• zappo123

Stuvade makaroner

Jag vet att man inte får fråga detta 33 år gammal - men hur tusan gör man för att lyckas? Jag får alltid blask eller bränt när jag ger mig på denna gastronomiska utmaning. Någon som har ett bra tips om hur man lyckas med stuvade makaroner?

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • MammasälskadeMinna

följer bara receptet som står på kartongen, då går det inte att misslyckas..

Gammaldags idealmakaroner eller vad dom hter..

• Trollsländan

Jag kokar makaronerna som vanligt till de är nästan klara. Sen tömmer jag av dem o lägger tillbaka i kastrullen, häller på mjölk. Medan det är på väg att koka upp blandar jag lite mjöl med mjölk och slår över det när makaronerna kokat upp igen. Låter det koka till det är lagomt tjockt!

Rörigt skrivet men hoppas du förstår!

• jamtlandsstårs

jag brukar koka en stund med vatten först sen med mjölk också reder jag med redning mums gotti gott

• MammasälskadeMinna

blir myyycket godare att koka dok i mjölk från början

• pezz

Jag brukar göra en redning lagom tjock för sig sen så kokat jag mackaroner för sig och häller av vatten sen blandar jag ihop till lagom mängd

• LyNxQ

Jag kokar makaronerna som vanligt. Häller av de i ett durkslag och låter de ligga där.

Häller i lite smör i den nu tomma kastrullen.
    Häller i mjölk
    Skakar ihop lite mjöl och mjölk och vispar i
    Kryddar med salt, vitpeppar och SOCKER (det får man inte glömma!)
    När det kokat en stund stänger jag av plattan och rör ner makaronerna.

Serverar med stekt falukorv, senap och ketchup. och mjölk till förstås

Gammaldags makaroner eller skruvmakaroner blir godast tycker jag

• buffylinn

Jag gör som det står på förpackningen. Det fastnar alltid lite i botten för mig, spelar inger roll hur ofta jag rör om. Sen brukar jag ha i lite socker när det nästan är klart MUMS..

• LillaFlamman

Ts antar att du är ute efter gammaldags stuvning (mjölkkokta),
    Köp Kungsörnens gammaldags idealmackaroner så har du receptet,
    Jag mäter upp mjölk o mackaroner i en kastrull (om jag kan blir det en teflon), lite salt och lite olja, sätter på mediumvärme och rör ofta med en träslev, när det nästan är lagom tjockt strör jag över lite muskot, låter småfisa till det nästan är rätt konsistens då tar jag av den av plattan och låter stå medans jag dukar fram, då är den lagom.
    det måste absolut vara kungsörnens gammaldags idealmackaroner för detta, har du nån annan sort rekomenderar jag "efterstuvning" med mjöl.

hade oxå problem innan min plastpappa visade hur det skulle göras. tror träsleven är det magiska i det hela (låg värme är också ett måste )

• Verkligen

Jag gör bara en vanlig toppredning som jag tillsätter när makaronerna nästan är helt klara. Så får dom puttra lite i det. Blir kanonbra.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • myntizen

Absolut lättaste och godaste är att följa receptetet på Idealmakaroner-paketet precis som MammasÄlskadeMinna skrev!

Dock kan det vara bra att ha en extra kastrull i beredskap om det skulle bränna

Svar på tråden Stuvade makaroner