• Malin   E

Bilddagboken

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...

Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!

Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet.
    JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??

• Svar på tråden Bilddagboken
  • Zodic

Hum..
    Jag hade haft flera sexuella upplevelser när jag var 13 år, och det hade flera av mina vänner också. En kompis fick tom p-piller när hon var 12, det känns ju lite over the top dock! Men p-film såg vi allihop i mellanstadiet och barn är inga idioter, men tro det eller ej sexuella varelser!

Jag kan verkligen inte tänka mig något värre än att någon skulle kontaktat mina föräldrar ang detta, det om något hade jag mått väldigt dåligt över. Dessutom tror jag inte mina föräldrar (eller mamma, pappa skulle aldrig tagit upp det) skulle tagit så hårt på det.

Jag förstår att man blir orolig som förälder, men jag tycker att man ska låta dom sköta det själva och lära dom bara hur man skyddar sig! Jag tror inte man vinner något på att hindra dom liksom

Däremot tycker jag absolut man ska kolla så ens barn inte lägger upp sexiga bilder på nätet, sånt är sjukt och man kan ju tänka sig vilka äckel som tittar på dom..

• Malin   E

Hade du velat att din dotter/ son gjorde som du? Jag dömer inte barnen...men jag tar ansvar som förälder.

• Zodic

Malin E skrev 2009-09-01 16:45:57 följande:

Hade du velat att din dotter/ son gjorde som du? Jag dömer inte barnen...men jag tar ansvar som förälder.
    Jag är ju inte där ännu, kanske kommer jag ha en helt annan uppfattning när mina barn närmar sig den åldern, men som det är nu ser jag inget fel i det, med vissa modifikationer i form av samtal med dom :)
  • melamikaela

Bilddagboken, eller bdb som ungdomarna ibland förkortar det, har blivit mer och mer utseendefixerat, vulgärt osv. Jag tycker det är bra att du håller koll på vad din son har för sig. Man kan aldrig vara för varsam. Bilddagboken var harmlös, men precis som med allt annat inom teknikens värld, så utvecklas det så hiskiligt fort.

• Malin   E

Tackar {#lang_emotions_laughing}  Jag gör mitt bästa.

• Dahlia
    Zodic skrev 2009-09-01 22:25:31 följande:
    Malin E skrev 2009-09-01 16:45:57 följande: Jag är ju inte där ännu, kanske kommer jag ha en helt annan uppfattning när mina barn närmar sig den åldern, men som det är nu ser jag inget fel i det, med vissa modifikationer i form av samtal med dom :)
    Jag antar att du kommer att ha en helt annan uppfattning när du själv sitter där med tonårsbarn som du gör allt för skydda!
    Som förälder bör man reagera om ens barn har sex när de är 13 år!!!
  • Zodic
    Dahlia skrev 2009-09-02 21:16:45 följande:
    Jag antar att du kommer att ha en helt annan uppfattning när du själv sitter där med tonårsbarn som du gör allt för skydda!Som förälder bör man reagera om ens barn har sex när de är 13 år!!!
    Varför ska inte en 13åring få ha sex? Alltså, det lär ju inte passa alla 13åringar, men skillnaden mellan vissa 13 och 15åringar är ju obefintlig medan vissa är väldigt omogna. Och en 15åring tycker du väl ska få ha sex? Då är man ju tillomed byxmyndig. Sen kan man ju diskutera hur gammal partnern ska vara, men om dom är rätt så jämnåriga så ser jag inget problem.
  • Malin   E

ja du....skulle aldrig tillåta vår 13 åriga tjej ha sex. Tror många med mig inte skulle gilla tanken på att barn har sex. ( för de är barn!! ) Jag gillar inte idén med att 15 åringar heller ska få ha sex, MEN...det är ändå två år till av mognad. Tjejer mognar snabbare än killar och förhoppningsvis kan de vid 15 tar mer ansvar för vad de gör. Som 13:åring ska man inte ha sex...inte änns om det är med en jämngammal. Det är hur jag ser det. Alvarligt talat så finns det så mycket annat "roligt" man kan hitta på när man är 13.  Det finns en anledning till varför vi har lagstiftning om sex med minderåriga.

• Zodic

Jag antar att din dotter då heller aldrig kommer berätta ifall hon nu skulle ha sex. Vad skulle du göra ifall du fick reda på det liksom?

Jag tror iof inte många gillar tanken på att deras barn har sex, nån gång. På samma sätt som jag inte gillar tanken på att mina föräldrar har det liksom.

Vi har helt enkelt helt olika syn på det.

• Malin   E

Zodiak skev: Jag antar att din dotter då heller aldrig kommer berätta ifall hon nu skulle ha sex. Vad skulle du göra ifall du fick reda på det liksom? Såklart att hon berättar det. Jag har tur som har en tjej som berättar allt här. (kan bero på att jag inte är hennes riktiga mamma) Hon vet inte att jag inte skulle gilla tanken..hon anar nog vad jag tycker (precis som alla andra barn känner av sina föräldrar) men hon vet inte exakt .Jag anser att hon får göra den bedömningen själv, och jag har ingen anledning att bli asförbannad för något som redan är gjort om hon nu skulle komma hem och berättade att hon haft sex. Det finns inte någon mening med att gnälla över något som redan har hänt. Men jag hoppas på att genom de samtal vi har/ har haft då hon kommit själv och frågat om kärlek och sex eller då jag har frågat om skolan/killar/ kärlek, att hon tänker på vad vi har sagt. Vi har (hennes pappa och jag) har försökt tala om att man inte får ha sex enligt lag innan man är 15. Däremot så pratar vi mycket om saker hemma. Inte bara sex utan allt vad som gäller livet i stort och särskillt killar och kärlek. Ett förtroende som jag inte skulle byta mot något.

Svar på tråden Bilddagboken