• lillsnurpan

Snabbt svar: Vilken barnoverall anser ni vara bäst?

Vilken barnoverall anser ni ha bäst kvalité? Jag har köpt fixoveraller för 800 kr. min man vill att jag ska lämna tillbaka dem för de är alldeles för dyra. En kompis säger att de har ingen bra kvalité, hon lämna tillbaka sin overall efter att den hade spruckit i sömmarna! Så nu funderar jag på att lämna tillbaka dem! Någon som har provat H&Ms overaller eller tvådelade set alt. Kappahl. Vad föredrar ni till era barn overaller eller tvådelade set, har en 3,5 åring och en 4,5 åring, vad tror ni funkar bäst? Gärna snabbt svar eftersom jag ska åka och handla snart!!!

• Svar på tråden Snabbt svar: Vilken barnoverall anser ni vara bäst?
  • PVeraB

men de har väl andra kläder under galonen? Inte så de tar av dem alla kläder och sen sätter på galonet direkt mot huden. Och jag lovar vatten kyler oxå. Välj vilket som är värst?

• Annamamma 83
    PVeraB skrev 2009-09-06 11:41:45 följande:
    men de har väl andra kläder under galonen? Inte så de tar av dem alla kläder och sen sätter på galonet direkt mot huden. Och jag lovar vatten kyler oxå. Välj vilket som är värst?
    med en superbra overall behövs inga galon över!
  • PVeraB

alla har inte råd med en superbra overall. Då tycker jag galon funkar fint. Jag har inte märkt att min dotter har varit kall när hon varit ute i sin fodrade galonoverall. Här använder vi den på vårkanten när all snö slaskar bort. Förskolepersonalen lovordar den och det är en Ellos för 207:-

• Annamamma 83
    PVeraB skrev 2009-09-06 11:48:07 följande:
    alla har inte råd med en superbra overall. Då tycker jag galon funkar fint. Jag har inte märkt att min dotter har varit kall när hon varit ute i sin fodrade galonoverall. Här använder vi den på vårkanten när all snö slaskar bort. Förskolepersonalen lovordar den och det är en Ellos för 207:-
    klart dom gör! för dom ska de va så smidigt som möjligt, galon med fleece tex de andas ingenting! barnen blir genomsvettiga på insdidan...
    Hade ja inte haft råd med bra kläder till mina barn hade ja kollat över ekonomin , vard ja istället kunde dra ner på. men det är min åsikt hur vi tänker i vår familj, sen respekerar jag hur andra prioriterar.
  • PVeraB

givetvis får man göra vad man tycker är bäst för sina barn. Men ibland låter det som att köper man inte det allra bästa (dyraste) är man inte så snäll mot sina småbarn. Tänker nu inte på just det här men över lag här på FL är det så.
    Det gäller att tänka på hur gamla ungarna är, hur de leker, (ja vad som är smidigast för de som har hand om barnet) och sen tänka vad som passar just sitt eget barn bäst.
    Nu när min dotter är äldre och rörligare och förhoppningsvis inte sitter i vattenpölarna kan jag visst det tro att annat funkar oxå. Ifjol när hon gillade att sitta med rumpan i vattnet och inte sprang lika mkt tror jag att hennes galonoverall funkade bra!
    Alla blir saliga på sitt sätt helt enkelt.

• brainn
    lillsnurpan skrev 2009-09-06 10:31:39 följande:
    Jag tycker bara att det är mycket pengar. Vilken är bäst av Kappahl, Lindex, H&M; Åhléns? Vilken är bäst av Reima, POP, Didrikson, vad ligger de på i pris? Är ni beredda på att lägga ner hur mycket som helst på en overall, tvådelat set?
    Köpte Didriksson på Stadium i veckan för 799, ord pris. Det var väl den enklaste modellen, men jättefin och rejäl.
  • Livs mamma
    RonjaLi skrev 2009-09-06 10:55:05 följande:
    Se det så här:Antingen lägger ni lite mer pengar på bra overaller som håller barnen varma och torra, eller riskera att vara hemma oftare med sjuka barn vilket också kostar pengar!
    Förstår inte riktigt? Att man blir kall och blöt innebär ju inte automatiskt att man blir sjuk? Man blir ju bara sjuk av virus och baciller???
  • Livs mamma

TS: Antar att du redan handlat men jag skulle vilja ge min syn på saken. Första året köpte jag en P.op, "för det skulle man ju ha". Var inte alls nöjd. Fick köpa en till under pågående säsong eftersom hon växte ur den. Köpte då en från Lindex vanliga sortiment. Nöjd med den. Andra året: Mikk line eftersom den skulle vara så bra. Passade oss (eller dottern) inte alls. Gillade den inte då det hon ständigt frös hur mycket vi än byllsade på henne under. Tredje året: Fix overall. Mycket nöjda förutom att den slets på nere vid benen eftersom den inte hade resår och benen var något för långa. Fjärde året: Coops "bäst i test". Nöjda i stort. Lite trång att sätta på dock. I år: Fix för den stora och den gamla Mikk line får ärvas av den lilla. (Får se hur det blir. Hon kanske inte är lika "kallblodig").

När jag köper overall funderar jag mycket på följande: hur är den att ta på? Hur står den emot vatten? Hur ser den ut i färgen (så att inte all geggamojja lämnar spår). Och dessutom funderar jag mycket kring hur klimatet är där vi ska använda den. Vi bor i södra Sverige, alltså är det viktigt med förstärkning på rumpor och knän eftersom snön ofta lyser med sin frånvaro. Vissa vintrar har de oftare använt sina fordrade galonisar än sina overaller pga vädret. Skulle vi vara en väldigt aktiv familj som semestrade i fjällen eller bodde i norra Sverige skulle jag förmodligen resonera annorlunda och kanske köpa dyrare kläder. Ibland undrar jag om det är så att vi förväntar oss att de dyrare märkena ska vara bättre och därför upplever vi det också. Man vill ju sas inte ha slängt pengar i sjön utan få valuta för dem.

Jag köper alltid overall till mina tjejer. Och kompletterar med billigare tvådelat. Minns själv hur obehagligt jag tyckte det var med tvådelat när jag var liten. Det blev en glipa där både den ena och det andra kom in. (Och ja, jag vet att byxorna är högre idag...)

Eg. vill jag bara säga att mina tjejor har klarat sig alldeles utmärkt med "billigare" ytterplagg trots långa vistelsetider på förskolan. Så jag har aldrig satsat på dyrare ställ. Och inte har de billigare gått sönder heller.

• superanna

Jag köper Nanooks vinteroverall eftersom den andas och inte kan bli blöt på insidan. Mitt barn har alltid varit varm o torr i den trots att vi bor i slaskig del av Sverige

Köper den för ca 1300 kr och säljer den för strax under 1000 kr på Tradera efterföljande år..På så vis har han den bästa overallen och till och med billigare än de billigare sämre overallerna. Nanook blev bäst i test förra året om jag minns rätt.

Svar på tråden Snabbt svar: Vilken barnoverall anser ni vara bäst?