Micke54 skrev 2009-08-21 18:21:51 följande:
Klart sockersvensken skall tillsätta lite extra socker i en rätt som i stort sett enbart består av socker? Inte för att idiotförklara någon men när 9/10 trådar i kost/motion handlar om hur man går ner i vikt och sedan läser om folk som extra sockrar en rätt med pasta+mjöl så kan jag inte låta bli att bli full i skratt. Jag gillar också stuvade makaroner men skulle aldrig sockra den även fast jag är uppväxt med den tillagningen. Jag kör förkokning, sedan mjölkkokning, mjölredning i en shake annars klumpar det sig alltid för mig. Kryddor sen puttrar det tills det är klart. //M
Jag sockrar också eftersom det faktiskt blir en positiv smakskillnad. Ser det ungefär som att tillsätta en nypa socker när man tillagar tomatsås, till exempel (vilket för övrigt är italienskt). Socker/sötma kan vara en utmärkt krydda använd på rätt sätt. Man behöver inte några mängder, en nypa räcker gott och väl. Och begreppen blandar du väl ändå ihop? Mjöl är inte socker. Makaroner är lika lite socker som potatis är det. Däremot är det kolhydrater precis som socker, men det är knappast samma sak...