• Thaleya

irriterad!

Nu får det fan vara nog!
    Jag har en kompis, en kille på 22 år ifrån Sydkorea. Han kom till Sverige innan han fyllt ett år, han vet inte mycket om sina biologiska föräldrar och vad han vet pratar han inte om. Han har alltid mått dåligt över att han har dåligt självförtroende, hatar sina asiatiska drag, han har alltid varit populär men mått dåligt. Han har fått enstaka elaka kommentarer då och då och många kallar honom kines fast han inte är från Kina. Han hatar allt som har med att han är adopterad att göra och tror att om han hade fötts som svensk så skulle han vara mycket snyggare och ha mycket lättare för sig.

Hursomhelst så dejtade han en tjej förut som var extremt religiös eller iaf hennes familj, hon var jehovas vittne. Hennes föräldrar fick panik när de fick reda på att hon dejtade en asiat. De gick efter en jäkla massa tumult med på att de fick dejta om han blev jehovas. Deras förhållande höll dock inte mer än två år då hon var otrogen.

Nu har han träffat en annan tjej som han gillar, en kristen luthersk tjej som har politiker föräldrar. Han har pratat om hur kär han är i henne i ungefär ett halvår och tjatat sönder mina öron om hur snygg och underbar hon är. I förrgår så blev de ett par och han var överlycklig. Men idag så har tydligen hennes föräldrar "fått reda" på att de är tillsammans och de tänker inte tillåta detta. Vad är problemet undrar jag? Det är en fin snäll kille, uppfostrad som vilken annan svensk som helst, döpt konfirmerad, smart och kärleksfull. Men nej han har snea ögon och brunare hy, så då är det helt enkelt inte acceptabelt längre! Jag blir så jävla förbannad, den här killen har mått dåligt hela sin uppväxt över sitt ursprung och dessa händelser späder bara på det.

Förlåt för det långa inlägget jag blev så jäkla arg nu, vem vet vad han tar sig till nu. Han mår alltid så extremt dåligt när kärlekshistorier går fel och han har hamnat på psyket tidigare för det. Jag tror inte han klarar av mycket mer av detta.

• Svar på tråden irriterad!
  • villsågärna38

Det här är ju helt sjukt. Är det verkligen Sverige 2009 som ni beskriver? Det är ju helt sjukt att föräldrar ska bry sig om hudfärgen hos en pojk eller flickvän till sitt barn. Vad är det för rasistland vi bor i egentligen? Men vet ju eg att det är såhär. Har en god vän som är mulatt, så hilma snygg kille som fått stöta på så mycket rasism. Man undrar ju ibland om det bara har att göra med att killarna är avis då han ser ut som en modell.... hm... Sen kan man ju råka ut för mycket jobbigt även om man är helsvensk. Min helsvenska lillasyster blev mobbad i skolan, mådde urdåligt i jättemånga år. Elaka människor finns ju överallt tyvärr...

Tahleya: Hoppas iaf att du fått tag i din vän nu och att han får det stöd han behöver av er som står honom nära. Håller tummarna för att flickvännen gjorde revolt också!!!!! Länge leve kärleken!!!

• mammamys06
    Plutteli skrev 2009-09-03 16:59:55 följande:
    Så du menar att du inte hört minsta kommentar, fått en enda märklig blick eller liknande? Och lika dant med era kompisar?Vart bor ni egentligen för det verkar vara rena drömplatsen!
    jo, klart jag fått kommentarer, många många gånger men det beror också på hur man VÄLJER att tolka vissa saker. En del adopterade tar åt sig av precis ALLT, om någon tittar på en te x så behöver det inte vara så att det är för att man är adopterad och att det är på ett negativt sätt utan det kan vara för att de tycker det är vackert och fint att sticka ut med svart hår, brun hud, sneda ögon osv. Och sedan frågor, 99% av frågorna jag fått har varit nyfikna frågor om min bakgrund eller mitt utseende och jag har svarat utifrån det. Oftast handlar ju frågorna om nyfikenhet och behöver inte alltid vara av ondo. Om någon inte tycker om mig så utgår jag ifrån att det är för att de inte gillar mig som person inte för att jag är adopterad. Jag är uppvuxen i Stockholm och senare strax utanför Göteborg.
    Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Thaleya

Hej hej, jag kan skriva hur det har gått hittills.

Min kompis, stängde av telefonen och använde nte datorn på flera dagar, till slut så hade han satt på mobilen och då skickade jag iväg ett sms. Han svarade och sa att han mådde sådär, men att det gick fint och att han hade åkt bort ett tag för att det var lättare så.

Nu är han tillbaka i samma stad som henne, hennes föräldrar har tagit privilegium ifrån henne såsom, hon får inte titta på tv, de har tagit hennes dator och hon har utegångsförbud, sålänge hon inte ska till något speciellt som skolan eller kyrkan.

Min kompis sa att han var glad för att kärleken är besvarad men ledsen för att de inte får träffas. Hon hade tydligen stått upp för honom och bråkat emot, men ju mer hon sa ifrån desto mer saker hade de tagit av henne. Sålänge hon bor hemma kan de tydligen göra så.

Skulle hon flytta därifrån så skulle det väl bli ramaskri från föräldrarna, men samtidigt så vill hon fortsätta bo hemma och min kompis vill egentligen inte orsaka osämja mellan henne och henne föräldrar.

Så sedan de blev tillsammans och jag skrev denna tråd, så har de inte pratat med varandra. Inte ens på sms eller genom att ringa. Den enda kontakt de haft har varit genom hennes bror.

• Thaleya

Just ja, min kompis har erbjudit sig åtskilliga gånger till hennes föräldrar att sitta och prata med dem och reda ut vad det kan vara för problem. Men de har vägrat.

• villsågärna38
    Thaleya skrev 2009-09-15 11:57:23 följande:
    Just ja, min kompis har erbjudit sig åtskilliga gånger till hennes föräldrar att sitta och prata med dem och reda ut vad det kan vara för problem. Men de har vägrat.
    Va hemskt!!!! Och detta är alltså bara pga att han är adopterad. Skrämmande.... Hoppas din kompis orkar gå vidare.
  • mammamys06
    mammamys06 skrev 2009-09-15 11:08:56 följande:
    jo, klart jag fått kommentarer, många många gånger men det beror också på hur man VÄLJER att tolka vissa saker. En del adopterade tar åt sig av precis ALLT, om någon tittar på en te x så behöver det inte vara så att det är för att man är adopterad och att det är på ett negativt sätt utan det kan vara för att de tycker det är vackert och fint att sticka ut med svart hår, brun hud, sneda ögon osv. Och sedan frågor, 99% av frågorna jag fått har varit nyfikna frågor om min bakgrund eller mitt utseende och jag har svarat utifrån det. Oftast handlar ju frågorna om nyfikenhet och behöver inte alltid vara av ondo. Om någon inte tycker om mig så utgår jag ifrån att det är för att de inte gillar mig som person inte för att jag är adopterad. Jag är uppvuxen i Stockholm och senare strax utanför Göteborg.
    Tillägg.....men självklart förstår jag ts att om man känt som man gör och mött mycket rasism och människor som faktiskt är elaka och säger saker av elakhet klart man tar åt sig och mår dåligt. Jag vill inte förringa någon deras känslor för det är ju deras sanning och upplevelser, jag har mina och de är ju min referensram. Men de flesta adopterade mår faktiskt bra och har som tur är inte upplevt det som ts vän.
    Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Thaleya

Sådär en liten uppdatering till, jag pratade med han idag och min kompis hade knackat på och bett om att få prata med pappan i familjen. Sedan hade de pratat och lärt känna varandra mer. Pappan sa att han värnade om hans dotters oskuld och sålänge hon inte har sex innan hon gifter sig så ser han inget fel i det. Hon har förlorat oskulden för år sedan och varit med många efter det, men det upplyste min kompis aldrig hennes far om utan lovave att han inte skulle påverka hennes värderingar om sex, eller tvinga henne till något. Så han var glad idag och allt verkar gå fint.

• tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-09-15 11:08:56 följande:
    Men det jag kan förstå att de som är adopterade tycker är jobbigt är just dessa "nyfikna" frågor om deras ursprung... det är ju inte en fråga, två frågor utan kan komma frågor hela livet... En sak är kanske om man gör ett aktivt val i livet, typ flyttar utomlands och folk frågar varifrån man kommer eller varför man flyttat utomlands, men de som är adopterade har aldrig gjort valet att komma till ett annat land och betraktas som annorlunda. Jag känner jättemycket sympati med de som är adopterade och får utstå folks jobbiga nyfikenhet.
  • Milkina cerka

Jag har varit där han är nu - en av de finaste killar jag någonsin dejtat/gått ut med sade en av våra första träffar, n ä m n alödrig för min pappa att du är adopterad.
    Naturligtvis fungerade detta inte, men än idag kan jag trots att jag är lyckligt gift med min man undra hur det kunde blivit...
    Har av mer än en anledning tyvärr svårt för just detta med utlandsadoption, pga annat i mitt liv o. detta.

• Milkina cerka
    Plutteli skrev 2009-09-02 22:53:08 följande:
    Undra om inte det du beskriver händer mer eller mindre alla adopterade?Jag är adopterad från Colombia och får många gånger höra att folk tex. inte fattar vad jag säger för att "du inte är svensk", när jag påpekar att jag bott i sverige sedan jag var två år och har svenska föräldrar brukar de bli rätt tyst...Har dock varit mobbad hela min uppväxt, fått ord som neger och apa klottrat på mitt skåp i skolan osv. Hade en snubbe i högstadiet som varje gång jag dök upp började sjunga: "Go back to your roots, born in Africa" osv...
    Känner igen mig, trots att mitt ursprung inte är samma som ditt.
Svar på tråden irriterad!