Anonym (vad?) skrev 2009-09-05 01:48:22 följande:
"Stora epileptiska anfall Vid stora epileptiska anfall (toniskt-kloniska anfall, grand mal), blir personen plötsligt medvetslös, faller omkull och får kramper (muskelryckningar). Anfallet varar i regel tre till fem minuter. Andningen är till en början försvårad, vilket gör att ansiktsfärgen kan bli blå. Det tar sedan någon timme upp till ett dygn innan vederbörande är helt återställd, ofta efter sömn. Skador kan uppkomma i samband med fallet." Vore jag epileptisk så skulle detta vara anfallet, då detta är enda med kramper, å mitt "anfall" varade inte i 3-5 minuter, varade knappt i en minut. Och hade inga problem att andas eller tog upp till ett dygn, eller efter en sömn att bli "normal" utan mådde jätte bra direkt efter.
Min vän fick ett anfall vid matbordet när de hade gäster en gång. Ingen märkte av det utom han, det var ett mindre. Plötsligt gick han därifrån och sen fick jag höra från hans fru att han hade ett anfall. Hon märkte när han hade det men satt en bit ifrån och visste att det var ett litet och att det bara skulle bli onödigt ståhej ifall hon uppmärksammade det. Så alla anfall varar inte länge och är på sättet som du skriver.