• zappo123

Stuvade makaroner

Jag vet att man inte får fråga detta 33 år gammal - men hur tusan gör man för att lyckas? Jag får alltid blask eller bränt när jag ger mig på denna gastronomiska utmaning. Någon som har ett bra tips om hur man lyckas med stuvade makaroner?

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • BabyJay
    Micke54 skrev 2009-08-21 18:21:51 följande:
    Klart sockersvensken skall tillsätta lite extra socker i en rätt som i stort sett enbart består av socker? Inte för att idiotförklara någon men när 9/10 trådar i kost/motion handlar om hur man går ner i vikt och sedan läser om folk som extra sockrar en rätt med pasta+mjöl så kan jag inte låta bli att bli full i skratt. Jag gillar också stuvade makaroner men skulle aldrig sockra den även fast jag är uppväxt med den tillagningen. Jag kör förkokning, sedan mjölkkokning, mjölredning i en shake annars klumpar det sig alltid för mig. Kryddor sen puttrar det tills det är klart. //M
    Men man häller ju inte i en deciliter socker... allvarligt... Inte fan blir man tjock av att ha en nypa socker i makaronerna
    Mamma till Freja, född 080706
  • Micke54
    BabyJay skrev 2009-08-21 20:06:42 följande:
    Men man häller ju inte i en deciliter socker... allvarligt... Inte fan blir man tjock av att ha en nypa socker i makaronerna
    Det är inget du blir smalare av heller. Skall vi dra igång en diskussion om det så spårar nog tråden ur totalt och det är ju ganska onödigt. Tittar du på hur en normal tallrik makaroner och korv ser ut så är det den perfekta maten att bli fet på.
    Massor av kolhydrater, korv som är mat av oftast riktigt dålig kvalité och lite protein. Sen massa ketchup som är proppad med socker.

Allvarligt, så tänker ju många som dig att en nypa socker i filen, kaffet, makaronerna, på jordgubbarna spelar väl inte så stor roll men sen är ju väldigt många väldigt feta också.
  • jelina

enklast (men kanske inte riktigt rätt) tycker jag är att koka makaronerna för sig, då funkar snabb/gammeldags/fullkorn/whatever och göra stuvningen för sig och blanda alltihop när det är färdigt. det är snabbt, smidigt och enkelt plus att det bara är att göra om stuvningen om man råkar bränna den... en variant på det hela...

hoppas av hela mitt hjärta att du är här för att stanna
  • jelina
    jelina skrev 2009-08-22 00:28:37 följande:
    enklast (men kanske inte riktigt rätt) tycker jag är att koka makaronerna för sig, då funkar snabb/gammeldags/fullkorn/whatever och göra stuvningen för sig och blanda alltihop när det är färdigt. det är snabbt, smidigt och enkelt plus att det bara är att göra om stuvningen om man råkar bränna den... en variant på det hela...
    (med eller utan socker...)
    hoppas av hela mitt hjärta att du är här för att stanna
  • h8him
    Micke54 skrev 2009-08-21 18:21:51 följande:
    Klart sockersvensken skall tillsätta lite extra socker i en rätt som i stort sett enbart består av socker? Inte för att idiotförklara någon men när 9/10 trådar i kost/motion handlar om hur man går ner i vikt och sedan läser om folk som extra sockrar en rätt med pasta+mjöl så kan jag inte låta bli att bli full i skratt. Jag gillar också stuvade makaroner men skulle aldrig sockra den även fast jag är uppväxt med den tillagningen. Jag kör förkokning, sedan mjölkkokning, mjölredning i en shake annars klumpar det sig alltid för mig. Kryddor sen puttrar det tills det är klart. //M
    Så mjöl är bra men socker är farligt? Lite socker handlar om ett kryddmått eller två för att förhöja smaken inte att hälla i en sockerbomb. En vanlig toppredning fungerar utmärkt och man får aldrig mer mjöl/redning än vad stuvningen klarar av om man vet vad man gör. Varför förkoka?

En "dutt" muskot ger den extra touchen"
  • Thaleya

Jag brukar ta i lite sirap istället, lite lite med mjölk och det blir jättegott.

• Micke54
    h8him skrev 2009-08-22 03:47:06 följande:
    Så mjöl är bra men socker är farligt? Lite socker handlar om ett kryddmått eller två för att förhöja smaken inte att hälla i en sockerbomb. En vanlig toppredning fungerar utmärkt och man får aldrig mer mjöl/redning än vad stuvningen klarar av om man vet vad man gör. Varför förkoka? En "dutt" muskot ger den extra touchen"
    Vart har jag sagt det? Om du läst vad jag skrivit så hade du inte behövt frågat det. Mycket kolhydrater är väl sällan bra i vilken form de än kommer i. Missförstå mig rätt jag gillar mak/korv men det är en ganska kass maträtt om man ser till innehållet.
  • Nattviolen

Socker förstör stuvade makaroner tycker jag. Sötsaker till korven, näe tack. Men när jag stuvar dom brukar jag läsa på paketet till gammaldagsmakaroner. Koka sakta, som gröt ungefär. Tar en jäkla tid, men är mycket godare än snabbvarianten att ta färdiga makaroner röra i mjölk och reda med mjöl

• k girl

För att vara vansinnigt OT (för Micke, även om tråden ligger i kategorin kost/motion torde det väl ändå framgå av trådstarten att den inte handlar om makaroner vs övervikt?) så: nej visst, det är inte den optimala kosten om man inte vill gå ner i vikt. Men jag betvivlar att en nypa socker i de mjölkstuvade makaronerna gör någon större skillnad på vågen, när man som jag äter mjölkstuvade makaroner (och köttbullar för övrigt) kanske en gång varannan-var tredje månad. Och bara för att man kryddar med socker i en maträtt innebär det inte att man har socker på precis allt. Du drar väldigt höga växlar på väldigt lite information i en tråd som inte ens har med saken att göra.

• Micke54
    k girl skrev 2009-08-22 08:59:42 följande:
    För att vara vansinnigt OT (för Micke, även om tråden ligger i kategorin kost/motion torde det väl ändå framgå av trådstarten att den inte handlar om makaroner vs övervikt?) så: nej visst, det är inte den optimala kosten om man inte vill gå ner i vikt. Men jag betvivlar att en nypa socker i de mjölkstuvade makaronerna gör någon större skillnad på vågen, när man som jag äter mjölkstuvade makaroner (och köttbullar för övrigt) kanske en gång varannan-var tredje månad. Och bara för att man kryddar med socker i en maträtt innebär det inte att man har socker på precis allt. Du drar väldigt höga växlar på väldigt lite information i en tråd som inte ens har med saken att göra.
    Klart det inte gör någon skillnad för en person som äter det var tredje månad det säger väl sig själv.
    Jag kan ju inte annat än utgå från mig själv och min egen omgivning, på min fd arbetsplats var 5 koppar kaffe/te med ett söckerrör i varje kopp (det klassiska från selecta) om dagen vanligt.
    Sedan att det var samma visa i resten av livsstilen var ofta förekommande då människor med ett starkt sötsug gärna faller för det ofta.
    Då återkommer det varje dag i många rätter, skillnaden är ju bara att det är olika mat från dag till dag men sockret är detsamma och då spelar det en väldigt stor roll oavsett vad man försöker intala sig.
    Men nu abdikerar jag som viktigpetter och låter er diskutera stuvade makaroner ifred.
    //M
Svar på tråden Stuvade makaroner