• Thaleya

irriterad!

Nu får det fan vara nog!
    Jag har en kompis, en kille på 22 år ifrån Sydkorea. Han kom till Sverige innan han fyllt ett år, han vet inte mycket om sina biologiska föräldrar och vad han vet pratar han inte om. Han har alltid mått dåligt över att han har dåligt självförtroende, hatar sina asiatiska drag, han har alltid varit populär men mått dåligt. Han har fått enstaka elaka kommentarer då och då och många kallar honom kines fast han inte är från Kina. Han hatar allt som har med att han är adopterad att göra och tror att om han hade fötts som svensk så skulle han vara mycket snyggare och ha mycket lättare för sig.

Hursomhelst så dejtade han en tjej förut som var extremt religiös eller iaf hennes familj, hon var jehovas vittne. Hennes föräldrar fick panik när de fick reda på att hon dejtade en asiat. De gick efter en jäkla massa tumult med på att de fick dejta om han blev jehovas. Deras förhållande höll dock inte mer än två år då hon var otrogen.

Nu har han träffat en annan tjej som han gillar, en kristen luthersk tjej som har politiker föräldrar. Han har pratat om hur kär han är i henne i ungefär ett halvår och tjatat sönder mina öron om hur snygg och underbar hon är. I förrgår så blev de ett par och han var överlycklig. Men idag så har tydligen hennes föräldrar "fått reda" på att de är tillsammans och de tänker inte tillåta detta. Vad är problemet undrar jag? Det är en fin snäll kille, uppfostrad som vilken annan svensk som helst, döpt konfirmerad, smart och kärleksfull. Men nej han har snea ögon och brunare hy, så då är det helt enkelt inte acceptabelt längre! Jag blir så jävla förbannad, den här killen har mått dåligt hela sin uppväxt över sitt ursprung och dessa händelser späder bara på det.

Förlåt för det långa inlägget jag blev så jäkla arg nu, vem vet vad han tar sig till nu. Han mår alltid så extremt dåligt när kärlekshistorier går fel och han har hamnat på psyket tidigare för det. Jag tror inte han klarar av mycket mer av detta.

• Svar på tråden irriterad!
  • Thaleya
    mammamys06 skrev 2009-10-01 10:13:42 följande:
    Håller med, det här grundar sig inte i att han är adopterad utan i andra saker..
    Jo så är det nog, jag menade inte att lägga den här tråden i kategorin adopterad om det inte varit så att min kompis är adopterad. Så därför hamnade den här, inte för att orättvisan berodde på att han är adopterad, utan för att han ser ut att vara från ett annat land, samt att föräldrarna har konstig syn på sex.
  • mammamys06
    tankar2009 skrev 2009-10-01 13:48:22 följande:
    Ja, man skulle ju tycka och tro att det var så. Tyvärr finns det undantag och det är enbart det som jag har erfarenhet från. Men jag redigerar mitt tidigare inlägg och skriver istället att jag känner sympati med de som är adopterade och mår dåligt!
    beklagar verkligen att du endast har negativa erfarenheter av adoption, ja, det finns undantag, det gör det i allt. Det finns de som blir misshandlade av sina äkta makar, jag blir det inte av min och många av mina gifta vänner blir det inte heller och jag känner inte sympati för alla som är gifta med sin män för det

Men jag förstår vad du menar, vad bra att du ändrade ditt inlägg och känner sympati för de adopterade som mår dåligt och inte för alla som är adopterade för mig är det stor skillnad.
    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • tankar2009
    mammamys06 skrev 2009-10-01 16:49:32 följande:
    beklagar verkligen att du endast har negativa erfarenheter av adoption, ja, det finns undantag, det gör det i allt. Det finns de som blir misshandlade av sina äkta makar, jag blir det inte av min och många av mina gifta vänner blir det inte heller och jag känner inte sympati för alla som är gifta med sin män för det Men jag förstår vad du menar, vad bra att du ändrade ditt inlägg och känner sympati för de adopterade som mår dåligt och inte för alla som är adopterade för mig är det stor skillnad.
    Det konstiga är att man måste vara ÖVERtydlig för att inte missförstås.

Min sambo blev misshandlad av sin adoptivmor när han var liten så därav mina starka känslor kring detta ämne... tycker det är rent föröverjävligt för att uttrycka mig milt. Jag är mer än jätteglad över alla som hamnat i "rätt" familjer och haft en bra eller normal uppväxt men det är inte de som jag syftade på i mitt inlägg utan de som haft det jobbigt!
  • morgonsolan

Tyvärr finns det svin till föräldrar som misshandlar sina barn. Förekommer med biologiska barn också. Ska vi vara negativt inställda till barn överhuvudtaget då?

tankar2009 skrev 2009-10-01 20:55:48 följande:
    Det konstiga är att man måste vara ÖVERtydlig för att inte missförstås.Min sambo blev misshandlad av sin adoptivmor när han var liten så därav mina starka känslor kring detta ämne... tycker det är rent föröverjävligt för att uttrycka mig milt. Jag är mer än jätteglad över alla som hamnat i "rätt" familjer och haft en bra eller normal uppväxt men det är inte de som jag syftade på i mitt inlägg utan de som haft det jobbigt!
    Tror att du TS har övertolkat din väns bakgrund som adopterad, det verkar snarare som att det är flickvännen som har stora problem med sin pappa. Om din vän inte hade varit adopterad, var hade du lagt tråden då om man får undra? Hade det ens blivit ngn tråd, eller kan det rent av vara så att det är DU som skiljer enormt mycket på adopterade personer och icke-adopterade personer?
  • Cerdrica
    Det konstiga är att man måste vara ÖVERtydlig för att inte missförstås.Min sambo blev misshandlad av sin adoptivmor när han var liten så därav mina starka känslor kring detta ämne... tycker det är rent föröverjävligt för att uttrycka mig milt. Jag är mer än jätteglad över alla som hamnat i "rätt" familjer och haft en bra eller normal uppväxt men det är inte de som jag syftade på i mitt inlägg utan de som haft det jobbigt!
    Det är alltid fruktansvärt när barn blir misshandlade och jag beklagar verkligen att din sambo råkade ut för det här. Människor som slår barn skulle självklart inte få ha barn alls, varken biologiska eller adopterade.
  • morgonsolan
    Exakt! Jag har en kompis som byggde hus.. hon fick en vattenläcka efter ett år. Jag känner inte stor sympati för alla med nybyggda villor.
    mammamys06 skrev 2009-10-01 16:49:32 följande:
    beklagar verkligen att du endast har negativa erfarenheter av adoption, ja, det finns undantag, det gör det i allt. Det finns de som blir misshandlade av sina äkta makar, jag blir det inte av min och många av mina gifta vänner blir det inte heller och jag känner inte sympati för alla som är gifta med sin män för det Men jag förstår vad du menar, vad bra att du ändrade ditt inlägg och känner sympati för de adopterade som mår dåligt och inte för alla som är adopterade för mig är det stor skillnad.
  • tankar2009
    morgonsolan skrev 2009-10-01 21:16:09 följande:
    Exakt! Jag har en kompis som byggde hus.. hon fick en vattenläcka efter ett år. Jag känner inte stor sympati för alla med nybyggda villor.
    Men gud, vad är ni för känslolösa människor egentligen... Sympati var kanske fel ord, jag känner empati vilket ni kanske inte ens vet innebörden av... Men nu lämnar jag den här tråden för ni väljer ju att misstolka alla inlägg jag gör till något negativt hela tiden. Hur man än skriver blir det ju för f--n fel... *suck*
  • Thaleya
    morgonsolan skrev 2009-10-01 21:12:30 följande:
    Tyvärr finns det svin till föräldrar som misshandlar sina barn. Förekommer med biologiska barn också. Ska vi vara negativt inställda till barn överhuvudtaget då? Tror att du TS har övertolkat din väns bakgrund som adopterad, det verkar snarare som att det är flickvännen som har stora problem med sin pappa. Om din vän inte hade varit adopterad, var hade du lagt tråden då om man får undra? Hade det ens blivit ngn tråd, eller kan det rent av vara så att det är DU som skiljer enormt mycket på adopterade personer och icke-adopterade personer?
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande.

Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung.

Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans.

Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
  • tankar2009
    Thaleya skrev 2009-10-01 21:57:25 följande:
    Jag lade tråden i adopterad, för att jag inte hittade någon tråd som hette annat ursprung, från annat land, utlänning, rasism eller liknande. Anledningen till att jag startade tråden var för att min vän ringde mig och berättade om att hans flickväns pappa hade fått reda på deras förhållande men förbjöd dem att vara med varandra på grund av hans hudfärg/ursprung. Problemet är ju fortfarande hudfärgen och sexdebuten, inte något annat. Min vän har inget problem att papapn och dottern har en nära relation, han tycker det är konstigt att pappan vill ha kontroll över dotterns sexdebut men han förstår det. Han har även sagt till mig att sex inte är viktigt sålänge de får vara tillsammans. Vad menar du att jag skiljer på adopterade och inte adopterade människor :)? Jag har väl aldrig sagt något om det. Men jaa jag skiljer på dem, adopterade människor är adopterade hit, och de som flyttar hit har valt att komma hit själva, det är väl en skillnad. Inte betyder den väl nått men den är en skillnad :) Jag förstår inte alls vad du vill komma fram till med ditt DUande.
    Tror att morgonsolan medvetet väljer att misstolka allt till det negativa. Förstår inte varför, men det kanske inte är meningen heller..
  • mammamys06
    Jo, men det känns väldigt trist att du i och med endast den erfarenheten blir negativ till adoption generellt! Det är som att säga att jag känner EN invandrare som har lever på bidrag och då gör alla invandrare det....Javisst är det för jävligt att din sambo blev misshandlad av sin mamma men idioter finns det ju bland alla mammor och pappor- hur man än får sina barn! Jag känner flera som är bioföräldrar till sina barn och som behandlar dem som skit men inte säger jag att alla borde adoptera barn istället för att bioföräldrar är ju dumma i huvudet!
    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
Svar på tråden irriterad!