• Liten2008

Vad är "mer familj" ang bonusbarn?

SaramedM skrev 2009-09-13 16:15:30 följande:
    om ni måste prioritera ner maten har ni inte råd med att ha hästar! finns ingen sport som är så dyr
    Bor på landet, har egen mark, stort stall där andra hyr in sig så mina pengar räcker och blir över

Men när den gemensamma matkassan där vi lägger lika delar pengar får en mindre andel från sambon men han har däremot köpt en batteridriven sparkcykel (han hade ju faktiskt bara en innan) så känner jag att sambon har märkliga prioriteringar och hade du varit i min sits hade du känt likadant såvida du inte är uppfostrad med att livet ska vara orättvist och du ska tycka allt är okej vare sig det är det eller inte.

Själv är jag inte uppfostrad på det sättet.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:18:12 följande:
    Barnen FÖRST sen ev hobbys.....
    Min sambo har inte råd med hobbys eftersom han valde barn istället och inte tjänar tillräckligt för bägge utgifterna.
    Helt självvalt så det är inte synd om honom på något sätt.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:10:04 följande:
    Jag kan inte förstår de män som väljer att leva med kvinnor som redan från början talar om att "dina ungar inte mina" för det går inte att skapa en familj på det sättet, aldrig någonsin"dom inte betyder så mycket"Hur kan man acceptera att leva med någon som känner så för ens barn?Varför väljer man att skaffa barn med en man men vet inte prioriterar dom han har?
    Min man valde mig men han prioriterar inte mina hästar och det kommer jag heller aldrig kräva eftersom det är en del av mitt val jag hade som "last" innan vi träffades, precis som det är med hans barn sedan innan.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:22:00 följande:
    barnet är ert gemensamma ansvar för sjutton, du har valt att leva med det barnet=ditt ansvar också
    Jag har ett barn och det är det som jag och gubben har gemensamt och han har två barn.
    Slutdiskuterat gällande det.
    Jag har redan kommit på vart skon klämmer för hans del och det är inte tack vare bittra biokommentarer.

Han kommer aldrig få det han vill ha, han valde att spräcka den förra familjen och han kan inte limma på skärvor av den med Karlssons klister på det jag ser som min familj.
    Tråkigt för honom.
    Och för mig att han har de förväntningarna/förhoppningarna.
    Jag komemr aldrig ta det mamma-ansvaret han önskar utan jag kommer fortsätta göra det jag gör eftersom det är så det känns mest rätt för mig.
    Jag gör en hel del men jag kommer aldrig tycka att det är charmigt när han förstör något, jag har ingen kärleksbuffert att plocka fram då han är fördjävlig, jag kommer aldrig känna ett naturligt intresse för honom utan behöver tänka mig för att försöka fråga hur dagen har varit trots att jag inte bryr mig om svaret det minsta egentligen, så kommer jag titta "intresserat" och ställa följdfrågor osv.

Tänk så mycket lättare världen hade varit ifall PK-ryttare hade kunnat acceptera att man kan vara en fungerande människa trots att man inte prioriterar andras barn framför sig själv och sina egna
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:24:13 följande:
    eftersom han har ett större ekonmiska ansvar 2 barn, när du har 1 så borde han i så fall lägga mindre från början
    MINDRE när han har två barn som mäter och jag har ett, hur får du ihop det?
    Hahaha, du jobbar inte med ekonomi va
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:21:25 följande:
    jag är uppfostrad men att man tar hand om de barn man lever med och det har du och andra inget intresse avKalla inte er för bonusmammor!
    Har jag någonsin skrivit ordet?
    Jag kan sträcka mig till styvmamma ifall det finns någon som är trög och inte förstår "sambons barn sedan innan" men ordet bonus försöker jag hålla till det positiva det borde vara.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:37:37 följande:
    matdelen är den lilla delen av kostnaden för barn
    Fast nu var det maten jag tog upp ås det är väl lättast att hålla sig till det, tycker du inte det?

Att barn kostar pengar tror jag han visste innan, det kom inte som en blixt från klar himmel när han bestämde sig för att flytta eller tror du det?

Han har dragit på sig en kostnad och det är hans personliga kostnad, precis som mina hästar vilket jag nämnt ett flertal gånger men folk verkar inte kunna förstå det där med att man faktiskt kan ha privata utgifter även ifall man är ett par.

Jag delar gärna på inköpta presenter vid jul och födelsedagar men ser inte någonsomhelst anledning att täcka upp vardagskostnader när jag vet att det skulle finnas pengar ifall de inte lades på onödiga leksaker (ofta dubletter vilket faktiskt stör ihjäl mig, vem sjutton behöver två sparkcyklar, tre cyklar, 4 radiostyrda bilar osv)
    Sambon är inte höginkomsttagare men han har pengar så det räcker till mat, kläder och annat som är nödvändigt.
    Ytterligare en sparkcykel är inte nödvändigt, det kan ingen försvara, inte ens en bitter biomamma.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:42:37 följande:
    du kan inte jämföra en hobby med ett barn!Sjukt är vad det är Jag hoppas din man läser den här tråden och kräver att du gör nått åt detta om ni ska fortsätta leva ihop
    Reducera sina kostnader till det som är nödvändigt skulle vara en början

Och jag jämför självvalda privata utgifter, ekonomiska val som fattades innan vi blev ett par.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:41:39 följande:
    Tyvärr så är du PK i dagens samhälle Du kan inte spela intresserad, stackars barn som måste leva med någon som inte vill ha honom därDin inställning kommer att göra att ni aldrig blir en familj eftersom du inte vill det! Hur kna man INTE vilja det?Och kan du inte svara på det jag alltid undrar, varför skaffar man fler barn med en man som tydligt visar att han i ett skarpt läge är beredd att leva med en kvinna som inte accepterar dom?
    För att en kvinna kan sköta det snyggt även ifall hon är ärlig inom vissa områden.
    "Allt är inte svart eller vitt" som folk brukar pränta in i skallen på folk på FL
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:47:28 följande:
    Reducerar du hans son till ett ekonomiskt val? och han stannar hos dig? stackars barn
    Nu börjar det eka inne på styvtrådarna igen...
    stackars barn... stackars barn... stackars barn... stackars barn...

Om barnets föräldrar bara varit vuxna nog och hållt ihop det de skapade så hade inte problemet funnits för mig, inte för barnet och föräldrarna heller.

Kankse fler borde tänka över det där med att föröka sig och sedan splittra familjer till höger och vänster, det blir ringar på vattnet så oskyldiga, som jag, drabbas.
Svar på tråden Vad är "mer familj" ang bonusbarn?