Inlägg från: The straight way |Visa alla inlägg
  • The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • The straight way

Assalamu alaikum

Hoppas fastan går bra insha Allah. För en del av oss är de 3-4 dagarna jobbiga, kroppen är inte van att vara utan mat och dryck så många timmar men sedan kommer det att bli fint fint. Blodsockret kommer att bli balanserat och koncentrationen kommer att bli skarpare så var säkra på belöningen.

För att göra det lite roligare och samtidigt få lite kunskap ställer jag er en fråga: vad är belöningen för fastan i Ramadhan? Den som svarar rätt får ställa en ny fråga som handlar om Ramadhan.

• The straight way
    Melike skrev 2009-08-22 00:51:14 följande:
    En fråga bara, får man borsta tänderna när man fastar? me tandkräm?? förstör inte smaken fastan då???
    Ja du kan borsta tänker med tandkräm, var bara säker på att inte svälja vattnet och tandkrämen.
  • The straight way
    JMina skrev 2009-08-22 13:47:36 följande:
    Har ett problem som skänker mig bekymmer. Jag finner fastan så otroligt svår! Ingen gång har jag klarat det under hela månaden. Jag kan vara utan mat, men inte vatten. Känner mig ensam om detta bekymmer så om någon har nåt trevligt råd.. ? Om inte annat väntar jag på att höra fortsättningen om Ramadan frågorna, bra initiativ TSW
    Det är törst som är så svårt för dig? Hur känns det? Blir du dålig tex? Yr? Det svartnar för ögonen? Ja man måste ju veta så du får rätt svar.
  • The straight way
    JMina skrev 2009-08-22 14:13:23 följande:
    Jag kan inte fokusera eller koncentrera mig utan vatten. Jag kan inte tänka klart och blir irriterad, skolan blir lidande. Men jag vet att det bara är att vara ihärdig och försöka.
    Det är väl bara första veckan som du känner så? Hur är det med resten av dagarna? Blir det samma sak?

Har ett tips som jag fick av mormor, ät apelsin vid suhur och så lite salt som möjligt i maten.
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 14:20:39 följande:
    The straight way skrev 2009-08-22 13:00:51 följande: InshaAllah bra så långt, men lite är det ju kvar av dagen. Men inte så varmt idag och det underlättar ju, Allah (swt) är Barmhärtig! Provar att svara på frågan, även om jag är dålig på sånt här... Det finns ju många belöningar, men den som jag ser som den viktigaste och som jag hoppas få ta del av för egen del är Allahs (swt) Förlåtelse, att få ta del av Hans förlåtelse och renas från synder och att få tillträde till Paradiset när den tiden kommer.
    Må Allah underlätta för dig och för alla muslimer! Hoppas det inte blir alltför varmt insha Allah.

Det var en bra tanke om fastans visdom och även vad som väntar en i det andra livet, men det svarar inte på min fråga
  • The straight way
    JMina skrev 2009-08-22 14:25:19 följande:
    Nej det är ju mest i början det känns så visserligen, eller så blir det mot slutet av ramadan. Salt undviker vi redan, det är ett bra tips. Hur verkar apelsinen?
    Ja i början är det som sagt lite jobbigt för de flesta men insha Allah blir det bättre om några dagar.

Har ingen aning hur apelsin verkar, du bör testa och se. Svarta vindruvor är tex bra mot dålig andedräkt, prova det också.
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 14:29:36 följande:
    The straight way skrev 2009-08-22 14:24:54 följande: Ameen. Oki doki, nåja jag försökte i alla fall. Kanske någon annan har nåt förslag?
    Men gissa då!
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-22 16:24:37 följande:
    Ok testar igen. Nu skriver jag fler saker, får väl bli 'uteslutningsmetoden' ... * Komma närmare Allah (swt). * Ihågkomma att Koranen började att uppenbaras denna månad. * Månaden innehåller Laylat-ul-Qadr, som är natten som är bättre än tusen månader. * Shaytan sitter bakom lås och bom. * Fastan hjälper till att rena vårt inre och att höja vår andliga medvetenhet. * Ökar vår gudsfruktan. ?
    Masha Allah, riktigt fint skrivet. Det är faktiskt det man får utav Ramadhan men Allahs belöning är något helt annat.

Ok eftersom ingen svarade på frågan så är det bäst att jag gör det, sedan ställer jag en ny fråga "roll". Varje dyrkan en muslim gör kommer Allah att belöna personen antingen i detta liv eller i nästa, eller i båda ock. Och vi vet vad varje dyrkan har för belöning förutom fastan i Ramadhan. Detta har Allah swt gjort hemligt för belöningen kommer att vara jätte stor, så stor att Allah swt skapat en särskild port/dörr i paradiset som endast de som fastat Ramadhan får komma igenom. Porten/dörren heter Raiyyan. Må Allah belöna oss alla att träda in i paradiset genom Raiyyan.

Nästa fråga är, vilket uttalande alla profeterna upprepade i sin dawa (inbjudan)? Ledtråd - står i koranen.
  • The straight way

Flygande Mattan skrev 2009-08-22 20:51:41 följande:

Det här går alldeles utmärkt, jag börjar känna någon sorts inre frid. Jag har tänkt mycket på alla stackars människor som svälter och jag har funderat på om jag ska börja skänka pengar till stackars fattiga barn i världen. Är det någon har något bra förslag på välgörande ändamål? Det får gärna vara muslimskt.
    Om du har pengar som du sparat så skall du betala allmosan. Allmosan är islams tredje pelare. Det behövs inte vara för endast muslimer. Det finns även många icke muslimska barn som lider och som har det svårt. De skall vi också hjälpa.
Svar på tråden Ramadhan