• Anonym (masken)

Jag bajsar "maskar". *sorry*

Jag har ett problem som jag tycker är ganska pinsamt, men som jag insett att jag måste söka läkarvård för, men jag skulle ändå vilja höra era åsikter om det hela och om någon varit med om något liknande!

Jag tror jag har något fel på min ringmuskel. För det första gör det jätteont i den när jag sex och för det andra så kniper den så att den avföring som kommer ut, inte är stor som korvar så att säga, utan smala som maskar. Helsjukt!

Förlåt om det är lite dålig smak på detta inlägg. :-S

Vad kan man tänkas göra åt detta? Så här har det inte varit hela livet, utan bara sista åren.

Vad kan ha hänt???

• Svar på tråden Jag bajsar "maskar". *sorry*
  • Anonym (masken)

Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:46:29 följande:

Prova landstinget istället för kommunen. Närmaste vårdcentral borde vara lämpade för detta. Annars kan du ringa sjukvårdsupplysningen så guidar de dig. (de SKA iallafall göra det). Jag håller tummarna för dig i morgon.
    Sjukvårdsupplysningen lät bra, för det tog jag en lapp om igår när jag var och jobbade och där stod deras "journummer". Skulle kunna höra med dem vart jag ska vända mig.
  • Anonym (ring)

Skriv en fusklapp innan du ringer!! Skriv upp hur det gör ont, på vilket sätt du besväras och hur länge det varit såhär, försök att ha en färdig lista så blir det lättare att svara den som frågar.

Berätta också att du dragit på detta med att söka hjälp för att det är genant och att du inte blivit tagen på allvar när du sökt hjälp tidigare. Var oerhört tydlig med att detta är ett stort problem för dig.

• Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:48:23 följande:
    Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:46:29 följande: Sjukvårdsupplysningen lät bra, för det tog jag en lapp om igår när jag var och jobbade och där stod deras "journummer". Skulle kunna höra med dem vart jag ska vända mig.
    Japp, de hjälper dig! 117 är det nya numret tror jag.
  • Anonym (lilla jag)

Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:45:23 följande:

Men alla ni som pratar om hemorrojder. Ni säger att de försvinner efter ett tag? Detta har för mig varit ett dagligt problem i drygt 4 år. Sen pratar ni också om att problemen uppstått efter att ni fått barn, men jag har ju inte fött några barn.
    ja alltså mina kom och sen har jag behandlat det själv genom att trycka tillbaka dom då de kommer ut och smöja med mjukgörnade salva, typ liknande salva som används vid blöjbyten.
    sen om jag varit hård i magen länge eller fått kämpa mkt på toa så kommer de lätt tillbaka... eller om man haft magsjuka och det varit åt det hållet.
    man kan ha invändiga hemorojjer... det var det jag tänkte på i ditt fall. det har inget med barnafödande att göra.
  • Anonym (masken)

Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:51:20 följande:

Japp, de hjälper dig! 117 är det nya numret tror jag.
    1177 till och med om jag inte minns helt fel! Känns lite "oakut" att ringa ikväll, men jag testar i morgon bitti!

Tack för stödet allihop!
  • Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:52:50 följande:
    Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:51:20 följande: 1177 till och med om jag inte minns helt fel! Känns lite "oakut" att ringa ikväll, men jag testar i morgon bitti!Tack för stödet allihop!
    Ja så var det ju

Ja ring i morgon, de talar om för dig var du ska ringa och hur du bör göra.

Berätta här hur det gick.
  • Anonym (xyloproct)

Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:45:23 följande:

Men alla ni som pratar om hemorrojder. Ni säger att de försvinner efter ett tag? Detta har för mig varit ett dagligt problem i drygt 4 år. Sen pratar ni också om att problemen uppstått efter att ni fått barn, men jag har ju inte fött några barn.
    Det är ganska vanliga problem efter att man fött barn, och det är ju många kvinnor här som har gjort det och då verkar det ju som att "alla andra" med samma problem endast fått det av barnfödande.

men om jag säger att min sambo, som helt bevisligen inte fött några barn eftersom han är kille, också har haft en hel massa problem med hemorojder, sprickor och blödande sår så kanske det inte hjälper dig, men då vet du att det inte är konstigt att få problem även om man inte fött barn.
    det är ju ett känsligt område och säkert vanligare än man tror med problem där, bara att folk inte pratar om det.
  • Anonym (ring)
    Anonym (xyloproct) skrev 2009-08-19 21:54:35 följande:
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:45:23 följande: Det är ganska vanliga problem efter att man fött barn, och det är ju många kvinnor här som har gjort det och då verkar det ju som att "alla andra" med samma problem endast fått det av barnfödande.men om jag säger att min sambo, som helt bevisligen inte fött några barn eftersom han är kille, också har haft en hel massa problem med hemorojder, sprickor och blödande sår så kanske det inte hjälper dig, men då vet du att det inte är konstigt att få problem även om man inte fött barn.det är ju ett känsligt område och säkert vanligare än man tror med problem där, bara att folk inte pratar om det.
    Jaaa det är tydligen vanligare än man tror, fast det är inget man pratar om på fikat direkt

När jag pratade med en kvinna på apoteket såg hon hur jobbigt detta var för mig att prata om. Då sa hon att det här är vanligt som attan, de säljer extremt mycket produkter för detta problem och att många många fler borde söka hjälp för sina problem. Människor som konstant använder sig av sådana produkter behöver hjälp, men många vågar inte kontakta vården.

Nu känns det jättebra, jag kanske inte vill flagga med mitt ansikte i nån reklam men jag skäms inte längre. Det är ju inget man kan rå för!!
  • Anonym (masken)

Tack alla för allt! Känns tryggt att jag inte är ensam om att ha problem. På sätt och vis hoppas jag på att det är hemorrojder, så jag får hjälp med mina problem. Jag menar, det är ju inget dödligt direkt och det finns ju hjälp att få.

• Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 22:06:21 följande:
    Tack alla för allt! Känns tryggt att jag inte är ensam om att ha problem. På sätt och vis hoppas jag på att det är hemorrojder, så jag får hjälp med mina problem. Jag menar, det är ju inget dödligt direkt och det finns ju hjälp att få.
    Precis. Varsågod, det var så lite så. Ingen ska behöva ha det så jobbigt. Lycka till nu. Vi skrivs i morrn!
Svar på tråden Jag bajsar "maskar". *sorry*