• Anonym (vad?)

Vad var det som just hände!?!?

Alldes nyss när jag satt här vid datorn, blev det alldes svart, jag skakade, "låg" i datorstolen och "vaknade till" när telefonen åkte ner i golvet, vet inte vad som hände, jag kände att jag låg å skakade men det har aldrig hänt förut?

Någon som vart med om detta !?

• Svar på tråden Vad var det som just hände!?!?
  • Marystar

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag upplevde EXAKT samma sak som TS vid flera tillfällen när jag var tonåring. Jag var rädd att det var epilepsi, men efter läkarundersökning och blodprov visade det sig att jag led av kraftig anemi, dvs blodbrist.
    Jag fick järntabletter och efter ett tag slutade jag få "anfallen" och har aldrig haft det sen dess. Däremot har jag svimmat några gånger, men aldrig med skakningar som just berodde på blodbristen.
    Jag tycker du ska gå till läkaren snarast för det, om inte annat för att kolla blodvärdena. Aldrig nån bra idé att sitta hemma och gissa vid såna symptom.
    Lycka till!

• Lindis1974
    Anonym skrev 2009-09-04 14:47:34 följande:
    Det är ingen som har påstått att man inte svimmar av blodtrycksfall. För det gör man. Ellar kan göra. Gjorde det själv nästan varje morgon när jag var i tonåren. Däremot skakar man inte av ett blodtrycksfall. Det är därför TS borde undersöka vad som gjorde att hon tuppade av och skakade. Hade hon bara svimmat hade det kunnat ursäktas med blodtrycksfall, ingen mat, dåliga blodvärden etc. Men det är skakningarna som gör det hela konstigt. Inte att hon svimmade.
    Det lät lite så på den tidigare inlägget men hursomhelst så har jag nu talat med min moster som detta händer ofta för och hon berättade att hon skakar varje gång så tydligen kan man få skakningar oxå.
  • frukarlssonn

TS: min första tanke va epilepsi, då jag själv haft det. Men sen började jag fundera på, hur kände du dig efteråt när du "vaknade"? Jag kände mig alltid väldigt matt. Så jag vette 17. Tycker iaf att du ska kontakta en läkare. Dom kan ge den säkraste diagnosen.

♥ Olivia 090610 ♥
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-04 12:58:06 följande:
    TS:Blodtrycksfall ger INTE skakningar. Kontakta läkare omedelbart för att utesluta epilepsi.Min bror dog i en bilolycka, orsakad av ett epileptiskanfall som gjorde att han svimmade. Jag upprepar, blodtrycksfall ger INTE svimning med skakningar.
    Vad pratar du om?? Blodtrycksfall kan ge både skakningar och svimmningar (och kräkanfall).
  • Anonym (vad?)
    Marinero skrev 2009-09-04 21:55:07 följande:
    TS: min första tanke va epilepsi, då jag själv haft det. Men sen började jag fundera på, hur kände du dig efteråt när du "vaknade"? Jag kände mig alltid väldigt matt. Så jag vette 17. Tycker iaf att du ska kontakta en läkare. Dom kan ge den säkraste diagnosen.
    När jag vaknade kände jag mig jätte pigg, väldigt förvirrad, men inte trött, matt, slut, yr, hungrig eller något. Utan jag mådde jätte bra, hade lite ont i armen då armen legat mot bordet dock.
  • Anonym (vad?)

"Stora epileptiska anfall
    Vid stora epileptiska anfall (toniskt-kloniska anfall, grand mal), blir personen plötsligt medvetslös, faller omkull och får kramper (muskelryckningar). Anfallet varar i regel tre till fem minuter. Andningen är till en början försvårad, vilket gör att ansiktsfärgen kan bli blå. Det tar sedan någon timme upp till ett dygn innan vederbörande är helt återställd, ofta efter sömn. Skador kan uppkomma i samband med fallet."

Vore jag epileptisk så skulle detta vara anfallet, då detta är enda med kramper, å mitt "anfall" varade inte i 3-5 minuter, varade knappt i en minut.
    Och hade inga problem att andas eller tog upp till ett dygn, eller efter en sömn att bli "normal" utan mådde jätte bra direkt efter.

• leia83

Oavsætt vilka diagnoser du får hær så skall du kontakta sjukvårds upplysningen 1177 omedelbart. Tycker egentligen att du skall åka in till sjukhuset direkt. Det kan vara många olika saker och hær ær absolut inte rætt forum att få en diagnos på då både den ena och den andra får tala......Ett krampanfall skall alltid tas på allvar.
    lycka till

• leia83
    Anonym skrev 2009-09-05 01:10:11 följande:
    Vad pratar du om?? Blodtrycksfall kan ge både skakningar och svimmningar (och kräkanfall).
    svimningar, yrsel och krækningar kan jag godkænna vid blodtrycksfall men krampanfall?? Nope absolut inte!!
  • Lorelei
    leia83 skrev 2009-09-05 03:02:47 följande:
    svimningar, yrsel och krækningar kan jag godkænna vid blodtrycksfall men krampanfall?? Nope absolut inte!!
    Och jag säger det igen... JO man kan få kramper vid blodtrycksfall. Min man har det och det är absolut INGET annat än blodtryckfall. Han är utredd och klar flera gånger om... Och JA han krampar i samband med sina blodtrycksfall. Senast under dotterns förlossning.
  • frukarlssonn
    Anonym (vad?) skrev 2009-09-05 01:43:37 följande:
    När jag vaknade kände jag mig jätte pigg, väldigt förvirrad, men inte trött, matt, slut, yr, hungrig eller något. Utan jag mådde jätte bra, hade lite ont i armen då armen legat mot bordet dock.
    Ok, låter inte som epilepsi i mina öron.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • RiNan

Anonym (vad?) skrev 2009-09-05 01:48:22 följande:

"Stora epileptiska anfall Vid stora epileptiska anfall (toniskt-kloniska anfall, grand mal), blir personen plötsligt medvetslös, faller omkull och får kramper (muskelryckningar). Anfallet varar i regel tre till fem minuter. Andningen är till en början försvårad, vilket gör att ansiktsfärgen kan bli blå. Det tar sedan någon timme upp till ett dygn innan vederbörande är helt återställd, ofta efter sömn. Skador kan uppkomma i samband med fallet." Vore jag epileptisk så skulle detta vara anfallet, då detta är enda med kramper, å mitt "anfall" varade inte i 3-5 minuter, varade knappt i en minut. Och hade inga problem att andas eller tog upp till ett dygn, eller efter en sömn att bli "normal" utan mådde jätte bra direkt efter.
    Min vän fick ett anfall vid matbordet när de hade gäster en gång. Ingen märkte av det utom han, det var ett mindre. Plötsligt gick han därifrån och sen fick jag höra från hans fru att han hade ett anfall. Hon märkte när han hade det men satt en bit ifrån och visste att det var ett litet och att det bara skulle bli onödigt ståhej ifall hon uppmärksammade det. Så alla anfall varar inte länge och är på sättet som du skriver.
  • Anonym (@)

Hej! Har bara läst Ts och skummat lite bland svaren.
    Det KAN vara epielpsi.
    Det är värt att kolla upp.
    ALLA får inte anfall där dom trillar ihop och blir medvetslösa.
    Det finns många olika sorters anfall man kan få.
    Därför borde du kolla upp det.

• Anonym
    Krampa och skaka behöver inte vara samma sak. Jag svimmade på T-Centralen efter en bloddonation och jag skakade men jag krampade inte.
  • mammageno
    Anonym skrev 2009-09-04 12:58:06 följande:
    TS:Blodtrycksfall ger INTE skakningar. Kontakta läkare omedelbart för att utesluta epilepsi.Min bror dog i en bilolycka, orsakad av ett epileptiskanfall som gjorde att han svimmade. Jag upprepar, blodtrycksfall ger INTE svimning med skakningar.
    det kan det visst ge,(skakningar) jag har varit med om det själv!
  • mammageno

berodde på kraftig anemi och jag håller med ovan, de var som kraftiga skakningar inte en statisk kramp

• mammageno

och inte som darrningar utan skälvningar

• Lindis1974
    det står inte krampanfall utan skakningar :)
  • Anonym (vad?)

Anonym (@) skrev 2009-09-05 10:37:18 följande:

Hej! Har bara läst Ts och skummat lite bland svaren. Det KAN vara epielpsi. Det är värt att kolla upp. ALLA får inte anfall där dom trillar ihop och blir medvetslösa. Det finns många olika sorters anfall man kan få. Därför borde du kolla upp det.
    Jag vet vilka olika "kända" sortes anfall det finns, jag har läst om det i skolan o en länk som någon skickade här.
    Händer detta igen kommer jag kolla upp det, men jag tvivlar på att det kommer hända igen.
  • leia83
    Lindis1974 skrev 2009-09-05 19:03:36 följande:
    det står inte krampanfall utan skakningar :)
    ahhh då var jag nog lite snabb när jag läste. Skakningar kan jag väl godkänna då..
  • Anonym (vad?)

Sådär nu har jag bokat en tid så ska till husläkarcentrum imorgon, har inte svimmat något mer, men kännt mig yr till och från. Så nu ska det kollas upp!

Svar på tråden Vad var det som just hände!?!?