det vart min dotter som skickat detta sms till TS son hade jag velat att du ringde mig om det TS. För en tjej på 13 år ska inte skicka sånna sms.
    Visst att de börjar bli nyfikna på sex osv.. Men de är bara barn i den här åldern!

• Malin   E

Dahlia: tack för stödet. Jag älskar mina bonusbarn lika mycket som mina egna. Visst finns det skillnader, men inga skillnader i om jag bryr mig mer eller mindre om mina egna/bonusbarn.  Hade nog reagerat likadant om det varit min egen son. Våra barn här hemma behandlas precis lika, beroende på vilken ålder såklart. Men alla barnen får samma summa pengar av julklappar....saker....födelsedagspengar etc. Vi ser det som vi är 4 föräldrar där alla drar sitt lass för att barnen ska få bästa möjliga start i livet. Visst har barnens föräldrar det sista ordet....men det har aldrig varit så att vi "bonusföräldrar" varit utanför. 

• anna klara

Malin E skrev 2009-08-30 10:32:20 följande:

Anna Klara: Tycker också nog att oavsert ålder så kan man kolla ändå. Hur hade du reagerat om jag som "mamma" till den äldre killen ringt upp och sagt att din dotter skickade samma sak som din dotter fick? Tydligen är det ju så att med Internet så vågar man mer både som tjej och som kille..
    Nu ska jag ju vara ärlig o säga att jag inte vet vad min dotter svarade på dessa sms, om hon ens gjorde det, det vet jag inte,

men jag fick en del andra samtal om min dotter som inte handlade om sms, och jag uppskattade att dom ringde mej och talade om detta.

Det är ju aldrig kul att få sådana samtal, men det medverkar ju endå att få lite inblick i vad som försigår i deras tonårsvärld.

Den mamman jag ringde upp blev inte arg eller nåt, hon sa bara att hon skulle prata med honom, om hon gjorde det, det vet jag inte, men jag hoppas verkligen det,

för det var inga fina ord som std där
  • anna klara

Sen kan man ju säga att dom kan med o skriva vad som helst på internet och mobil, men sanningen är att det är ju ganska offentligt endå.

Det beror ju på vad mottagaren väljer att göra med informationen. Dom kan ju offentlig göra allting om dom vill. Sånt kan ju spridas hur fort som helst.

Då, kan det ju bli riktigt fel och t.o.m farligt. Med tanke på mobbing o sån skit..
    Nä föräldrar, prata med era barn om hur konsekvenserna kan bli...

• Malin   E

sant....det kan leda till mycket...eller inget alls.  En sak om man är medveten om vad som kan hända. Tror dock inte någon unge i tonåren tänker på alla konsekvenser...skulle vara otroligt om de kunde det. Det är därför man har föräldrar.  Om sonen väljer att fortsätta med det han gör trots att vi på alla sätt sagt till honom vad som kan hända...inte vad som händer utan vad som KAN hända...får han stå med konsekvenserna själv efterssom han visste vad som kanske skulle ha hänt. Han får en möjlighet att välja om det är värt att chansa. Alla beslut tas av honom...vi visar bara vägar som är bättre val. På så sätt tror jag iallafall att han lär sig i sinom tid. Vad det beträffar barn under 15 så tycker jag definitivt att föräldrarna bestämmer. Det har man lärt sig av egen erfarenhet{#lang_emotions_laughing} Det finns ju en anledning till varför föräldrar är det jobbigaste som finns i den åldern...men å andra sidan fattar man nog innerst inne varför de gjorde som de gjorde/ gör som de gör.

Svar på tråden Bilddagboken