• callimero

    40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?

    Har ett nyligen konstaterat misslyckande efter en 4:e insättning. Manlig faktor.
    Läkarens förklaring är som alltid min ålder, fyllde 42 i veckan vilket verkar vara dödsdomen för många kliniker. Det beror på min ägg enligt kliniken. Gamla. Andra faktorer fins ej, immunologiska, kromosomfel, inget annat existerar enligt dom.

    Vi har fått 2 st toppenfina 4-celliga tillbaka vid de två senaste försöken, ett topp+snäppet under en gång och två något sämre 3- + 5-celligt.

    Läkaren sa han inte kunde neka oss (tack, vi betalar 34.000 ett till försök med de resultat vi fått men menar samtidigt att vi bör överväga äggdonation.

    Förhållandet är i kris så jag vet ej om det blir fler försök ihop eller om jag ska orka med att kämpa vidare på egen hand i Danmark med donerad sperma. Nu vill jag inte höra mer om hur gammal jag är från läkarna, jag vet det. Jag vll höra från dig som lyckats och hur många försök som krävdes. Gärna ert grundproblem också!

  • Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?
  • isisisis

    Jag hade rått dig till embryoadoption.
    Jämfört med IVF har du från 40% chans och uppåt.
    Ungefär samma pengar som IVF.

    Visst vill man ha egna genetiska barn,men för min del efter 5 år,så spelar genetiken mindre roll.

    Det är ganska liten chans att lyckas med IVF efter 42 års ålder.
    Även om de säger att äggen är fina,så vet de inte.
    Det behövs PGD för att se äggkvalitet.

    De tjänar också pengar på behandlingarna.
    De flesta kliniker med aktning avråder från IVF efter 42 års ålder,men ibland slår man ifrån sig och lyssnar bara på de positiva orden istället.

    Det är min erfarenhet.

    Lycka till med vad du beslutar iaf Kram

  • isisisis

    IVF efter 42 års ålder har du ca 1 % chans,enl Falun.
    Visst kan du ha större chans pga olika genetiska fysiska förutsättningar.
    Allt är individuellt.
    Men ungefär där ligger det.

  • callimero

    1% ??
    Det måste väl ändå vara mycket stor variation från individ till individ?
    Om man har bra värden och inga andra "fel" än åldersfaktorn måse chansen vara högre än hos en kvinna med konstaterade problem. Därför tycker jag detta med att bli matad med procent inte är något avgörande. Chansen är liten, det vet jag, men den kanske finns hos mig trots allt!

  • callimero

    Såg att du är gravid och gratulerar!
    Hur många försök och hur lyckades det, har du själv gjort just embryoadoption?

  • isisisis
    callimero skrev 2009-08-30 17:56:48 följande:
    1% ?? Det måste väl ändå vara mycket stor variation från individ till individ? Om man har bra värden och inga andra "fel" än åldersfaktorn måse chansen vara högre än hos en kvinna med konstaterade problem. Därför tycker jag detta med att bli matad med procent inte är något avgörande. Chansen är liten, det vet jag, men den kanske finns hos mig trots allt!
    Det kan i bästa fall variera upp till 5 % ,det är vad det ligger på.
    Jag hade också 5 i FSH,men jag hade immunologiska faktorer visade det sig.

    Som sagt,så väljer man vad man vill lyssna på.
    Det sista som försvinner är hoppet

    Jag är inte ute efter att göra dig ledsen Kallimero,det hoppas jag du förstår.

    Jag ger dig baar den information jag fått och samlat in genom de åren jag försökt,och varit på FL.

    Vill man tro att man är unik och har extremt bra gener och inte stämmer in i den gruppen som går under statistiken ,så kan man välja det.
    Ibland finns det mirakelk,och skam den som ger sig.

    men det kostar också både pengar och kraft.
    har man försökt länga kan det vara ett hopp att gå vidare,man behöver inte förbli barnlös.

    Lycka till Kram
  • isisisis
    callimero skrev 2009-08-30 17:58:43 följande:
    Såg att du är gravid och gratulerar! Hur många försök och hur lyckades det, har du själv gjort just embryoadoption?
    Tack
    Jag har försökt i 5 år.Har haft 5 tidiga MF.Alla i v 5-7.
    Har gjort 1 IVF,sedan gick jag över till ÄD och har gjort 4 st.
    Detta 5:e lyckades .
    Jag fick medicin för mina immunologiska faktorer.

    Under hela denna tid har vi gjort alla undersökningar det går att göra.
  • isisisis

    Jag var 41 och skulle fylla 42 när vi gick över till ÄD.
    Min mans spermier fungerar,så vi har bara fått hjälp med ägg.

  • callimero

    Klart jag blir ledsen över att få se siffran 1%! Jag la ju upp tråden för att få svar från de som lyckats... Om Sophiahemmet har 1% i åtanke tror jag inte de skulle låta oss göra fler försök. De är kända för att vara hårda i sin bedömning av äldre!

  • Pimpinellan

    Ingen klinik med självbevarelsedrift skulle göra IVF om oddsen överlag var sååå dåliga! Och återigen-odds säger inget om enskild person och det är upp till den enskilde personen att avgöra när det är stopp så länge kliniken säger ja..

  • isisisis
    Pimpinellan skrev 2009-08-30 18:50:57 följande:
    Ingen klinik med självbevarelsedrift skulle göra IVF om oddsen överlag var sååå dåliga! Och återigen-odds säger inget om enskild person och det är upp till den enskilde personen att avgöra när det är stopp så länge kliniken säger ja..
    Tyvärr gör klinikerna IVF med de oddsen.
    Det finns en åldergräns på 43 år,med all rätt,men som sagt är oddsen urusla då.
    Chanserna sjunker ner i botten drastiskt effer 41,vidare,42 och sen 43.

    Visst kan det finnsa individuella skillnader,men de kan inte veta hur dina ägg är utan PGD.

    Sedan ska äggen överleva efter IVF.en också.
    Det är ganska många ägg som faller bort.
Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?