• Malin   E

Bilddagboken

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...

Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!

Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet.
    JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??

• Svar på tråden Bilddagboken
  • 86TiAn82

Men seriöst killen är 17 år han får då lagligt ha sex, och du som mamma borde skämmas tycker jag som går igenom hans telefon det är en privat sak. Hur skulle du reagera om han gick igenom din?

Och vad 13 åriga små tjejer gör och skriver, det kommer inte ändras bara för att föräldrarna får lösen och så. Helt ärligt tror jag det har mycket med vad dom får för uppfostran hemma.

Och angående blogga det är bara en öppen form av att skriva dagbok, så det ska ni väl vara glad för så slipper ni snoka, för det är fan det värsta ni kan hålla på med. Har ni inte själva gett era barn anledning att lita på er och känner att dom kan prata med er om allt, får ni skylla er själva. Och det ger er inte rätt att snoka i deras privata saker, hur unga dom än är!

• Malin   E
    sjl89 skrev 2009-08-20 22:07:12 följande:
    Och detta är ju inte ens din son?
    OCH??!!?? Han bor under mitt tak, jag försörjer honom lika mycket som hans föräldrar gör. Har inte jag lika stor rätt då eller??

Winglur skrev 2009-08-20 21:59:16 följande:
    Ursäkta mig men varför i hela friden rotar du runt bland din sons sms?
    Det började med att han VISADE detta SMS för mig och hans pappa. Hans pappa ville kolla vidare och FRÅGADE om SMS etc. Sonen hade inte något emot det hela över huvudtaget. Det var inte SONEN som gjort något fel överhuvudtaget. Jag är medlem själv i bilddagboken . De barn som vi har hemma har jag självklart på min lista och jag litar på dem till 100 % . Meningen med mitt inlägg var inte att få skit för att jag "kontrolerar" barnen hemma! Meningen va att jag skulle få en feedback på hur ni ser det med bilddagboken, unga tjejer som lägger ut mobilnummer och vågade bilder på sig själv. Tråkigt tycker jag att man inte kan skriva inlägg utan att bli påhoppad personligen. 
  • Odella

Var också sån när jag var 13 :D Anonymitet gör att människor vågar göra saker de inte vågar annars. Inte schyst att gå igenom din sons mobil, dock.

• Malin   E

NÅGON SKREV ;Angående bilddagboken (som jag också har, hehe) så är majoriteten av folket på bdb vanliga typer, men jag har också sett många tjejer som lägger ut väääldigt utmanande bilder på sig själva, samt mobilnummer under. Mera som ett skämt kanske, men jag tror inte att de här tjejerna fattar vidden av att de har lagt ut dessa bilder och att de alltså sprids som frön i vinden. Jag tror många föräldrar skulle gå i taket om de visste vad deras minderåriga döttrar la ut!

LÄS DE SISTA TRE RADERNA....   så de föräldrar som går i taket är vaddå??

• Winglur

Malin E skrev 2009-08-22 23:11:11 följande:

Det började med att han VISADE detta SMS för mig och hans pappa. Hans pappa ville kolla vidare och FRÅGADE om SMS etc. Sonen hade inte något emot det hela över huvudtaget. Det var inte SONEN som gjort något fel överhuvudtaget. Jag är medlem själv i bilddagboken . De barn som vi har hemma har jag självklart på min lista och jag litar på dem till 100 % . Meningen med mitt inlägg var inte att få skit för att jag "kontrolerar" barnen hemma! Meningen va att jag skulle få en feedback på hur ni ser det med bilddagboken, unga tjejer som lägger ut mobilnummer och vågade bilder på sig själv. Tråkigt tycker jag att man inte kan skriva inlägg utan att bli påhoppad personligen. 
    Ok, så ni gick alltså inte igenom hans telefon utan hans vetskap?
    Vilket du fick mig, och uppenbarligen många andra att tro.
    Och hade du gjort det så hade det varit riktigt respektlöst, kränkande och fel!
    Skriver du ett inlägg, där folk kan tänkas reagera på dina handlingar så får du räkna med att bli "påhoppad". Det är ett öppet forum.
  • Koloraturell

Malin E skrev 2009-08-22 23:18:04 följande:

NÅGON SKREV ;Angående bilddagboken (som jag också har, hehe) så är majoriteten av folket på bdb vanliga typer, men jag har också sett många tjejer som lägger ut väääldigt utmanande bilder på sig själva, samt mobilnummer under. Mera som ett skämt kanske, men jag tror inte att de här tjejerna fattar vidden av att de har lagt ut dessa bilder och att de alltså sprids som frön i vinden. Jag tror många föräldrar skulle gå i taket om de visste vad deras minderåriga döttrar la ut!LÄS DE SISTA TRE RADERNA....   så de föräldrar som går i taket är vaddå??
    Jag skrev, men jag tycker verkligen inte att du som främmande människa ska ringa upp och skälla ut föräldrarna till dessa flickor.

Skriv en insändare och uppmärksamma problemet istället! Gör något konkret om du känner att det är viktigt för dig!
  • Malin   E
    Wiila5
    Om du läser vad jag skrev om att ringa upp flickans föräldrar så skrev jag inte att jag skulle skälla ut dem {#lang_emotions_wink}   Jag skrev att jag skulle berätta för dem.  Jag hade velat veta om min son/ dotter hade skrivit något sånt SMS. Missuppfattning på alla plan efterssom jag ville veta om det finns fler som hade vilja veta samma sak. Sonen är 17..inte min ..är myndig för att ha sex...men den 13 åriga tjej är inte myndig till det. Inte mitt ansvar såklart...men tror att om man hjälps åt om man ser eller hör något kan minska risken för våra barn. 

För tre månader sedan fick min systers dotter ett SMS från en "kompis" från BDB där det stor detaljerat hur hon skulle ta sitt eget liv med hjälp av sömntabletter.  Hon berätttade att hon skulle ta sitt liv för att inte någon tyckte om henne. Som tur var så visade hon detta för mig och hennes mamma, varav hennes mamma tog numret till flickan. Ringde upp henne och frågade fall hon kunde få prata med hennes mamma. Flickan gav telefonen till hennes mamma och då berättade min syster vem hon var, och varför hon ringde.  Dagen efter så ringde mamman upp min syster och berättade att de under hennes säng hittat en liten låda med massvis av olika piller och sömntabletter. De hade också hittat många SMS i hennes mobil om vad andra barn skrivit till henne. Många elaka SMS. Mycket trodde mamman var ploj, men tydligen hade flickan tagit det på allvar och därför stulit sömnmedel från allt och alla för att ingen tyckte om henne.
    Tur att syrran ringde upp föräldrarna i detta läget... Därför menar jag att flickan som skriver sånna SMS kanske blir tagen på allvar av någon grabb som hon inte känner.
    Om inte föräldrarna har en aning om det är det ju inte lätt att göra något åt det.  Forum är till för att få reaktioner på sina handligar ja..det håller jag med om... det vara bara det att jag "kom över"  hans mobil...det hade varit bättre om jag hade skrivit fick titta i ...det medger jag. Tycker det är lika mycket mitt ansvar att "lägga mig i" barnens liv lika mycket som deras föräldrar ha. ( tänker på bonusbarnen) Och jag tror att om barnen vet om att jag/ vi vet vad som händer i deras liv kan de också fråga om det är något. DVS jag tror på en öppen dialog med barnen hemma. 
    *pust* det blev långt men kände att jag var tvungen att förklara det hela.
  • Koloraturell

Malin E skrev 2009-08-23 11:16:59 följande:

Om du läser vad jag skrev om att ringa upp flickans föräldrar så skrev jag inte att jag skulle skälla ut dem    Jag skrev att jag skulle berätta för dem.  Jag hade velat veta om min son/ dotter hade skrivit något sånt SMS. Missuppfattning på alla plan efterssom jag ville veta om det finns fler som hade vilja veta samma sak. Sonen är 17..inte min ..är myndig för att ha sex...men den 13 åriga tjej är inte myndig till det. Inte mitt ansvar såklart...men tror att om man hjälps åt om man ser eller hör något kan minska risken för våra barn.  För tre månader sedan fick min systers dotter ett SMS från en "kompis" från BDB där det stor detaljerat hur hon skulle ta sitt eget liv med hjälp av sömntabletter.  Hon berätttade att hon skulle ta sitt liv för att inte någon tyckte om henne. Som tur var så visade hon detta för mig och hennes mamma, varav hennes mamma tog numret till flickan. Ringde upp henne och frågade fall hon kunde få prata med hennes mamma. Flickan gav telefonen till hennes mamma och då berättade min syster vem hon var, och varför hon ringde.  Dagen efter så ringde mamman upp min syster och berättade att de under hennes säng hittat en liten låda med massvis av olika piller och sömntabletter. De hade också hittat många SMS i hennes mobil om vad andra barn skrivit till henne. Många elaka SMS. Mycket trodde mamman var ploj, men tydligen hade flickan tagit det på allvar och därför stulit sömnmedel från allt och alla för att ingen tyckte om henne. Tur att syrran ringde upp föräldrarna i detta läget... Därför menar jag att flickan som skriver sånna SMS kanske blir tagen på allvar av någon grabb som hon inte känner. Om inte föräldrarna har en aning om det är det ju inte lätt att göra något åt det.  Forum är till för att få reaktioner på sina handligar ja..det håller jag med om... det vara bara det att jag "kom över"  hans mobil...det hade varit bättre om jag hade skrivit fick titta i ...det medger jag. Tycker det är lika mycket mitt ansvar att "lägga mig i" barnens liv lika mycket som deras föräldrar ha. ( tänker på bonusbarnen) Och jag tror att om barnen vet om att jag/ vi vet vad som händer i deras liv kan de också fråga om det är något. DVS jag tror på en öppen dialog med barnen hemma.  *pust* det blev långt men kände att jag var tvungen att förklara det hela.
    ja, men du vet ju vad du vill göra och har vetat det hela tiden, varför ens starta en tråd om ämnet om du upprörs över oss som har bilddagböcker eller inte kan förstå att man INTE vill ringa upp andras föräldrar?

Ditt exempel var ju ett extremt fall där det var bra att någon reagerade.
  • Malin   E

Fick inte med Koraturell som skrev att jag skulle skälla ut föräldrarna. Det var inte menat bara till dig  "Wila5"

• Winglur

Malin E skrev 2009-08-23 11:16:59 följande:

Om du läser vad jag skrev om att ringa upp flickans föräldrar så skrev jag inte att jag skulle skälla ut dem    Jag skrev att jag skulle berätta för dem.  Jag hade velat veta om min son/ dotter hade skrivit något sånt SMS. Missuppfattning på alla plan efterssom jag ville veta om det finns fler som hade vilja veta samma sak. Sonen är 17..inte min ..är myndig för att ha sex...men den 13 åriga tjej är inte myndig till det. Inte mitt ansvar såklart...men tror att om man hjälps åt om man ser eller hör något kan minska risken för våra barn.  För tre månader sedan fick min systers dotter ett SMS från en "kompis" från BDB där det stor detaljerat hur hon skulle ta sitt eget liv med hjälp av sömntabletter.  Hon berätttade att hon skulle ta sitt liv för att inte någon tyckte om henne. Som tur var så visade hon detta för mig och hennes mamma, varav hennes mamma tog numret till flickan. Ringde upp henne och frågade fall hon kunde få prata med hennes mamma. Flickan gav telefonen till hennes mamma och då berättade min syster vem hon var, och varför hon ringde.  Dagen efter så ringde mamman upp min syster och berättade att de under hennes säng hittat en liten låda med massvis av olika piller och sömntabletter. De hade också hittat många SMS i hennes mobil om vad andra barn skrivit till henne. Många elaka SMS. Mycket trodde mamman var ploj, men tydligen hade flickan tagit det på allvar och därför stulit sömnmedel från allt och alla för att ingen tyckte om henne. Tur att syrran ringde upp föräldrarna i detta läget... Därför menar jag att flickan som skriver sånna SMS kanske blir tagen på allvar av någon grabb som hon inte känner. Om inte föräldrarna har en aning om det är det ju inte lätt att göra något åt det.  Forum är till för att få reaktioner på sina handligar ja..det håller jag med om... det vara bara det att jag "kom över"  hans mobil...det hade varit bättre om jag hade skrivit fick titta i ...det medger jag. Tycker det är lika mycket mitt ansvar att "lägga mig i" barnens liv lika mycket som deras föräldrar ha. ( tänker på bonusbarnen) Och jag tror att om barnen vet om att jag/ vi vet vad som händer i deras liv kan de också fråga om det är något. DVS jag tror på en öppen dialog med barnen hemma.  *pust* det blev långt men kände att jag var tvungen att förklara det hela.
    Jag förstår vad du säger, öppen dialog är viktig i hemmet.
    MEN det du berättar om flickan som ville ta sitt liv, kan inte jämföras med det den 13åriga flickan messat din bonusson om. Anser jag.
    Alltså, jag menar att det inte är erat "problem" och jag tycker absolut inte att ni ska ringa flickans föräldrar om det! Gör som Koloraturell sa och skriv en insändare lr nåt istället.
Svar på tråden Bilddagboken