• Liten2008

Vad är "mer familj" ang bonusbarn?

SaramedM skrev 2009-09-13 16:50:22 följande:
    Barn märker sånt, utan tvekanLåt sonen och sambon läsa här om du nu är så förbannat säker på att du har rätt
    ...men du, jag bryr mig ju inte om barnet så varför skulle jag helt plötsligt börja göra det av det du skriver "barn märker sånt..."

So what för min del.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:49:30 följande:
    Barnen i familjen är INGENS personliga kostander, detta är ju absurtÅker ni inte på semester tillsammans heller?Han kanske försöker kompensera för att sonen inte är accepterad av dig?jag är ingen bitter bonus mamma, och jag kommer aldrig att bliFör om vi skulle skilja oss så vet jag att min man aldrig skulle acceptera att leva med en kvinna som reducerade hans dotter till en ekonomisk kostad han dragit på sig...
    Vi åker inte på semester tillsammans, jag har bara 4 veckor och på de veckorna vill jag varken till High Chaparral eller Skara sommarland vilket jag var med på 2 år i rad men aldrig mer...
    Jag fick stå för kalaset och pengarna för det som jag skulle få igen har jag inte sett röken av.

Hans barn - hans utgift.

Vårat barn - våran utgift.

Mina hästar - mina utgifter.

Vårt boende - våran utgift.

min bil - min utgift.

"Kompensera för han inte är accepterad av dig"

Tror du verkligen man köper en sparkcykel ifall det är det man försöker kompensera, tror du inte att vilken sund förälder som helst hade rekommenderat familjeterapi eller dragit sig ur förhållandet ifall de nu upplevde det så otroligt påfrestande och hatiskt som ni därute verkar tro hemma hos oss?
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:56:09 följande:
    Du är inte ett dugg drabbad mer än att dina barn förmodligen kommer att bli skilsmässo barn de med eftersom du inte ger er en förutsättning att bli en familjDet är ALDRIG synd om de vuxna i såna här fall,coh du är inte ett jäkla dugg oskyldig
    Varför gör ni min sambo till ett stackars offer om det inte kan vara synd om vuxna?
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 16:54:43 följande:
    nej just det, du bryr dig inte om barnet , det är ju hela kärnanHur kan du inte tycka att det är ett problem?
    Problemet (är jag nu övertygad om) är att min sambo vill att jag ska fylla den plats mamman han flyttade ifrån hade, att jag ska älska och prioritera barnet som hon och han själv gör vilket aldrig komemr hända.

Om han ville ha en som hon kunde han lika gärna stannat eller hur men nu gjorde han inte det och får finna sig i att barnet har en mamma som han bor hos varannan vecka och han har en pappa som han är hos varannan vecka.

Det är deras barn till syvene och sist, huvudansvaret vilar på honom och jag hjälper till med det jag känner är rätt och allt sådant är plus för dem.

De får mycket hjälp men han vill ha mer, jag städar redan ,jag tvättar redan, jag läser redan läxa, jag läser redan gonattsagor, jag frågar hur dagen varit, jag lyssnar då han berättar saker, jag spelar spel, rättar då han gör fel och berömmer då han gör rätt, jag är vuxen och uppfostrad men jag känner ingenting för honom för det, jag prioriterar honom inte framför mig eller mitt barn för det och det är DET sambon vill med "mer familj", han vill att jag och han ska ligga på samma naturliga inställnig till engagemangsnivå när det kommer till hans barn sedan innan.
    Men jag behöver tänka efter och fatta beslut på det jag gör, det kommer inte naturligt.

Och det kommer aldrig hända.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 17:02:50 följande:
    Nej han är inte offer bara en väldigt dålig pappa !
    HAHAHAHAHA, jag skrattar RÄTT UT!!!

Där försvann all (?) vikt i det du skrivit för mig, du vet verkligen ingenting och har ingen rättighet att döma en människa du aldrig träffat.

Vem ÄR du som tror att du kan säga en sådan sak?????????
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 18:42:53 följande:
    Nej det har jag inte, det är santJag är barnet som levt med en styvmamma som du och genom det så var min pappa en dålig pappaMan kan inte vara en bra pappa och samtidigt tolerera att ena barn är reducerat till ett ekonomiskt beslut av den man lever medEn bra pappa hade inte accepterat att du vägrade ville bli en familj så enkelt är det faktiskt
    Jag vägrar inte att "bli familj" däremot har inte jag och sambon lika uppfattning vad det innebär.
    Han vill att jag ska göra hans jobb mer än vad jag redan gör och jag ser i nte det som min uppgift och han villa tt jag ska länna en naturlig biologisk kärlek som föräldrar känner för sina barn och det gör jag inte av den enkla anledningen att jag inte är biologisk förälder.

Så om han är dålig på något så är det dålig sambo isåfall.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-13 20:49:22 följande:
    du säger att du inte bryr dig om barnet, att det är en ekonomisk belastning som din sambo hade med sigAtt du inte tänker semestra tillsammans,inte tänker jobba för att tycka om och ta ansvar för de barn du VALT att leva medDetta är liksom basen för att vara en familj och att välja att leva med en partner som inte kan acceptera och bli en familj som pappa är ett dåligt beslut
    Tror du saknar förmåga att förstå att det finns olika innebörd i ordet "bry sig om"

Jag gör det "basförväntade" av mig som ligger i allas vuxnas ansvar men det är inte samma ska som att jag gör det för att jag bryr mig om honom på ett naturligt sätt utan just för att det förväntas av mig som vuxen, framförallt sambon.
    Men det finns en gräns och jag kommer aldrig älska barnet som mitt biologiska eftersom han inte är det och således inte pioritera honom på det sätt en förälder gör.
    Jag skulle aldrig kräva att min sambo skulle prioritera mina hästar framför hans barn, jag skulle aldrig kräva att min sambos ex skulle sätta mitt barn i första rum även ifall barnen är halvsyskon.

Barnet ÄR en ekonomisk belastning, dumheter att inte inse det.
    Föräldrar betalar gladerligen men kom inte och kräv att andra ska stå för kalaset, eller vill du betala för mitt barn? Varsågod isåfall

Nej, helt riktigt, jag tänker inte semestra med dem FLER GÅNGER, du verkar missat att jag redan vart iväg med dem och det har inte fungerat.
    Jag har fattat ett beslut grundat på erfarenhet och därmed mognad, hur har du fattat ditt beslut gällande att jag gör fel?

Inte tänker jobba för att tycka om?
    Jag har känt barnet sedan han var fem så även där känns det lite som att jag vet lite bättre än du hur jag känner och tycker och självklart har jag gjort det jag kan och vi har fått det jag tycker är en sund relation men sambon vill ha mer vilket jag inte anser att han kan kräva då jag redan gör mycket vilket du också verkar valt bort att läsa.

Om du tar av dig dina kritiska glasögon så kanske vi kommer längre i diskussionen, du kommer ingenstans med påhitt och antaganden.

Jag har inte valt att leva med barnet, jag har valt min sambo och med honom kom barnet varannan vecka.
    Precis som min sambo inte valt mina hästar, de hade inte med oss att göra öht i hans beslut, precis som hans barn inte var för mig utan snarare mer som hans mamma, hans politiska åsikter, hans bil, de fanns där men jag lade ingen vikt i det utan det var han jag flyttade ihop med. Att hans barn kommer varannan vecka är lika självklart som att hans tjatiga mamma ringer, ajg dumpar honom inte för det
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-11-02 20:29:19 följande:
    Du lever med barnen opch ja, de borde vara ditt fokus
    Kan tala för mig:

Jag "lever" inte med styvbarnet, han är i mitt hus varannan vecka och mitt fokus ligger på det jag vill och anser är värt att lägga tiden på och det inkluderar inte andras barn, särskilt inte när jag både har eget barn och intressen som går lååååååångt före på listan.
    Att barnet finns där är inte samma sak som att jag har någon fokus på det, det är inte för min skull ungen är där och han får säkert det han behöver av sina föräldrar, annars gör det ett dåligt jobb ur ungens synvinkel.

Men jag kan inte bry mig mindre tror jag
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-11-06 08:53:02 följande:
    Om man ser barnen i familjen som en ekonomik belastning i klass med en hobby så gör man inte sitt bästa och att pappan inte accepterar det är enbart ett sundhetstcken
    Man är inte sund som partner anser jag ifall man tror att man kan köra över sin partner.

Beklagar att du vant dig med att ett liv ska se ut så, själv har jag itne blivit avtrubbad och kommer heller inte bli det.
  • Liten2008
    Minli skrev 2009-11-06 09:47:08 följande:
    Men visst är ju barn sedan tidigare en ekonomisk belastning. Så är det ju oavsett om man älskar sin styvbarn eller inte. Det är pappan som har ansvaret för pojken ekonomiskt och ts för sina hästar. Ts skrev ju faktiskt att hon inte menar att jämföra barn och djur, men använde det exemplet för att förklara hur hon menar med ekonomisk belastning.Min man och jag beslöt oss för att ha en gemensam ekonomi eftersom jag var den som köpte kläder, skor och andra nödvändigheter till mitt styvbarn. Barn kostar och för att jag skulle ha pengar att köpa något till mig själv också så var jag tvungen att be min man (då sambo) ge mig pengar i slutet av månaden. Jag kan lova att det inte kändes så kul!Nu spelar det ju ingen roll mera eftersom vi slog ihop våra pengar, men för ts som verkar ha skild/delvis skild ekonomi så förstår jag att det känns surt. Vem vill vara tvungen att betala mera för hushållet eftersom sambon köper extra/dubbla leksaker då han inte egentligen har råd? De är två vuxna som har kommit överens om sin ekonomi och då spelar det faktiskt ingen roll om han sätter extra pengar på sin son eller spelar bort pengar. För han ska betala sin del, som de kommit överens. Att ts ska vara tvungen att acceptera att sambon inte följer reglerna p.g.a. att det handlar om ett barn tycker jag är fel.Och angående att ts sambo vill vara "mer familj". Vem tusan hade inte vänt taggarna utåt om ens sambo hade kläckt ur sig nåt sånt? Att han begär att ts ska ändra på sina känslor är en omöjlig önskan som bara lägger mera press på hennes relation till sitt styvbarn. Och vad händer om man blir tvingad till något? Jo man får negativa känslor för det istället...
    Tack för att du förstår, det finns många som vill läsa in sina egna bittra tankar i mina texter men du ser det för vad det är.

Vi har talat om familjeterapi och om vi kommer till skott kommer det bli skönt att få ur mig allt som gnager i mig, han ställer sig bara i försvar då jag talar om hans barn sedan innan som inte har med beröm och rosor att göra.
    Han är osäker i sin föräldraroll och vet att han gör fel, därav "aggressionen" det kan jag nästintill lova.
  • Liten2008
    Koffie skrev 2009-11-09 22:22:35 följande:
    Visst är det lite teoretiskt och lite krasst att räkna det så, och rätt knastertorrt. Men jodå, så får man nog göra när man har skild ekonomi. Mannen verkar inte heller riktigt vara helt ansvarstagande när det gäller ekonomin, om han köper presenter för "hela veckopengen". Däremot så kan han ju ha andra prioriteringar när det gäller hans del av ekonomin, och det kan man ju inte heller säga så mycket om då - utom att TS och partner inte riktigt kan samarbeta på det området, tycks det.
    Kan ju vara liiiiiiiiiiiiiiiiiiite svårt att "samarbeta" när den ena parten just inte gör det, eller hur?

Om han vill torka sig i arschlet med sina pengar så får han göra det.

Det är när den gemensamma delen av ekonomin blir drabbad av det som jag känner att det inte är rättvist, med all rätt.

Finns egentligen inget att diskutera när det kommer till den punkten.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-11-10 14:29:21 följande:
    om man anser att det är samma slöseri att torka sig i arslet med pengarna som att läggga dom på barnen i familjen så går det inte att samarbeta nej
    Måste vara jobbigt den dagen du börjar förstå saker och ting och när världen blir större än den lilla lilla tunnel du kikar ut genom idag.

Du fattar verkligen ingenting och jag önskar dig lycka till med allt, det lär du behöva ifall inte omvärlden redan har överseende med dina uppenbara begränsningar.
  • Liten2008
    SaramedM skrev 2009-11-10 19:33:01 följande:
    Vad fattar jag inte? din man vill att alla barn ska tillhöra familjen, att ni ska ta ett familjeansvar för varandra och du inte villDu jämför barnen med dina hobbys och du ska inte behöva minska ner på dom etc etc
    Håll dig till det du tar upp så blir det inte så snurrigt för dig.

Själv kommer jag ignorera dina inlägg hädanefter då jag känner att en stum inte ska försöka ta sig ton.
Svar på tråden Vad är "mer familj" ang bonusbarn?