• Malin   E

Bilddagboken

Har en kille på 17 år som sitter vid bilddagboken och pratar med tjejer i alla åldrar.  Igår kom vi över hans mobil och tittade bland hans SMS. Inte nog med att han hade över 130 kontakter med olika mobilnummer där det stod allt ifrån...cyber-tjej till ung och villig så fanns där SMS med väldigt detaljerade beskrivningar om hur en av tjejerna ( hon är 13 år) ska göra med hans stora fina K*K.  Det skulle sugas...slickas....studsas....ja jag vägrar säga allt...

Det kändes som om någon slog mig riktigt hårt i ansiktet. Hur fan kan en 13 årig tjej veta allt detta? Sonen tyckte hon  var lite väl "snuskig" som han sa och hade inte besvarat SMS-et ( som tur väl är för hans egen del)  Vi började prata om Bilddagboken och då berättade han att tjejer lägger ut väldigt sexiga bilder på sig själv och frågar om mobilnummer ganska ofta. Istället för att chatta på nätet så SMS:ar man nätterna igenom och KANSKE så träffas man någonstans.  Jag som trodde Bilddagboken var ganska harmöst har helt plötsligt blivit en jäkla halvporrsida för barnen. Jag har varit ganska noga med att kolla bilddagboken efterssom jag inte vill att de skriver eller lägger ut bilder som är opassande, men inte trodde jag att jag skulle behöva oroa mig för mobilen också???!!!

Vet tjejernas föräldrar detta?  Skulle man som förälder vilja veta detta?? Vad säger ni? Jag är stum av chock över vad ungdomarna hittar på vid nätet.
    JAg fick också veta att något som är inne idag bland ungar är blogga. Tycker det är ok om man har ålder inne....  Vilken ålder tycker ni är ok??

• Svar på tråden Bilddagboken
  • Dahlia

Min dotter blir 13 år i år och hon är ofta inne på bilddagboken.
    Men jag har skaffat ett konto där jag med som hon inte vet om och jag har ganska bra koll ( vad jag tror iaf) på vad hon gör där.

Men kanske det är bättre att göra som vissa föräldrar här ovan att komma överens om att ta användarnamn och lösenord ist.
    Jag vet inte vad som är bäst...

Men som mamma till en tjej som är 13 år och med allt vad internet o mobiler heter så är jag lite orolig. För de är smarta barnen, de döljer nog en hel del för oss föräldrar...

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • The sea refuses no river

Är väl ganska naturligt?
    Sen när blev sex någonting onaturligt, det är fan det mest naturliga vi har i vårat samhälle, även om det sker över onaturliga medier som internet och mobiltelefoni.

Som trettonåring har man ju kommit in i puberteten, därav ännu mer naturligt att bete sig på sådant vis.

• litengunnarolle
    Majsan70 skrev 2009-08-18 08:45:07 följande:
    Nåja sonen lägger ut freestyle filmer på youtube, fast det är en annan sak.
    Vad är freestyle-filmer?

Och till er andra, herregud! Vilken stenkoll ni har på era tonåringar! Jag undrar just hur glada de är över att ni hänger över deras axlar och snokar i vad de gör på internet. Speciellt när de är åtminstone över 15, då ska man ju kunna ta ansvar för sina handlingar. Man kan prata och förklara riskerna, ja, det tycker jag nästan är ett krav. Men att sedan kräva deras lösen och så vidare... Varför? De kommer ju aldrig att växa upp om ni alltid ska hålla koll på vad de gör. En 17-åring som övervakas kanske förlorar några chanser till flick-/pojkvänner (msn och sådant kan vara bra om man är blyg i verkliga livet). Men de kanske inte får ha den typen av relationer?
  • sjl89

Malin E skrev 2009-08-18 15:48:58 följande:

Hade jag haft en dotter som skrev sådana SMS hade jag nog velat veta det och pratat med henne om att det absolut inte är lämpligt att skriva sådant. Ibland känns det som man tror att mina barn gör inte sånt...en sorts förnekelse på att det kanske är så, men man vill inte veta att det är så.  Funderar starkt på att ringa upp flickans föräldrar och berätta, men vet inte om det är rätt beslut. Jag hade velat veta om killen här hemma skrivit något olämpligt eller gjort något dumt så man hade kunnat ta tag i det med en gång. Även om han snart är myndig tycker jag absolut inte det är lämpligt att han man skickar personliga saker till personer man inte träffat eller känner. Även om det är skämt eller bara ploj tycker jag det inte är lämpligt att man skickar sånt i den åldern.  Det finns ju frihet under ansvar och bara frihet.  Jag föredrar det senare alternativet.
    Men kom igen vadå ringa upp hennes föräldrar? Det är ett sms och jag tror nog att hon vet mycket väl vad hon skriver oavsätt hur passande det är. Och vad hon eller din son skriver har du väl inget med att göra även om det är ditt/ nån annans barn? Prata med din son men dra inte in henne i det hela, sen tycker jag inte att man som förälder har rätt att rota i sina barns personliga saker.
  • CiaNiklas

Fast hur vet man att det är en 13årig tjej? Kan lika gärna vara en 17 årig kille som skojar till det.

Blogga är ett sätt att utrycka sig och givetvis så måste man få göra det. De tankar som finns på ungdomarnas bloggar finns ju annars i deras huvuden. Mår någon dåligt så är det ju lättare att upptäcka det på en blogg.

Sen är det tragiskt att så många unga tjejer och killar känner att de måste lägga upp halvnakna (eller kanske värre) bilder på sig själva. Det gäller att föra dialoger med ungdomarna både hemma och i skolan om att allt som en gång hamnat på nätet stannar på nätet. Men det handlar om så mycket mer än bara nätet. Eftersom nätet  är en spegling av IRL. 

• MammaTillNeoh

Okej att man vill ha koll på sina barn när dom är ganska unga fortfarande, men att oroa sig över och att försöka förneka för sig själv att tonåringar inte ska eller faktiskt inte skriver sådant är bara dumt.

Ungdomar skriver sådant idag, de är sexuellt aktiva tidigt oavsätt vad man vill..

Självklart skulle inte jag tycka det vore speciellt roligt om min 13 åring skrev sådant, men jag har själv varit ung och experimenterat,, oftast så skriver man bara dumma saker utan att man faktiskt menar det. Så jag tycker faktiskt inte du borde bli så upprörd över att hon skrev så.

Och att kolla igenom sitt barns mobiltelefon,, kan man sjunka nå lägre?
    Det är en sak om man t ex misstänker något farligt, som droger, eller annat kriminellt. Men bara för att! Det är fel, väldigt fel! Han är 17 år,, man gör bara inte så.

• mrs Elliott

Jag tycker föräldrar som kollar sina barn på nätet är bra föräldrar som tar ansvar för sina barn i samhället .

• Koloraturell

Att blogga är helt okej i alla åldrar tycker jag, så länge man inte är elak mot andra personer förstås. En blogg är ju en dagbok på nätet som man själv väljer att lägga ut. Jag bloggar, ja.

Angående bilddagboken (som jag också har, hehe) så är majoriteten av folket på bdb vanliga typer, men jag har också sett många tjejer som lägger ut väääldigt utmanande bilder på sig själva, samt mobilnummer under. Mera som ett skämt kanske, men jag tror inte att de här tjejerna fattar vidden av att de har lagt ut dessa bilder och att de alltså sprids som frön i vinden. Jag tror många föräldrar skulle gå i taket om de visste vad deras minderåriga döttrar la ut!

Din son verkar ju själv ta ansvar för vad han gör på nätet och han verkar i ts inte speciellt intresserad av småbrudarna, vilket är bra. Däremot är han en sexuell varelse, jag tycker du ska ligga lågt och inte rota bland hans prylar. Han är snart myndig och nu vet du var han gör på nätet.

Svar på tråden Bilddagboken