ViktorochAgnes skrev 2009-08-21 10:16:14 följande:
Nu har jag inte läst tråden mer än TS. Men frågan är kostigt ställd anser jag. Man måste först benämna gränser om VAD som anses som skälviskt och oskälviskt. Ex skillnad på handling och känsla, även skillnad på når en handling sker och när en känsla
sker.Om jag hoppar i vattnet och räddar en som håller på att drunkna så mår jag bra i efterhand, men det är inte för att må bra som jag hoppar i, utan för att rädda människan från att drunkna, på bekostnad av mitt eget liv. Det ÄR osjä
lviskt.Om jag skulle hoppa i vattnet och själv drunkna, skulle jag då dött i hopp om att må bra/självisk egenskap?.. givetvis är den svaret nej.
Hjärnan och det undermedvetna jobbar extremt fort och för att göra en handling måste den föregås av en tanke, medveten eller omedveten. För det första har man väl i ryggraden att man försöker hjälpa nån som håller på att drunkna. Om du hoppar i gör du det i tron att du överlever själv och kan rädda den personen, alltså överväger du att göra det som gynnar både personen men även dig själv. Skulle du inte hoppa i skull kanske personen dö och du skulle få leva med det - vinsten är att du slipper leva med det. Men om du trodde att du skulle dö, om du stod på en hög klippa och såg en person hålla på att drunkna 40 meter nedanför klippan skulle du knappast hoppa i. Då skulle du veta att ingen annan eller du själv skulle kunna klandra dig för att du inte försökte. kanske ringer du 112 då för att hjälpa. Förstår du hur jag tänker?
Sedan finns ansvaret mot ett samhälle och mot grupper. Jag kan tycka att det är viktigt att hjälpa för att skapa ett bättre samhälle för mig och mina barn, även ifall jag inte direkt tjänar på det.
Självklart. jag är såklart för fina handlingar för att hjälpa andra och göra livet lättare för varandra, jag vore väl omänsklig annars, mend et är inte det tråden handlar om den handlar om hur människan fungerar, att den i grunden inte alls är osjälvisk som många tror. jag lägger ingen värdering i det, det är bara ett konstaterande, något jag är ännu mer säker på nu när jag läst allt som alla skrivit.
Tar man livet av sig pg att man är osjälvisk etc..Om man ska hälla sig inom ramen för vad orden i sin ytlighet betyder så är en osjälvisk handling något man gör trots att man inte tjänar på det, och då blir det klart att det givetvis finns osjälvsia handlingar..
Fast det är just det, alla handlingar "tjänar" man på på ett eller annat sätt.