• zappo123

Stuvade makaroner

Jag vet att man inte får fråga detta 33 år gammal - men hur tusan gör man för att lyckas? Jag får alltid blask eller bränt när jag ger mig på denna gastronomiska utmaning. Någon som har ett bra tips om hur man lyckas med stuvade makaroner?

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • vickis75
    zappo123 skrev 2009-08-21 12:22:48 följande:
    Jag vet att man inte får fråga detta 33 år gammal - men hur tusan gör man för att lyckas? Jag får alltid blask eller bränt när jag ger mig på denna gastronomiska utmaning. Någon som har ett bra tips om hur man lyckas med stuvade makaroner?
    Vad är det du vill göra? Mjölkkokta makaroner eller stuvade?
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • zappo123

Goda kladdiga vita makaroner Jag har fått jättebra tips i tråden.

Var en miss att den hamnade i kost/motion, men det känns ändå fånigt att ifrågasätta en nypa socker kan jag tycka när man talar om stuvade makaroner, det är ju inte hälsomat precis eller något som man äter varje dag (som att ha socker i kaffe eller te).

• vickis75
    zappo123 skrev 2009-08-22 10:31:14 följande:
    Goda kladdiga vita makaroner Jag har fått jättebra tips i tråden. Var en miss att den hamnade i kost/motion, men det känns ändå fånigt att ifrågasätta en nypa socker kan jag tycka när man talar om stuvade makaroner, det är ju inte hälsomat precis eller något som man äter varje dag (som att ha socker i kaffe eller te).
    Men både mjölkkokta och stuvade (alltså med stuvning som görs bredvid) blir kladdiga och vita. Fast olika. {#lang_emotions_smile}

Vad gäller sockret är jag av den åsikten att det skiljer lite på en nypa socker som smakförstärkare och 3 dl socker irört för att man är galen i socker.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • ThisIsMe

Gör exakt som det stårpå baksidan av paketet till Kungsörnens Gammaldags makaroner så blir det underbart gott!

• straw2008

Följ receptet på kartongen till idealmakkisar!

Skulle aldrig blanda i redning då det är det äckligaste jag vet.

• Thaleya
    Nattviolen skrev 2009-08-22 08:57:40 följande:
    Socker förstör stuvade makaroner tycker jag. Sötsaker till korven, näe tack. Men när jag stuvar dom brukar jag läsa på paketet till gammaldagsmakaroner. Koka sakta, som gröt ungefär. Tar en jäkla tid, men är mycket godare än snabbvarianten att ta färdiga makaroner röra i mjölk och reda med mjöl
    hhm det är exakt det jag gillar, makaronernas söta möter korvens salthet.
  • Motljus

När man gör latmansversionen och blandar i en sörja med mjöl och mjölk smakar det ganska mycket mjöl.
    Mjölkkoka makaronerna. Det tar på sin höjd 20 min och är värt varenda minut.

• anniebananie

Jag brukar ta i en klick smör och sedan några deciliter mjölk och i med makaronerna (brukar ta gammeldags) sedan ser jag till att röra ofta så att det inte bränns och så fyller jag på med en skvätt mjölk då och då istället för allt från början. Saltar och lite vitpeppar. Aldrig socker, gillar inte när mat är söt! Makaronerna blir extra kladdiga om man just när de är färdiga tar i lite mer mjölk, rör och låter det stå en liten stund innan servering! Mmm gott

• tinee

ja har bara en gryta jag kan göra stuvande makaroner i annars bränns de... men jag kör på låg låg värme i ca 40 minuter... de får ta den tiden man ska inte ha bråttom när man gör de,....

• anniebananie

Tycker inte du behöver skämmas för att du inte behärskar stuvade makkisar vid 33 års ålder. Jag tycker att det svåraste i matlagning är att koka ris och steka champinjoner.

• pingeming

ta dubbelt så mkt mjölk som makaroner (tex. 3dl makaroner och 6dl mjölk) sen låter du det stå på svag varme tills det börjar koka, rör om hela tiden så det inte bränner fast i botten på kastrullen sen kan man nästan se när makaronerna är färdiga och du låter du det stå och stelna till lite :)
    Så brukar jag göra iaf och det blir bra, lycka till! :)

• pimpim3

Eftersom det tar så lång tid att mjölkkoka makaroner, brukar jag förkoka dem ca 4 minuter. Sedan häller jag av vattnet och kokar upp med mjölk. Man kan ha i lite redning i detta om man vill göra det hela extra gojsigt. En redning behöver inte smaka inte mjöligt om den får koka ett tag

Svar på tråden Stuvade makaroner