• zappo123

Stuvade makaroner

Jag vet att man inte får fråga detta 33 år gammal - men hur tusan gör man för att lyckas? Jag får alltid blask eller bränt när jag ger mig på denna gastronomiska utmaning. Någon som har ett bra tips om hur man lyckas med stuvade makaroner?

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • Casper och Novas mamma

jag kokar makaronerna i mjölk..rör hela tiden och på svag värme!mums

• jenni82

7 dl mjölk
    3 dl makaroner
    Smör
    Lite salt och peppar.
    Koka upp dra ner värmen till ettan låt stå puttra tills klart =)

• LyNxQ

Nästa gång måste ni alla testa att ha i lite socker! Det blir en helt annan smak. Jättegott! (men det ska bara vara lite!)

Nästa gång ska jag prova "riktiga stuvade makaroner" som kokar från början i mjölk. Jag har aldrig gjort det utan jag gör som mamma alltid gjort

• zappo123

Oj, tack för alla svar!

Kanske skall prova att förkoka makaronerna i vatten - eller så är mitt problem tålamodet och att jag haft för hög värme. Socker var ett bra tips skall prova det!

• Micke54

Klart sockersvensken skall tillsätta lite extra socker i en rätt som i stort sett enbart består av socker?
    Inte för att idiotförklara någon men när 9/10 trådar i kost/motion handlar om hur man går ner i vikt och sedan läser om folk som extra sockrar en rätt med pasta+mjöl så kan jag inte låta bli att bli full i skratt. Jag gillar också stuvade makaroner men skulle aldrig sockra den även fast jag är uppväxt med den tillagningen. Jag kör förkokning, sedan mjölkkokning, mjölredning i en shake annars klumpar det sig alltid för mig. Kryddor sen puttrar det tills det är klart. //M

• idjos

det jag tycker är godast är att värma mjölk, sen ha i gammeldagsa makaroner, hälften så mycke som man hade i mjölk, sen värma på lägsta värmen tills det blivit en "stuvning", koka aldrig mjölk!!

muskot, svartpeppar och salt...

Det absolut godaste, om det bränner fast så gör rent med stålull ;) enklast...

• k girl
    Micke54 skrev 2009-08-21 18:21:51 följande:
    Klart sockersvensken skall tillsätta lite extra socker i en rätt som i stort sett enbart består av socker? Inte för att idiotförklara någon men när 9/10 trådar i kost/motion handlar om hur man går ner i vikt och sedan läser om folk som extra sockrar en rätt med pasta+mjöl så kan jag inte låta bli att bli full i skratt. Jag gillar också stuvade makaroner men skulle aldrig sockra den även fast jag är uppväxt med den tillagningen. Jag kör förkokning, sedan mjölkkokning, mjölredning i en shake annars klumpar det sig alltid för mig. Kryddor sen puttrar det tills det är klart. //M
    Jag sockrar också eftersom det faktiskt blir en positiv smakskillnad. Ser det ungefär som att tillsätta en nypa socker när man tillagar tomatsås, till exempel (vilket för övrigt är italienskt). Socker/sötma kan vara en utmärkt krydda använd på rätt sätt. Man behöver inte några mängder, en nypa räcker gott och väl. Och begreppen blandar du väl ändå ihop? Mjöl är inte socker. Makaroner är lika lite socker som potatis är det. Däremot är det kolhydrater precis som socker, men det är knappast samma sak...
  • Micke54
    k girl skrev 2009-08-21 18:40:09 följande:
    Jag sockrar också eftersom det faktiskt blir en positiv smakskillnad. Ser det ungefär som att tillsätta en nypa socker när man tillagar tomatsås, till exempel (vilket för övrigt är italienskt). Socker/sötma kan vara en utmärkt krydda använd på rätt sätt. Man behöver inte några mängder, en nypa räcker gott och väl. Och begreppen blandar du väl ändå ihop? Mjöl är inte socker. Makaroner är lika lite socker som potatis är det. Däremot är det kolhydrater precis som socker, men det är knappast samma sak...
    Jo i viktsammanhang är det precis samma sak. Kolhydrater=socker, socker=kolhydrater
  • k girl
    Jo i viktsammanhang är det precis samma sak. Kolhydrater=socker, socker=kolhydrater
    Det skulle jag inte hålla med dig om. Men hursom, det här är inte ett viktsammanhang utan snarare en recepttråd, varför kommentarer om "sockersvensken" och vikttrådar känns lite onödigt.
  • Micke54
    k girl skrev 2009-08-21 19:15:56 följande:
    Det skulle jag inte hålla med dig om. Men hursom, det här är inte ett viktsammanhang utan snarare en recepttråd, varför kommentarer om "sockersvensken" och vikttrådar känns lite onödigt.
    Nja då den ligger i kost/motion istället för mat och bak är jag inte riktigt beredd att hålla med dig om nödvändigheten, men jag är inte den som är den :)
Svar på tråden Stuvade makaroner