• wozzgirl

Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)

Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? Även om man räknar in kostnaderna för el (ugnen som värms upp)?

Det kanske jag borde ta i beaktandet nu när ekonomin inte är sådär jättebra. Men jag tycker att mitt matbröd bara blir hårt o äckligt. HUr ska man få det sådär fluffihgt som köpt bröd?

• Svar på tråden Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)
  • ebben

Tja,hörrödu.Beror ju på typ av bröd! Om det blir billigare alltså........
    Såg ett sånt där stort typ"rostfralla" för 3,90!? En sån där lång ,du vet.........tror knappast man bakar så mycket billigare.........Sen är det ju en annan sak OM man nu vill ha den där rostfrallan .....................

• nelly 1

Blir det verkligen 9 kr billigare...det känns inte så men det kanske är så.
    Är oxå intresserad hur man gör för att inte få torrt bröd

• norgesessan

det funkar inte på mig hällre, det blir inte gott!! Men jag testar en gång iblant, och om jag får till et gott bröd ska nog jag börja baka lite...fast jättebilligt är det inte...et bröd vi köper går på ca. 18kr......2 gånger billigare blir 9 kr.......4 gånger billigare än 18 blir el 4.50..om jag räknar rätt....billigare än så tvivlar jag på att det blir.....och då räknar jag bara en påse mjöl och resten som ska i....ugnen vet jag inte kostnaden på....

• ebben

Det står 9 ggr billigare-inte 9 kronor...........

• Cuthalion

Pratade med en bagare som sade att det inte går att få industrifluff på hembakat bröd eftersom det är speciellt mjöl, speciellt margarin etc etc som inte går att få tag på i en vanlig ica-butik. Sedan skall man alltid använda matberedare för att göra bröd . . .

Efter de orden insåg jag att scones kan jag göra själv, resten köper jag

• ebben

Jag bakar inte........men VET att russin i degen blir saftigt o sött o gott!! Även morot kan man sätta i matbröd!

• Cheri

Ebben!!! 3.90?? Vart handlar du??? Ge mig tips!!!

• Pallas Athena

Att få fluffigare bröd: Ha i mer jäst än det som står i receptet, jäs degen längre än receptet säger, låt brödet kallna under en burk eller bakduk, så fukten som dunstar återkommer in i brödet.. Ha gärna i lite socker, honung eller sirap i brödet så jästen har något att "leva" på! M fl tips!

• wozzgirl

Här får vi betala runt 1,50? -> 2.00? per bröd... men jag tror jag fortsätter köpa iallafall. Är skadad av mammas torra hårda frallor.. Förlåt söta rara mamma.. jag älskar dig.

Svar på tråden Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)