• RiNan

Kattlåda till hund?

Va???!! Säkert det du tänkte när du såg rubriken.

Men det är vad jag undrar. Kan ni tänka er att ha kattlåda till er valp (om det är en liten valp)? Menar då inte för att ägaren är för lat för att gå ut med hunden i samma syfte som man har tidningspapper etc. Jag tycker att idén känns rätt främmande och fel på något sätt men egentligen, varför inte?

Läste lite om valpar nyss när jag satt och surfade runt och ett allmänt tips vad gäller rumsrenhetsträning är ju att ha en tidning vid dörren dit du tar valpen ifall du ser att något är på gång och du inte hinner springa ut med den i tid. På så sätt lär sig valpen även att ta sig mot dörren när den blir nödig och du lär känna igen signalerna. Samma tips gäller även för att undvika småpölar under natten. Då kissar hunden på pappret bredvid dörren.

Så då åter till frågan, kan ni tänka ha en kattlåda istället för tex tidningspapper? Har sett att vissa har sådana skydd som man använder på sängarna inom vården eftersom de suger upp bra och valpen inte går därifrån med blött på fötterna men sådana har inte alla tillgång till.

Och självklart går man även ut med hunden. Efter mat, lek, vila etc men är det något ni skulle kunna tänka er? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Kattlåda till hund?
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-23 13:51:02 följande:
    De flesta seriösa uppfödare brukar dock alltid skicka med en filt eller leksak som luktar "hemma".
    Jo det kommer med någon grej som luktar hemma men jag fastnade för att ha ett gossedjur i typ samma storlek som syskonen som luktar som dem som han kan ha i sängen. Han har alltid velat ligga på sina syskon. Värsta tramset jag vet, men jag tyckte iden kändes mysig
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-23 14:19:09 följande:
    Jo det kommer med någon grej som luktar hemma men jag fastnade för att ha ett gossedjur i typ samma storlek som syskonen som luktar som dem som han kan ha i sängen. Han har alltid velat ligga på sina syskon. Värsta tramset jag vet, men jag tyckte iden kändes mysig
    Kom bara ihåg att inte köpa gosedjur med plastdetaljer på.
    (Ögon, näsa etc)
  • lilla lot

Köp ett gosedjur som du tycker om =) och sedan lämna det hos uppfödaren så den luktar "hemma"
    Gjorde vi när vi skaffade valp...

• RiNan

Köpte ett jättefult lejon, mjukt och rätt platt som piper när man klämmer på det. Det var det mysigaste men ack vad ansiktet var fult Köpte hos en djuraffär. Funderar faktiskt på att åka till en annan imorgon och se om det finns en lite sötare. Värsta tramset. Vi ska åka och hälsa på honom imorgon

• lilla lot

Vad ska ni ha för sorts hund?

• RiNan

Den vi bestämde oss för i slutändan var en blandning mellan 75% chihuahua och 25% annan hund. Hade kollat på annan kombo först men sen fick jag träffa denna kvinna som har en från den förra kullen hemma samt kontakt med alla andra valpar och när jag såg hur fina dessa blev både vad gäller utseende, trygghet, harmoni, mentalitet... ja allt så jag blev kär.

Min man gillar chihuahua men ingen av oss är helt förtjust i renras pga dess problem samt egenskaper (även om alla är olika) så vi ville ha en blandning. Har kollat upp med hundpsykologer etc som har daglig kontakt med olika hundar och raser inom olika områden och de har alla rekommenderat papihuahuan men nu föll vi för denna hund Vi hade nästan bestämt oss för en renras när jag kom i kontakt med ägare som haft sin hund i 1-2år där allt gått bra, där besiktningen varit ua och sen har hundarna fått vattenskalle. Finns inga garantier och vattenskalle är rätt vanligt hos chihuahua. Min kompis mamma har det och hon har varit på väg att dö flera ggr. Ingen enkel sjukdom.

Enzo är så smart. Han är bara 9 veckor men jätte trygg, gillar barn, är nästan rumsren och jätte harmonisk.

Vi har hälsat på hos dem, de har varit här och imorgon ska vi dit igen för att leverera mjukisdjuret så det känns bra att ha etablerat en kontakt innan vi tar hem honom och att han redan varit här och nosat runt.

Kattlåda nästa då Ne då, det var bara ett skämt (måste skriva det i klartext så att jag inte får påhopp)

• stora lilla J

Vi ska skaffa valp nu och funderar på att lära valpen (pudel) att kissa på låda, dels då vi redan har katt och därför redan sköter låda, och dels därför att det med tre barn kan ta en stund innan man kommer ut, så även om hunden får långa och regelbundna promenader så kanske det inte går att hinna ut innan olyckan är framme. Eller tänker vi helt fel? Vår katt kissar på lådan inne och i buske ute, så vi har helt enkelt antagit att det går bra att lära hunden samma sak?

• RiNan

stora lilla J skrev 2009-09-15 22:03:26 följande:

Vi ska skaffa valp nu och funderar på att lära valpen (pudel) att kissa på låda, dels då vi redan har katt och därför redan sköter låda, och dels därför att det med tre barn kan ta en stund innan man kommer ut, så även om hunden får långa och regelbundna promenader så kanske det inte går att hinna ut innan olyckan är framme. Eller tänker vi helt fel? Vår katt kissar på lådan inne och i buske ute, så vi har helt enkelt antagit att det går bra att lära hunden samma sak?
    Funkar säkert. Jag har en puppytrainer hemma. Det är som en låda fast mer som en ram med utbytbar yta på som suger upp och torkar när valpen kissat. Vi la den på platsen där valpen bestämde sig för att kissa och bajsa när vi missade att han var nödig. Har ju också barn så det är inte så lätt. Jag går ut med honom regelbundet, ca varje timme till varannan timme och han håller sig bra men på morgonen när han vaknar är han ibland så superduper kissnödig att han medan jag sätter på mig utetofflorna springer dit och kissar. Sen bajar han när vi kommer ut. Men oftast gör han behoven ute... eller på något tyg som råkat komma ner på golvet. Även fast han inte är nödig så har han ett behov av att kissa på tyg. Allt. När dottern la sitt täcke på golvet var han där på 2 sekunder och kissade på det Sen brukar jag faktiskt ibland lämna dottern inne (när hon är upptagen med något) när valpen behöver gå ut, säger att jag springer ut snabbt och hon säger okej. Sonen har även gått runt i gåstolen ibland eller sovit i sin spjällsäng. Går bara ut till gräsfläcken utanför då så att han kan snabbuträtta sitt behov. Sen tar vi en promenad allihopa några ggr/dag.
  • stora lilla J

Nu har vi bestämt oss för en pottypark, som får stå på balkongen. Dit kan vi släppa ut hunden tidig morgon och seeeen kväll när ingen av oss orkar eller kan klä på oss och ta hissen och springa till parken. Gräskänslan gör ju att hunden associerar rätt ändå och motion blir det gott om även utan off-hours-promenaderna! Vi blev tipsade om denna av en bekant vars kanintax blivit gravid på gamla dar med åttlingar, och inte längre kunde hinna ut. Under graviditeten skaffade de denna, och var supernöjda. Kvaliteten är toppenbra, och jag gillar att det är låtsasgräs och inte pellets som i kattsanden. En bonus är fö att vår katta föredrar denna, så vi blir av med den vanliga kattlådan också! www.pottypark.com

• Houdini

Ni som vill använda kattlådor och dyl. till valpen har ni tänkt på hur ni ska vänja dom av med det sen?

och dom tidiga morgon och sena kvällskissningarna hör till när man har valp finnsinget som heter orkar inte, kan inte, vet inte hur ofta jag har varit ute i morgonrock året om med mina valpar.

Sen behöver även valparna läsa tidningen och lära känna sin omgivning.

När man skaffar en valp är det ungfär som närman får barn, man måste släppa vad man håller på med och kasta sig ut med valpen den kan inte vänta. eller plocka ut vad den har i munnen osv.

Har man inte tiden eller orken eller kunskapen ska man banne mig inte skaffa hund.

Sen bara en liten kommentar om tidningar, jag vet att vissa har åsikter om att vi uppfödare använder tidningar till valparna.
    Men så länge det inte finns något vettigt och lika billigt alternativ kommer jag fortsätta med tidningar. Man måste ha något på golven jag tror inte någon som inte har haft valpar kan föreställa sig hur det ser och luktar i valprummet på morgonen.
    och det blir fasiken mycket enklare för mig att städa efter 8 valpar med tidningar än utan. när det bara var tre valpar var det enklare

Svar på tråden Kattlåda till hund?