Inlägg från: The straight way |Visa alla inlägg
  • The straight way

Ramadhan

Minune skrev 2009-09-22 09:53:54 följande:
    The straight way skrev 2009-09-22 09:16:59 följande: hahaha from kristen, var fick du det ifrån hahahahaha...tvärtom en dålig kristen hahaha...och det står jag för! det är ju du som är en from muslim hahahahaha host host host hrrrmmmm ja, jag kan säga vad ja tycker om detta svaret från islams lärda: TRAMS, LÖGN och DUMHET!
    Jag har aldrig sagt att jag är en from muslim, tvärtom jag är en dålig muslim och hoppas på att bli bättre. Men du som kristen borde väl vara from för vad jag hört så blir man en annan människa när man omfamnar Jesus? Man blir bättre, mer ödmjuk, kärleksfull etc. Betyder det att din tro på Jesus gjort dig till en dålig kristen? Hmmm ...

Ja det låter trams och lögn det om kvinnans känslighet, läste iaf en tråd där en kristen uttryckte samma ska, dvs kvinnor är känslosammare än män. I detta fall är det väl åsikterna som ser olika ut, beror på vad man tror på och tycker?

Förresten, varför skrattar du så mycket?
  • The straight way
    Minune skrev 2009-09-22 10:13:46 följande:
    The straight way skrev 2009-09-22 10:07:15 följande: jag är ingen pingstfrälst, det är de som pratar om alt sånt där. Genom bön, fasta etc blir man bättre, men jag är dålig på att följa reglerna, så är det. Inget du behöver bry ditt lilla huvud med iaf. Du, inte from? Som talar om för andra muslimer på forumet hur fel de har då de inte köper allt rakt av, då de har andra tankar än dig? Du skämtar va?? Du är ju muslimen nr 1 på FL! Att kvinnor är mer känslosamma, vad har DET med parfym, kåthet etc att göra??? TRAMS TRAMS TRAMS är vad islams lärda säger om kvinnans natur. Kvinor kan inte bli kåta på andra än sina män, liksom, vad är det för svammel? Har inge temot islam, men har mycket emot dumhet. Och detta, det är dumhet, rakt av. Gissa varför jag skrattar? Kanske för att nån skriver så otroligt skrattretande saker varenda dag! HAHAHA
    Mitt lilla huvud fattar inte det här med kristendomen, att man blir bättre människa, mer ödmjuk och mer kärleksfull därför frågade jag dig som har större huvud än mitt. Så du är inte frälst menar du? Jag har läst bibeln från sida 1 till sista sida och där står inget om att man blir bättre kristen med bön och fasta. Det räcker med att tro på Jesus för att bli en ny och bättre människa, man blir uppfylld med den heliga anden. Verkar som om du inte fått den i dig än? I bibeln står det bla.

Mr 1:8
    I baptized you in water; But he shall baptize you in the Holy Spirit.

Har du i dig den heliga anden eller det är med bön och fasta man får den i sig?

Nej muslim nr 1 är jag inte och jag brukar skriva vad islam säger även om det irriterar en hel del muslimer OCH även kristna. Det är inga fel i det varken enligt islam eller enligt din bibel.

Ja den normala muslimska kvinnan som är gudsfruktig och som är tilfredställd av sin man skall inte bli kåt om hon luktar på en mansparfym. Varför skulle hon göra det? Varför skulle en kvinna bli kåt på en annan man än sin? Vad är vitsen med det?

Nej jag förstår fortfarande varför du gapar munnen med så mycket skratt.
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-22 10:26:57 följande:
    The straight way skrev 2009-09-22 09:02:51 följande: Vad är det för fel på dessa muslimska män som kläcker ur sig sån här dynga?
    De tänker logiskt till skillnad från andra som inte har annat att tänka på än att vara kåt bara för att en man har sprayat Axe på sig.
  • The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-22 13:16:29 följande:

The straight way skrev 2009-09-22 09:02:51 följande: Jag har fortfarande inte fått en förklaring på varför det är rekommenderat att ha parfym på sig ute bland kvinnor som ni inte känner-gifta som ogifta? Att tycka något är attraktivt och bli kåt av något är 2 skilda saker..något som många män inte fattar oavsett nationalitet/religion. Jag kan tycka att en personlighet är attraktiv vilket är anledningen man inte ska ha manliga vänner som man umgås själv med.Samma sak för mannen. Men bara för att en person är attraktiv är jag inte kåt på den personen. Jag blir inte upphetsad av en lukt men jag tänker absolut-oj vad gott han luktade!Men det betyder ju inte att jag ingår en relation med den parfymerande mannen bakom min egen mans rygg..ASG!
    Varför ber du mig om en förklaring när du själv inte följer sunni? I dina hadither står det att det är profeternas tradition att använda parfym, ha kvinnor och använda miswak. Vet du inte varför det är påbjudet? Hur konverterade du till shiismen när du inte har svar på enkla frågor som dessa?

Jag vet skillnaden mellan att bli kåt på en person och att tycka att personen är attraktiv. Frågan handlade om de känslor kvinnan får som hon vänder sitt huvud mot av att lukta på en mans parfym ute å gatan Vad är det i en parfym som gör att den muslimska kvinnan skulle tycka att en man som hon inte känner och aldrig träffat vara attraktiv? Är det mannen eller parfymen som hon tycker vara attraktiv? Det är två helt olika saker också. Om en ful man med slutna kläder har en dyr parfym på sig, tycker den gifta muslimska kvinnan att han är attraktiv också?

Sista frågan, vad gör din man när du vänder huvudet mot en främmande man som bär på en parfym ute på gatan och som du får känslor för (tycka han är attraktiv)?
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-22 13:57:57 följande:
    Jag fattar inte heller varför muslimska män enligt islam ska ha parfym, om de gifta kvinnorna ändå inte får notera denna doft för då är dom stenkåta, och männen inte får göra sig till för andra än sin fru/sina fruar. Vad fan är meningen? Ska männens parfym attrahera andra män eller?
    Nu har talarna ändrat sig att det inte är kåthet det handlar om utan det är att tycka att mannen som bär på en parfym är attraktiv.

Använda parfym är sunnah (rekommenderat) för muslimska män och kvinnor. Skillnaden är att den muslimska kvinnan inte får bära på en parfym utanför sitt hem. Det är även rekommenderat för män att använda parfym vid t. ex moskébesök och på heliga dagar så som Eid. Det står även i haditherna att man skall ta hand om sitt hår, genom att tvätta det, kamma det och använda eteriska oljor i det.
  • The straight way
    Minune skrev 2009-09-22 14:02:50 följande:
    man kan ju undra. TSW har säkert ett bra svar ( gissar på "det står i hadith")
    Det är svar från islamskällor man vill antar jag? Ja du gissade rätt, det står i haditherna.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-22 17:59:53 följande:
    Jag har egentligen inte något vidare problem med vare sig hadither, islamisk jämställdhet kontra "svensk" jämställdhet eller något annat av det du tar upp när du hänvisar till hadith och sunna. Det blir dock mycket problematiskt för mig när man vill framställa kvinnan och mannen som någon typ av skilda "raser"! Det finns ingen kvinnlig natur. Det finns ingen manlig natur. Om du tror det för att du läser hadither och Koranen, så ja.. då får du tro det. Jag försöker inte omvända dig. Jag kan bara inte sitta tyst. Jag har mer än ett humm om hur jämställdheten i islam skiljer sig från den vi har i Sverige och jag har som sagt inte problem med detta. Jag har endast problem med konstigt snack om att kvinnor är kåta om de uppfattar manliga parfymer på gatan, när attraktion by association om du så vill, likställs med ren och skär kåthet. Allt är inte svart och vitt. Jag har problem med att jag anses känslig och inte kapabel för att jag är kvinna. Jag kan inte sitta tyst när det talas om mäns och kvinnors olikheter och man argumenterar barnafödande, mens och hormoner och Gud vet vad annat när vi egentligen talar om mäns och kvinnors olikheter i psyket. Vilka jag inte ser existerar nämnvärt. Islam talar ofta om mäns och kvinnors roller, helt rätt. Vi har olika roller utifrån våra kön. Men vi kan inte sitta och diskutera varför en kvinna har svårare att minnas rätt och är mer känslosam och argumentera med att män föder inte barn = alltså har vi olika roller. Nu drog jag ihop det men jag tror du förstår min poäng.
    Jag förstår din poäng helt men jag förstår inte hur du resonerar kring verser oc hhadither som om de handlar om rasism och kvinnoförnedring. Eftersom islam talar om olika roller utifrån våra kön så är det svaret på dina missuppfattningar. Haditherna och koranverserna talar inte om rasism när de beskriver dessa roller. Om koranversen där krävs det två kvinnliga vittne betyder att kvinnan är glömsk så har du fel min ärbara syster. Versen talar om ett ekonomiskt fall där det är t. ex. pengar det handlar om och skulle det ha varit en kvinna istället så skulle den kvinnan riskera att få fängelse om hon begår ett misstag. Islam vill inte att kvinnan hamnar i fängelset och det är inte påbjudet att kvinnan står som försörjare till familjen därför krävs det två kvinnliga vittne om man inte hittar en manlig vittne.

Kvinnan är känslosam enligt profetens hadither . Det går inte att bortse från det faktum att mannens och kvinnans biologi är olika.

Ja det är utifrån kvinnans kön islam talar om, mens, barnafödande och hormoner som gör att kvinnan slipper att t. ex. be, fasta, utfärda till hadj, ha sex med sin man, recitera koranen (hos vissa skolor) etc. Det är även könet som avgör vem som försörjer familjen, vem som deltar i jihad, vem som får leda den gemensamma bönen, vem som får bli kalif och vem av föräldrarna kommer i första hand i behandlingen av en muslim.
  • The straight way

EDIT: han som pluggade häcken av sig, dvs Khomeini.

• The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 16:36:27 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 10:50:20 följande: Är det verkligen gudsfruktigt att gå på såhär mot en muslimsk syster?
    Tycker du frågan låter fel? Varför i så fall?
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 16:39:52 följande:
    TSW - Du undviker att svara på frågan: Varför ska muslimska män enligt islam ska ha parfym, om de gifta kvinnorna ändå inte får notera denna doft utan att skuldbeläggas som en dålig kvinna?
    Har redan svarat på det.
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 16:43:33 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 11:19:23 följande: Men att verkligheten är mycket mer mångfacetterad än så det väljer du att blunda för?
    Din verklighet är annorlunda än min.
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 17:11:02 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 16:50:43 följande: Jag tycker du sätter dig till doms över din muslimska syster med dina frågor, det känns inte vidare gudsfruktigt.
    För det första vet du inte ett skit om vad gudsfruktig betyder. För det andra så var det en fråga utifrån det ämnet det diskuteras här. Så svara mig, vad är det för fel i frågan?
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 17:11:41 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 16:50:59 följande: Nej, det har du inte. Du snackar bara runt ämnet.
    Jo det har jag, kolla bara lite extra så hittar du den.
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 17:14:11 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 16:51:28 följande: Nej, vi lever i samma värld. Och i denna världen är det inte generellt så att kvinnor är mer känslosamma än män. Lev lite och titta upp från islamtexterna. Om det stod i Koranen att jorden är platt, skulle du inbilskt hävda det då också?
    Nope att vi lever i samma värld innebär inte att allt våra verkligheter är detsamma. Ja kvinnor enligt profeten är känsligare än mannen. Jo jag lever och märker dagligen att han hade rätt. I koranen står det att jorden är äggformad så platt är den inte ifall så trodde dina förfäder utifrån vad kyrkan ansåg.
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-23 17:23:33 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 17:16:32 följande: Ojdå, varför nu inte detta då?
    För du vet helt enkelt inte vad det är.
  • The straight way

Henom

Du sysslar med nått annat än att diskutera, det har fler lagt märke på.. Eftersom du förolämpade den mest heliga person för mig kommer dina inlägg vara obesvarade.

• The straight way

Henom

Sen jag läste din förolämpning blev det stopp. Inga fler diskussioner med dig om du fortsätter med det så du väljer själv.

• The straight way

Amiras mamma

Otillåtna tankar och känslor skrev du om i dina inlägg. VG läs de igen. För mig betyder otillåtna tankar och känslor att man bli kåt. Du får gärna bortförklara det men det finns ingen annan tolkning för det än det jag skrev. Och kåtheten ligger inte i känsorganet, den ligger i hjärnan och eftersom parfymer stimulerar det så får man visst dessa otillåtna tankar och känslor.

Min fråga handlade inte om din man, snälla läs rätt. Min fråga handlade om vad den shitiska religionen säger om en kvinna som berättar för sin man att hon fått otillåtna tankar/känslor när hon luktar på en mans parfym? Är det haram? Halal? Rekommenderat? Ja vad?

• The straight way

Amiras mamma

"Det är inget som helst problem för en shiamuslimsk kvinna att få ha parfym uta på stan heller ska du veta,så länge lukten inte känns på avstånd."

Har man parfym på sig så går det för andra att lukta den. Sen om dte finns luktlösa parfymer vet jag inte.

"Sen vad islam säger om att jag tycker att en man som går förbi mig luktar gott för han är nedsprutad av parfym vet jag inte..mer än att det bästa för både könen är att parfym hör till hemmet för allas välmående."

För sex skrev du innan. Det betyder att mannens parfym stimulerar kvinnans luktsinne och det innebär att hon blir kåt. Och om mannen sprayar sig med parfym och går ut bland gifta och ogifta kvinnor inebär det att dessa kvinnor får otillåtna känslor och tankar. Bli kåta med andra ord för jag köper inte ditt resonemang om att det handla om att tycka att parfymen är attraktiv men den fule mannen med slitna kläder har den på sig.

"Jag har inte skrivit att jag får otillåtna känslor..utan tankar."

Du skrev om känslor också men du slingrar dig som en orm hela tiden och ändrar dig jo mer man ifrågasätter dina argument.

"Att tänka att en annan man luktar gott känns inte bra såklart men vad ska man göra om dom luktar gott,det är ju bara fakta."

Därför är det rekommenderat enligt din shitiska religion att män ska ha parfym även ute bland gifta och ogifta kvinnor.

Fatwa från din ayatollah sistani

"Question: Is it permissible for a woman to go out of her house for some errands perfumed, with the fragrance of her perfume reaching non-mahram men?

Answer: She ought not do that. It is not permissible if it tempts a non-mahram man or normally causes him excitement."

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-24 21:23:01 följande:

precis..man blir inte kåt av bara en doft,men det luktar ju gott helt klart,men kåt blir man ju inte.
    Enligt Sistani är det inte tillåtet för kvinnor att ha parfym ute för enligt honom frestar hon en icke-mahram man eller normalt orsakar honom upphetsning. Samma sak är det väl med män att deras parfym får kvinnan ha otillåtna känslor/tankar (upphetsning om vi utgår ifrån Sistanis exempel och ditt exempel om att mannen och kvinnan ska ha parfym endast hemma för ett ändamål)
Svar på tråden Ramadhan