• Dreamy88

Är så rädd - stor bebis:(

Jag har åkt på havandeskaps förgiftning och dom har försökt sätta igång mig.
    Så låg inne 3 nätter förra veckan, provade gel 3 ggr. Det hjälpte, men inte tillräckligt mycket. Så kunde inte få dropp och fick bara pinvärkar.

Åkte tillbaks idag för jag hade tid för ul.
    Fick då reda på att bebis nästan väger 5kg redan!!!
    Jag har visserligen gått 4 dagar över tiden, men ändå!!

Bebisen mår bra och får näring och allt det där iaf, så det är ju super..
    Men nu vill dom inte låta mig gå mycket längre pga bebisens storlek.
    Så på torsdag ska jag tillbaks, då ska dom försöka ta mitt vatten..
    Jag är super nervös. Ungen hinner ju växa lite mer tills dess med ju!!:(

Någon som har erfarenhet av att föda stora barn?? BRA erfarenheter, som kan lugna mig lite. För jag är helt knäckt alltså!

• Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(
  • Achillea

En av mina vvänner fick en bebis på över 5 kg, mins inte exakt men tror den låg run 5.7 kg, och hennes förlossning gick snabbt och hon tyckte inte alls det var särskillt jobbigt. typ som hon hade förväntat sig, så fick lite av en chock när bebisen vägdes.
    Min son vägde visserligen bara 3440 men kan ju säga det att när barnet skulle ut var det bara huvudet som kändes, när huvudet var ute då kände jag nada sedan åkte han bara ut som en tvål.
    Och av alla jag talat med så är det just huvudet man känner, det är då man spricker sedan blir man nästan som bedövad. PLUS att ditt barn kan ju lika gärna vara lång också så även om nu barnet skulle väga 5.5 kg så kan de endå vara smal.
    Och för att tillägga när man ligger där och krystar och knner sig skitnödig så in i helsike så har man mer tankarna på krystandet, visst man spricker men det går så fort. Bränner till lite sedan är det klart.
    Och självfallet är man så upp i sig själv under förlossningen och koncentrerar sig så jag tror mycket av smärtan man egentligen borde känna faktiskt försvinner bort.

Men jag förstår din oro, hade samma tankar själv men nu så här i efterhand skulle jag nog kunna föda ett barn på tvären om det behövdes för man är så otroligt stark, koncentrerad mitt uppe i förlossningen så man klarar allt.

• Psykoangel
    Dreamy88 skrev 2009-08-24 18:07:32 följande:
    Tack så fruktansvärt för dina svar :) Känns ju lite bättre faktiskt!! Och man får ju hoppas man får lika fin förlossning som du verkade få:) Ska väl inte förstora upp detta nu, men självklart sätter det sig när dom säger att man har så stor bebis i magen. Men osm vissa säger, bebisen kan vara mycket mindre än vad dom uppskattar där. Men samtidigt även större:P
    det var så lite så=) ja jag hoppas att jag får lika bra förlossning med nr 2 som kommer nu i november! mina sf mått hade ju inte alls visat att det skulle kunna var ett stort barn så som vissa andra sa så är det ingen exakt vetenskap!
    jag sprack lite men det räckte med bara 2 stygn så allt som allt så hade man nog en drömförlossning!

du får skriva igen sedan o berätta hur det gick,jag ska inte säga att det inte gör ont. men det gör absolut inte så  ont så jag inte skulle göra om det igen haha
    jag har ju vissa tankar på om barn nr 2 oxå kommer vara stor men det får jag se när lillen är ute=)
  • Tjollabolla

Skrev nyss ett superlångt svar som försvann, så här kommer det, ngt förkortat...*morr*

Jag blev rekomenderad snitt när min bebis beräknades väga över 5 kg. Det finns risker med att föda så stora barn och i vår kommun så är det alltid rekomendation med snitt över 5 kg.

Den största och vanlgiaste risken är att bebisen fastnar på vägen ut. Då är det ju försent för snitt. Axlarna fastnar och då får man dra ut bebisen och då brukar nyckelbenet knäckas på liten.

Dom vägrade även sätta igång mig som förstföderska, då det oftast resulterar i pinvärkar och sen snitt ändå om man inte är redo.

Nu går det ju bra för väldigt många som föder stora barn oxå, men du kanske ska tänka över ditt val igen om du nu får välja. Att föda med snitt var en underbar upplevelse och jag ångrar ingenting!

Lycka till

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Hannapanna72

Hej!

Fick för 15 månader sedan en kille på 5415 gram, 56 cm lång, Folke heter han. Det var på BF+7 han kom. På viktskattnings-UL skattades han till 4,4 kg :-/ För mig är detta barn nr 2. 
    Det finns en del att läsa på nätet om överburenhet och stora bebisar. Det är inte helt okomplicerat men oftast går det ju jättebra- som i mitt fall tex . Jag svarar gärna på frågor om du undrar över ngt speciellt. 
    Önskar dig stort lycka till med bebis och köp inga kläder i strl 50 el. 56
  • Dreamy88
    Tjollabolla skrev 2009-08-24 19:44:14 följande:
    Sen måste jag säga att det är en enorm skillnad på 4 kg som många skriver om här och 5 kg. 4 kg är inte så stort idag...
    Nej men jag får inte göra snitt. Dom vill inte det?
    Så dom ska göra allt dom kan nu på torsdag då för att få igång det så jag får föda vaginalt. Vet inte hur dom tänker, men jag får förlita mig på dom. Dom vet väl bättre än jag.
  • Dreamy88
    Hannapanna72 skrev 2009-08-24 19:53:26 följande:
    Hej!

Fick för 15 månader sedan en kille på 5415 gram, 56 cm lång, Folke heter han. Det var på BF+7 han kom. På viktskattnings-UL skattades han till 4,4 kg :-/ För mig är detta barn nr 2. 

Det finns en del att läsa på nätet om överburenhet och stora bebisar. Det är inte helt okomplicerat men oftast går det ju jättebra- som i mitt fall tex . Jag svarar gärna på frågor om du undrar över ngt speciellt. 

Önskar dig stort lycka till med bebis och köp inga kläder i strl 50 el. 56
    Oj så du fick större än du trott ja! Ja, svårt att säga det där. Men jag är verkligen fruktansvärt nervös. Vet att det måste göras, men jag ser inte direkt fram emot det om vi säger så :( haha, har ju redan köpt massa kläder. SUCK:(
  • Spartacus

allt beror på hur stort bäcken man har och var knubbigheten sitter på ungen..

min dotter vägde bara 3,5 men hennes axlar tog emot en del så det är så olika hur barnen är byggda, samt hur mamman är byggd!

jag håller tummarna för dig men själv skulle jag nog övervägt kejsarsnitt eftersom jag inte skulle vilja ta risken att få en alltför långdragen och farlig förlossning för barnet.. har dom sagt att allt ser okej ut så är det säkert det men man är så olika.

• Hannapanna72
    Dreamy88 skrev 2009-08-24 21:05:40 följande:
    Nej men jag får inte göra snitt. Dom vill inte det? Så dom ska göra allt dom kan nu på torsdag då för att få igång det så jag får föda vaginalt. Vet inte hur dom tänker, men jag får förlita mig på dom. Dom vet väl bättre än jag.
    Men varför vill de inte göra kejsarsnitt i sådana här fall undrar jag? (jag önskade också snitt då jag hela tiden kände att detta var ett stort barn så vi hade en diskussion om det). Finns ju en massa som kan hända vid förlossningen, varför riskera något. 
    Igångsatt fick jag inte bli, om barnet är stort så är det viktigt att man verkarna är starka och då får de gärna komma igång av sig själv hette det då. Sjukt! Undrar i mitt stilla sinne hur långt "de" (=läkare och sjukvårdspersonal på MVC samt specmödra på sjukhuset) hade låtit det gå om jag inte kommit igång själv på BF+7. när jag var på viktkattnings-UL någon dag innan Folke kom sa de- du är välkommen tillbaka på BF+14 om bebisen inte redan kommit ut, tack o hej. 
    TS, du ska se att det kommer gå jättebra, tänk att om några dagar ska du bli mamma! Sjunger som Lena PH --- det gör --- men det går...
  • Tjollabolla
    Hannapanna72 skrev 2009-08-24 21:51:45 följande:
    Men varför vill de inte göra kejsarsnitt i sådana här fall undrar jag? (jag önskade också snitt då jag hela tiden kände att detta var ett stort barn så vi hade en diskussion om det). Finns ju en massa som kan hända vid förlossningen, varför riskera något.  Igångsatt fick jag inte bli, om barnet är stort så är det viktigt att man verkarna är starka och då får de gärna komma igång av sig själv hette det då. Sjukt! Undrar i mitt stilla sinne hur långt "de" (=läkare och sjukvårdspersonal på MVC samt specmödra på sjukhuset) hade låtit det gå om jag inte kommit igång själv på BF+7. när jag var på viktkattnings-UL någon dag innan Folke kom sa de- du är välkommen tillbaka på BF+14 om bebisen inte redan kommit ut, tack o hej.  TS, du ska se att det kommer gå jättebra, tänk att om några dagar ska du bli mamma! Sjunger som Lena PH --- det gör --- men det går...
    Ja jag ville helst bli igångsatt, men det vägrade dom, just för det som du säger; värkarna blir ofta inte så starka och det behövs. Sen är det svårt att sätta igång en förstföderska överhuvudtaget.

TS; det kommer säkert att gå jättebra, som sagt dom vet ju vad dom gör, man måste ju lita på dom. Jag tycker bara det är så konstigt att det är så olika. Vi bor ju i samma land och läkarna borde ha samma regler och förhållningssätt..
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(