• RiNan

Kattlåda till hund?

Va???!! Säkert det du tänkte när du såg rubriken.

Men det är vad jag undrar. Kan ni tänka er att ha kattlåda till er valp (om det är en liten valp)? Menar då inte för att ägaren är för lat för att gå ut med hunden i samma syfte som man har tidningspapper etc. Jag tycker att idén känns rätt främmande och fel på något sätt men egentligen, varför inte?

Läste lite om valpar nyss när jag satt och surfade runt och ett allmänt tips vad gäller rumsrenhetsträning är ju att ha en tidning vid dörren dit du tar valpen ifall du ser att något är på gång och du inte hinner springa ut med den i tid. På så sätt lär sig valpen även att ta sig mot dörren när den blir nödig och du lär känna igen signalerna. Samma tips gäller även för att undvika småpölar under natten. Då kissar hunden på pappret bredvid dörren.

Så då åter till frågan, kan ni tänka ha en kattlåda istället för tex tidningspapper? Har sett att vissa har sådana skydd som man använder på sängarna inom vården eftersom de suger upp bra och valpen inte går därifrån med blött på fötterna men sådana har inte alla tillgång till.

Och självklart går man även ut med hunden. Efter mat, lek, vila etc men är det något ni skulle kunna tänka er? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Kattlåda till hund?
  • köttbullelydnad

Ehh, nej. Det skulle jag inte. Har en valp hemma som numera går att kalla "rumsren" och har aldrig behövt använda vare sig tidningspapper, kattlådor eller annat tok. Däremot ett väldigt långt tålamod samt - som Vison400 skriver - Wettextrasa och rengöringsspray. Valpen här hemma är 5 månader nu och vet att blir man nödig - då markerar man vid dörren så att husse/matte uppmärksammar och går ut.

• sanne82

vi köpte oss en valp igår på 9 veckor och vi skulle verkligen inte vilja att den ska pinka i en kattlåda! Skaffar man valp så får man ta springet så fort den ätit, druckit, lekt, piper och sovit.

• RiNan

Klart att wettextrasa och rengöringsspray funkar men kalla mig knäpp - jag föredrar att olyckorna händer på en specifik plats när jag har småbarn som kliver upp före mig och som på egen hand rör sig runt i lägenheten.

Vision 400: du skriver att kattlådan inte ger hunden en riktning utan mest troligt bara gör hunden förvirrad. Sa förresten inte att jag skulle ha en kattlåda utan en tidning vid dörren och sen finns det många olika teorier om det. Din teori och uppfattning är att det bara är att springa ut samt att kliva upp flera ggr/natt medan andra säger att man inte alls ska kliva upp på natten eftersom hunden ändå måste lära sig att sova på nätterna. Har man barn vet man att det är en knepig idé. Vad gäller uppfostran så funkar barn och hundar rätt lika.

Hellre för min del att det händer olyckor än att ställa klockan för att gå ut. Och hellre då att det händer på en utvald plats. Sen både lägger vi oss väldigt sent och kliver upp tidigt så det handlar inte om 10 timmars nätter här.

Ponnymor: Ha ha ha, det måste väl ändå ha varit en rolig syn? Gjorde han det för att ni hade katter och han ville ta efter eller för att ni låtit honom gå på den när han var liten?

• Metropolis Diana

Förstår Ts tankesätt.

Jag ser det såhär.

Ni som inte använder tidningspapper utan torkar direkt ni behöver inte svara, frågan rör inte er. Frågan rör er som använder tidningspapper om ni tror att en kattlåda kan fylla samma funktion?

Jag tror att det skulle gå bra med en enkel kattlåda absolut. Problemet är väl om man har kvar en kattlåda sen till om man har katter. Då kanske hunden tror den ska gå där även som vuxen,...

Min mamma hade tydligen tax som ung och den gjorde sina behoc i duschen... inget hon lärde den men det var tydligen praktiskt då...

Varför kan man inte göra en hundlåda ?En liknande kattlåda fast med två hela väggar med ett platsträd att pinka på för hannarna, tikarna kan ju ha vanlig kattlåda... för småhundar nu tänker jag.

Varför skilljer man på hund o katt i detta avseende. Hunden kan ju komma ut på promenader ändå och få motion o stimulans...

En kul ide TS!

• köttbullelydnad
    RiNan skrev 2009-08-19 16:20:41 följande:
    Vad gäller uppfostran så funkar barn och hundar rätt lika.
    Inte helt rätt då väldigt små barn bär blöja, samt att rumsrenhet inte faller under direkt uppfostran. Om man nu ska vara petig
    Att valpar inte kan hålla sig en hel natt är fullt logiskt då knipmuskulaturen inte är fullt utvecklad förrän vid ca 6 månaders ålder. Vill man ha en slyngelhund som pinkar i låda alternativt på tidningar - och hur vänjer man den då av med det?
  • RiNan
    köttbullelydnad skrev 2009-08-19 17:45:20 följande:
    Inte helt rätt då väldigt små barn bär blöja, samt att rumsrenhet inte faller under direkt uppfostran. Om man nu ska vara petig Att valpar inte kan hålla sig en hel natt är fullt logiskt då knipmuskulaturen inte är fullt utvecklad förrän vid ca 6 månaders ålder. Vill man ha en slyngelhund som pinkar i låda alternativt på tidningar - och hur vänjer man den då av med det?
    Ha ha ha, ja det var då petigt Tänkte mest om liknande grejer. Rumsrenhet har med uppfostran att göra och går väl att jämföra med ett barn som ska sova hela nätter, sluta med napp etc?
    Jag tänker väl lite som så att om jag barn gärna sätter ett viss beteende i system, om jag tex vaknar med en hund varannan timme för att ta ut den fortsätter väl beteendet ett bra tag efter att hunden egentligen lärt sig att hålla sig eftersom det blivit ett inlärt beteende att matte kliver upp på natten. Eller tänker jag fel?

Jag tror att hela idén med tidningar vid dörren går just ut på att få hunden att ta sig ditåt när den är nödig. När den lärt sig att det är dit den ska gå hinner ju matte se att vovven är på väg mot dörren och snabbt gör sig beredd på att ta ut den. Om matte är pigg och alert och tar ut vovven varje gång så hinner den ju tillslut inte pinka på tidningen och då kan man börja ta bort den. Säkerligen kommer en och annan olycka hända när tidningen försvinner men huvudsaken är ju att man använder sig av den för att få hunden att förstå att det är mot dörren man ska gå när man ska behova (plus att olyckorna för det mesta är på samma plats) och sen vänjer man bort den. Jag tror faktiskt stenhårt på det.

Metropolis Diana: Skulle jag ha katt kanske jag skulle undvika idén med kattlåda (om det vore något jag övervägde) för det kan ju bli lite krångligt i längden för min tanke är ju att man vänjer bort lådan/tidningarna Vad gäller hundlådan så skulle jag inte vilja ha en hund som satt inomhus pink i ett system när den är vuxen men när den är valp tror jag absolut att de funkar.

Alla sätt är bra utom de dåliga.
  • RiNan
    RiNan skrev 2009-08-19 18:56:19 följande:
    Jag tänker väl lite som så att OM JAG barn gärna sätter ett visst beteende i system..."
    Vem fattar vad det står där??!! "om jag" ska inte stå där.
    Meningen ska se ut såhär: Jag tänker väl lite som så att barn gärna sätter ett visst beteende i system.."
  • MaNiMi

Vår hund blev rumsren väldigt fort trots vi bor tre trappor upp och det var 3 dm snö och många minus ute när vi fick hemm henne. Första dagen redan så gnydde hon vid dörren, å vi kunde ju aldrig tro att en så liten valp skulle säga till direkt (uppfödarn hade sagt att några av valparna slutat göra på sig inne, men de släppte ju ut dem massa ggr/dag. Så vi trodde hon längtade tbx till föräldrar och syskon..hursom så satte hon sig tillslut och sket och då fattade vi tröga människor att hon faktiskt sa till Några kissolyckor har det varit efter det, nån på natten och sen fick hon för sig att hoppa upp å kissa i soffan ett par timmar innan hon började löpa..detta trots hon nyss varit ute och kissat massa ggr. Tack å lov har det inte hänt igen efter.
    Låda eller tidningar skulle jag inte rekommendera..bättre göra "rätt" direkt ist för ta omvägar..visst här blev det mkt spring i trappor och dessutom med en snabbt växande hund i famnen, men så värt det.
    Låter man hunden kissa på tidning vid dörren är det risk för att morgontidningen sen blir blöt, eller om man råkar ha något annat papper på golvet.

• RiNan
    MaNiMi skrev 2009-08-19 19:09:27 följande:
    Låter man hunden kissa på tidning vid dörren är det risk för att morgontidningen sen blir blöt, eller om man råkar ha något annat papper på golvet.
    Det sista du skrev där var faktiskt något riktigt vettigt som kräver lite extra tanke Som tur är så har varken morgontidning eller annan tidning men det vore ju jobbigt om det kom kiss på viktig post.
    Duktig hund ni fick! Förutom soffkissandet då

Om vår valp inte behöver tidningar så lägger jag givetvis inte ut några utan gör allt som krävs men får vi en liten skvättare som skvätter både här och där känns tidning vid dörren som ett vettigt alternativ för efter ett tag hamnar förhoppningsvis både kiss och bajs där så att inte lillen kryper rakt igenom något eller dottern knallar igenom något på väg till våran säng på morgonen. Men om tidning krävs tänker jag i alla fall inte lägga dem i närheten av brevinkastet för att försöka undvika blöt post.
Svar på tråden Kattlåda till hund?