• RiNan

Kattlåda till hund?

Va???!! Säkert det du tänkte när du såg rubriken.

Men det är vad jag undrar. Kan ni tänka er att ha kattlåda till er valp (om det är en liten valp)? Menar då inte för att ägaren är för lat för att gå ut med hunden i samma syfte som man har tidningspapper etc. Jag tycker att idén känns rätt främmande och fel på något sätt men egentligen, varför inte?

Läste lite om valpar nyss när jag satt och surfade runt och ett allmänt tips vad gäller rumsrenhetsträning är ju att ha en tidning vid dörren dit du tar valpen ifall du ser att något är på gång och du inte hinner springa ut med den i tid. På så sätt lär sig valpen även att ta sig mot dörren när den blir nödig och du lär känna igen signalerna. Samma tips gäller även för att undvika småpölar under natten. Då kissar hunden på pappret bredvid dörren.

Så då åter till frågan, kan ni tänka ha en kattlåda istället för tex tidningspapper? Har sett att vissa har sådana skydd som man använder på sängarna inom vården eftersom de suger upp bra och valpen inte går därifrån med blött på fötterna men sådana har inte alla tillgång till.

Och självklart går man även ut med hunden. Efter mat, lek, vila etc men är det något ni skulle kunna tänka er? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Kattlåda till hund?
  • Jes sica
    Vision400 skrev 2009-08-21 11:43:55 följande:
    Jag finner ingen mening i att låta diskussionen urarta till pajkastning ang rätt o fel,men om du gör ett medvetet val att köpa en valp borde du inse och förstå att den lilla valpen inte kan knipa hela natten.Du gör helt enkelt det som är mest bekvämt för _dig_.
    Fast våran 3 månaders kniper hela natten sen en vecka tillbaka. Innan dess så visade han tydligen att han måste ut på natten men nu sover han lungt hela natten.
  • RiNan
    c0ol skrev 2009-08-21 11:46:41 följande:
    "kattlåda" till hund för att slippa gå ut med den är lathet tycker jag, och att använda en tidning vid dörren lär ju bara hunden att det är ok att uträtta sina behov vid dörren, och tiden det tar att träna den att använda tidningen är säkert lika lång som att få hunden att inte skvätta inomhus iallfall så man vinner nog inte något på det. Sen så kommer valpen lära sig att den ska sova på nätterna även fast man kanske går ut med den en snabbis klockan 3.
    jaja, gå ut kl 3 kan man göra och det kommer jag att göra om valpen behöver det och säger till men det enda jag säger är att jag inte tänker ställa någon klocka sov vision400.

Det jag läste om kattlåda så handlade det inte om att inte orka gå ut med hunden utan att det var ett alternativ som bla en veterinär rekommenderat när valpen kissar ofta och med oregelbundna mellanrum. Inte alla hundar klarar sig på att gå ut efter somn, lek, mat etc. Vissa kan vara ute och behova och fast de både kissat och bajsat kissar de mer bara inom 2-3 minuter efter att de kommit in. Lite här och var. Det är för dem. Sen finns det garanterat människor som har kattlåda för att de inte orkar gå ut och där håller jag med om att en sådan människa kanske inte skulle ha en hund.

Sen tror jag stenhårt på att man kan ha en tidning vid dörren för att lära hunden ta sig ditåt när det är dags att kissa för även om man är uppmärksam så är det lätt när man har småbarn att missa signaler. Man lär den ju även att gå ut men ibland hinner man helt enkelt inte ut och då är det bättre att ta hunden till tidningen än att låta kisset rinna ut på parketten. Sen när hunden lärt sig ta sig mot dörren när den ska kissa tar man givetvis bort tidningen. Och när den går mot dörren när tidningen är där ska man givetvis inte låta den kissa där om ni trott att det är det jag menar utan då tar man ut valpen och låter den kissa ute.

Fattar inte hur många här som missförstår och vrider på det man säger. Hur svårt ska det vara att läsa text rakt upp och ner?!
  • hundpuss

Jes sica skrev 2009-08-21 11:55:15 följande:

Fast våran 3 månaders kniper hela natten sen en vecka tillbaka. Innan dess så visade han tydligen att han måste ut på natten men nu sover han lungt hela natten.
    Men det är ju just det,
    det är individuellt.

Men att utgå ifrån att "hunden får pinka på sig för jag tänker inte ställa klockan" är elakt i mina ögon.
  • puttesspingla

jag tycker inte att man ska ha nån kattlåda till en hund,i början ska man inte gå på promenad med valpen men man kan endå ta valpen och gå ut,jag menar man vill juh inte få dett till en vana att den går på lådan direkt..

• Jes sica
    Vision400 skrev 2009-08-21 12:23:05 följande:
    Jes sica skrev 2009-08-21 11:55:15 följande:
    Men det är ju just det,det är individuellt. Men att utgå ifrån att "hunden får pinka på sig för jag tänker inte ställa klockan" är elakt i mina ögon.
    Jo men absolut. Våran vovve har ju så väl självb visat oss på natten genom att skälla att han vill ut så vi har aldrig behövt ställa klockan men hade han inte det och kissat inne varje natt hade vi såklart fått ställa klockan. Det är ju så kort tid innan de är rumsrena så jag tycker inte det är nån big deal.
  • hundpuss

Jes sica skrev 2009-08-21 13:11:21 följande:

Jo men absolut. Våran vovve har ju så väl självb visat oss på natten genom att skälla att han vill ut så vi har aldrig behövt ställa klockan men hade han inte det och kissat inne varje natt hade vi såklart fått ställa klockan. Det är ju så kort tid innan de är rumsrena så jag tycker inte det är nån big deal.
    Precis ,det är en övergångsperiod.

Min hund har kissat inne en eller två gånger totalt tror jag. Men det är bara att le, torka upp och se glad ut.
    Shit happens.
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-21 14:56:12 följande:
    Jes sica skrev 2009-08-21 13:11:21 följande: Precis ,det är en övergångsperiod. Min hund har kissat inne en eller två gånger totalt tror jag. Men det är bara att le, torka upp och se glad ut. Shit happens.
    Men sen så har du ju inga barn heller. Tror att du skulle tänka lite annorlunda på det där med olyckor lite här och var och att torka upp med ett leende om något av dina småbarn skulle hitta pölarna eller kluttrna innan dig.

Pratade med en uppfödare idag. En seriös som är med i SKK. Hon tyckte att man definitivt inte skulle ställa någon klocka. Hon tyckte att man ska anpassa hunden in i det liv man har. Om man bökar och stökar för mycket kan man tycka att hunden tar för mycket energi och många som håller på så med sin hund slutar upp med att sälja den vidare. Kliver barnen i pölar så låt valpen kissa på en sån här på natten: www.euforia.se/product.php och kan han säga till när han är nödig så gå ut med honom. Ställer man klockan kan man bidra till en stressad hund som tas ut fast han kanske inte är nödig. Hennes valpar som är 9v kissar inte på natten, de kliver upp på morgonen och kissar direkt så då får man vara allert.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-21 22:45:45 följande:
    Men sen så har du ju inga barn heller. Tror att du skulle tänka lite annorlunda på det där med olyckor lite här och var och att torka upp med ett leende om något av dina småbarn skulle hitta pölarna eller kluttrna innan dig. Pratade med en uppfödare idag. En seriös som är med i SKK. Hon tyckte att man definitivt inte skulle ställa någon klocka. Hon tyckte att man ska anpassa hunden in i det liv man har. Om man bökar och stökar för mycket kan man tycka att hunden tar för mycket energi och många som håller på så med sin hund slutar upp med att sälja den vidare. Kliver barnen i pölar så låt valpen kissa på en sån här på natten: www.euforia.se/product.php och kan han säga till när han är nödig så gå ut med honom. Ställer man klockan kan man bidra till en stressad hund som tas ut fast han kanske inte är nödig. Hennes valpar som är 9v kissar inte på natten, de kliver upp på morgonen och kissar direkt så då får man vara allert.
    Jag har inte barn nej, men det gör mig inte till en sämre hundägare.
    Hade min brors son på dryga året här samtidigt som jag tränade rumsrenhet med min hund, de dagarna fick man anpassa efter både hund och barn.
    Det förstår man nog om man köper hund eller skaffar barn, att livet är inte längre detsamma.

Det finns lika många åsikter som det finns hundägare, och oavsett om personen är en SKK-uppfödare eller en nyblörjare på hunderiet så anser jag det vara taskigt att resonera "hunden får pinka på sig, jag tänker inte ställa en klocka" för i den situationen tänker man på sig själv, man blir en egoist som inte kan tänka längre än näsan räcker.

För även om jag inte har barn så förstår även jag att ett barn inte ska behöva gå runt med blöt blöja, lika lite som en hund ska behöva bli skamsen för att den kissade inne, bara för att matte inte tog ut den så den kunde kissa.
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-21 11:49:44 följande:
    TS om jag frågar såhär istället: vad gör du den dagen hunden bajsat på morgontidningen vid dörren eller pinkat i hörnan där kattlådan brukade stå? vad gör du då?
    Tror jag inte kommer hända och händer det så är det väl inte värre än vilken pöl som helst.

Tror inte du alls försöker fatta vad denna metod går ut på. Dessutom är jag inget proffs på den utan tycker att det är den som verkar vettigast. Om du är intresserad av att veta om det kan du ju söka på internet, precis som jag gjort men vill du bara diskutera så orkar jag seriöst inte.

Tar detta än en gång då. Tanken med att ha den vid dörren är för att hunden ska lära sig gå mot dörren. När den lärt sig att det är dit den ska gå är det ju inte meningen att den ska stå där och pinka hela dagarna utan när den börjar ta sig ditåt tar man ut hunden och lär den att pinka ute. Efter ett tag när inga olyckor har hänt på tidningen plockar man bort den och fortsätter precis som vanligt. Den ska inte finnas där i evigheter och den ska inte heller användas speciellt länge och helst inte alls. Att ha en tidning vid dörren innebär inte att ägaren ska vara lat och strunta i att ta ut hunden utan det är mer ett riktmärke om att det är mot dörren man ska gå när man behöver behova.
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-22 01:16:48 följande:
    Det finns lika många åsikter som det finns hundägare, och oavsett om personen är en SKK-uppfödare eller en nyblörjare på hunderiet så anser jag det vara taskigt att resonera "hunden får pinka på sig, jag tänker inte ställa en klocka" för i den situationen tänker man på sig själv, man blir en egoist som inte kan tänka längre än näsan räcker.
    Kan du ju få tycka men för mig som har barn tänker jag ett steg längre än du verkar göra. Ställer jag klockan varannan timme kommer jag vara en mycket sämre mamma eftersom jag kommer vara mycket tröttare. Mina barn går alltid först, oavsett om jag skaffar hund eller inte. Hunden ska anpassas in i det liv som finns för att alla ska orka i det långa loppet. Precis som att man inte kan ge samma uppmärksamhet till barn nummer två som barn nummer ett. Nummer två måste anpassas in i det liv som finns. Jag säger fortfarande inte att hunden ska göra på sig men ställer jag klockan stressar jag hunden (som faktiskt kanske håller sig hela natten vilket den hunden vi ska köpa gör även om han är 9 veckor) och så lär jag den att det är så vi gör och kommer göra ett bra tag till. Istället får hunden lära sig säga till när den behöver gå ut, vilket den kommer göra efter ett tag ifall den behöver uträtta behov. Då går jag ut med den. Nu tycker jag att du får lägga ner med dina påhopp. Skulle du tycka det vore kul om jag började prata om att du var en besserwisser och mycket annat?
Svar på tråden Kattlåda till hund?