• RiNan

Kattlåda till hund?

Va???!! Säkert det du tänkte när du såg rubriken.

Men det är vad jag undrar. Kan ni tänka er att ha kattlåda till er valp (om det är en liten valp)? Menar då inte för att ägaren är för lat för att gå ut med hunden i samma syfte som man har tidningspapper etc. Jag tycker att idén känns rätt främmande och fel på något sätt men egentligen, varför inte?

Läste lite om valpar nyss när jag satt och surfade runt och ett allmänt tips vad gäller rumsrenhetsträning är ju att ha en tidning vid dörren dit du tar valpen ifall du ser att något är på gång och du inte hinner springa ut med den i tid. På så sätt lär sig valpen även att ta sig mot dörren när den blir nödig och du lär känna igen signalerna. Samma tips gäller även för att undvika småpölar under natten. Då kissar hunden på pappret bredvid dörren.

Så då åter till frågan, kan ni tänka ha en kattlåda istället för tex tidningspapper? Har sett att vissa har sådana skydd som man använder på sängarna inom vården eftersom de suger upp bra och valpen inte går därifrån med blött på fötterna men sådana har inte alla tillgång till.

Och självklart går man även ut med hunden. Efter mat, lek, vila etc men är det något ni skulle kunna tänka er? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Kattlåda till hund?
  • köttbullelydnad
    RiNan skrev 2009-08-19 18:56:19 följande:
    Ha ha ha, ja det var då petigt Tänkte mest om liknande grejer. Rumsrenhet har med uppfostran att göra och går väl att jämföra med ett barn som ska sova hela nätter, sluta med napp etc? Jag tänker väl lite som så att om jag barn gärna sätter ett viss beteende i system, om jag tex vaknar med en hund varannan timme för att ta ut den fortsätter väl beteendet ett bra tag efter att hunden egentligen lärt sig att hålla sig eftersom det blivit ett inlärt beteende att matte kliver upp på natten. Eller tänker jag fel?
    Jag saaaa ju "om man nu ska vara petig"

Mjah, jag både håller med och inte håller med. Har just gått igenom rumsträning med min yngste pälsröv här hemma, och det var att ställa klockan till en början. Just för att han inte bar blöja och nada slutmuskler Men efter ett par veckor kan man dra ut mer och mer på tiden (man får typ "natta om" valpen då det blivit en vanesak att "Nu matte, nu är klockan så dags!"), och till slut - numera för oss - markerar valpen när det är dags. Ibland händer det att det blir till att stiga upp mitt i natten fortfarande, men so what? Han klassas fortfarande som valp. Så det är inte svårt att vänja dem av med. Däremot tror jag det är betydligt svårare att vänja en hund av med att pinka inne om man lärt dem att det är okej från början.
  • Kiitos

skulle inte använt något av dem varken tidningspapper eller kattlåda.
    är själv hundägare och haft min valp sen den kom ut.
    har hört om man använder tidningspapper så kommer de kissa hela tiden och för att de kännekten på pappret därav blir det svårare att få den rumsren.

bättre att gå ut med den direkt om den kissar inne den bästa lösningen enligt mig.
    jag gjorde så emot mina valpar för tidningspapper blev bara värre...

lycka till

• hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-19 16:20:41 följande:
    Hellre för min del att det händer olyckor än att ställa klockan för att gå ut.
    Kan du vidareutveckla ?
    För jag tror seriöst inte att jag förstår resonemanget om man gör ett medvetet val att köpa en valp?
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-21 01:14:23 följande:
    Kan du vidareutveckla ? För jag tror seriöst inte att jag förstår resonemanget om man gör ett medvetet val att köpa en valp?
    Behöver inte. Du är nog den första jag hör om som ställer klockan för att gå ut med hunden. Jag är inställd på allt som krävs med valp men som men barn så ska den också lära sig att på natten sover människorna i huset. Visst om den är jättenödig och talar om att den vill gå ut men jag tänker inte ställa någon klocka. Du vet, alla tänker inte som du. De behöver inte vara sämre/bättre människor för det. Alla har olika syn på bla hunduppfostran, barnuppfostran och alla dess metoder. Sen finns det ju vissa saker inom de båda som man bara inte gör men det är en annan sak.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-21 10:19:48 följande:
    Behöver inte. Du är nog den första jag hör om som ställer klockan för att gå ut med hunden. Jag är inställd på allt som krävs med valp men som men barn så ska den också lära sig att på natten sover människorna i huset. Visst om den är jättenödig och talar om att den vill gå ut men jag tänker inte ställa någon klocka. Du vet, alla tänker inte som du. De behöver inte vara sämre/bättre människor för det. Alla har olika syn på bla hunduppfostran, barnuppfostran och alla dess metoder. Sen finns det ju vissa saker inom de båda som man bara inte gör men det är en annan sak.
    Givetvis är alla individer och formar regler och tillvägagångssätt efter sig själv.
    I mina ögon är det ren lathet om man inte går upp på natten med en liten valp.
    I mina ögon är det chockerande att man inte förstår (?) att en liten valp inte kan hålla sig hela natten.

Jag tycker det är på gränsen till riktigt elakt, att begära att en liten valp ska kunna hålla sig, bara för att man är förälder och inte orkar gå upp mitt i natten så hunden kan kissa.

Resonerade du på samma vis med ditt blöjbarn som skrek mitt i natten? Att han/hon fick ligga med blöt blöja för i huset sover man på natten?
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-21 10:54:02 följande:
    Givetvis är alla individer och formar regler och tillvägagångssätt efter sig själv. I mina ögon är det ren lathet om man inte går upp på natten med en liten valp. I mina ögon är det chockerande att man inte förstår (?) att en liten valp inte kan hålla sig hela natten. Jag tycker det är på gränsen till riktigt elakt, att begära att en liten valp ska kunna hålla sig, bara för att man är förälder och inte orkar gå upp mitt i natten så hunden kan kissa. Resonerade du på samma vis med ditt blöjbarn som skrek mitt i natten? Att han/hon fick ligga med blöt blöja för i huset sover man på natten?
    När barnen var små bytte vi blöja i samband med att barnet åt men sen har de faktiskt fått sova med samma blöja hela natten. Jag säger inte att valpen ska hålla sig hela natten, säger att den ska lära sig att vi sover och att den också ska sova. Sover den inte utan blir kissnödig får den använda sig av tidningen tills den kan hålla sig eller lär sig att säga till. Du får gärna tycka att jag är lat, jag tänker i vilket fall inte ställa någon klocka. Jag går ut med hunden på natten när den lär sig säga till och när den kan hålla sig får den göra det. Du tycker jag är lat men jag tycker att du låter som en hönsmamma. Dessa onödiga diskussioner leder inte till något och de handlar inte om det som jag startade tråden för.

I denna tråd vill jag veta hur folk ser på kattlåda och höra från de som använder det. Inte för att jag själv vill ha en men för att jag tycker att det är intressant att se hur andra människor tänker. Din åsikt har du redan uttryckt.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-21 11:38:57 följande:
    När barnen var små bytte vi blöja i samband med att barnet åt men sen har de faktiskt fått sova med samma blöja hela natten. Jag säger inte att valpen ska hålla sig hela natten, säger att den ska lära sig att vi sover och att den också ska sova. Sover den inte utan blir kissnödig får den använda sig av tidningen tills den kan hålla sig eller lär sig att säga till. Du får gärna tycka att jag är lat, jag tänker i vilket fall inte ställa någon klocka. Jag går ut med hunden på natten när den lär sig säga till och när den kan hålla sig får den göra det. Du tycker jag är lat men jag tycker att du låter som en hönsmamma. Dessa onödiga diskussioner leder inte till något och de handlar inte om det som jag startade tråden för.I denna tråd vill jag veta hur folk ser på kattlåda och höra från de som använder det. Inte för att jag själv vill ha en men för att jag tycker att det är intressant att se hur andra människor tänker. Din åsikt har du redan uttryckt.
    Jag finner ingen mening i att låta diskussionen urarta till pajkastning ang rätt o fel,
    men om du gör ett medvetet val att köpa en valp borde du inse och förstå att den lilla valpen inte kan knipa hela natten.

Du gör helt enkelt det som är mest bekvämt för _dig_.
  • c0ol
    RiNan skrev 2009-08-21 11:38:57 följande:
    När barnen var små bytte vi blöja i samband med att barnet åt men sen har de faktiskt fått sova med samma blöja hela natten. Jag säger inte att valpen ska hålla sig hela natten, säger att den ska lära sig att vi sover och att den också ska sova. Sover den inte utan blir kissnödig får den använda sig av tidningen tills den kan hålla sig eller lär sig att säga till. Du får gärna tycka att jag är lat, jag tänker i vilket fall inte ställa någon klocka. Jag går ut med hunden på natten när den lär sig säga till och när den kan hålla sig får den göra det. Du tycker jag är lat men jag tycker att du låter som en hönsmamma. Dessa onödiga diskussioner leder inte till något och de handlar inte om det som jag startade tråden för. I denna tråd vill jag veta hur folk ser på kattlåda och höra från de som använder det. Inte för att jag själv vill ha en men för att jag tycker att det är intressant att se hur andra människor tänker. Din åsikt har du redan uttryckt.
    "kattlåda" till hund för att slippa gå ut med den är lathet tycker jag, och att använda en tidning vid dörren lär ju bara hunden att det är ok att uträtta sina behov vid dörren, och tiden det tar att träna den att använda tidningen är säkert lika lång som att få hunden att inte skvätta inomhus iallfall så man vinner nog inte något på det. Sen så kommer valpen lära sig att den ska sova på nätterna även fast man kanske går ut med den en snabbis klockan 3.
  • hundpuss

TS

om jag frågar såhär istället:

vad gör du den dagen hunden bajsat på morgontidningen vid dörren eller pinkat i hörnan där kattlådan brukade stå?
    vad gör du då?

• Jes sica

Nä skulle aldrig komma på tnken att använda kattlåda. Bara att torka och se glad ut det är ju så fort övergående. Nu har vi haft våran vovve på tre månader i lite drygt tre veckor och det är väldigt sällan han kissar inne inte ens på nätterna

Svar på tråden Kattlåda till hund?