• wozzgirl

Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)

Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? Även om man räknar in kostnaderna för el (ugnen som värms upp)?

Det kanske jag borde ta i beaktandet nu när ekonomin inte är sådär jättebra. Men jag tycker att mitt matbröd bara blir hårt o äckligt. HUr ska man få det sådär fluffihgt som köpt bröd?

• Svar på tråden Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)
  • Vem där

Vi köpte en bakmaskin för jag hann aldrig med att baka, det är inte klokt va man tjänar pengar på att baka själv. Det tar bara några minuter att hälla ihop ingredienserna och sen knölar den på för sig själv. Jag verkligen älskar bakmaskinen.

Tonåringar har en egen sorts diet som kallas för limpdieten. Den går ut på att på kortast möjliga tid trycka i sig minst en limpa. De brukar lyckas med det vi vanliga människor trodde var omöjligt

• norgesessan

min mamma och syster åt dinkelbröd ett tag, hon berättade om jäsningen...jag tror dom jäste over natten......

• Mirris

Ja norgesessan.. jag gjorde degen på kvällen.. o bakade ut det på förmiddagen nästa dag!!

Ska nog göra en sats till snart. Jättegott bröd, och jag blev inte dålig i magen fast jag åt typ 10 mackor Var ju så gott när det var varmt!!!!

• norgesessan

jamen, varmt bröd ska man inte äta (har jag hört...gjör det själv endå, for det är som du säger, sååå gott!!) Nybakad, varmt bröd med ost på...mmmmm........

• Svimpe

Jag brukar baka eget bröd och har hittat en bra bok med mycket grundläggande beskrivning på nybörjarbröd:

Alla Tiders Bröd av Siv och Key L Nilson ISBN nummer 91-27-35314-1

Med tanke på att brödet här i affärerna kostar ca 20 kr för den billigaste lilla limpan så stämmer det faktiskt att hemlagat bröd blir i alla fall femgånger så billigt.

Lycka till med brödbaket.

• norgesessan

fast jag har inte smakat på dinkelbröd...bara vanligt bröd....mamma kollade upp vad mjölet kostade her oxo (dom bor i norge) men det var samma pris, tror jag....

• Annelie E

Under senaste månaderna så har jag blivit brödbakarfreak... Jag bakar på mjölk och det tycker jag blir bra, brödet ska jäsa mycket och det enklaste är att istället för att göra runda bullar är att platta ut på ett bakplåtspapper och skära ut brödskivor innan man gräddar det. Grädda längst ner i ugnen på 225 grader i 20-25 minuter.

• emmizenma

7 dl vetemjöl eller rågsikt
    1 tsk salt
    1 tsk bakpulver
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk brödkryddor
    1 dl mörk brödsirap
    4 dl yoghurt eller fil
    + övriga ingred efter smak och fantasi

Rör ihop alla ingred i en bunke. Smörj och mjöla en avlång
    sockerkaksform. Klutta i smeten och grädda nederst i ugnen 175
    grader, 50-60 min. KLAR!

Det här är mitt favorit bröd!
    Har börjat baka mycket bröd på sista tiden, det är roligt för det finns så mycket olika saker att göra!

• JPL

Jag har bakmaskin och bakar med dinkel. Man MÅSTE inte ha sådär lång jästid, utan dinkel kan användas som vanligt vetemjöl. Däremot kan jag tänka mig att det blir ännu nyttigare av att degen får vila länge.

Dinkel i hälsokostaffären är jättedyrt men dinkel på COOP eller OJ är billigare. Visst det är dyrare än vetemjöl eller grahamsmjöl, men det blir ett både saftigare och nyttigare bröd också.

• SandraJ

Nattabröd

1 pkt jäst
    ? 14 dl vatten
    ? 1 msk salt
    ? 1 dl ljus sirap
    ? 1 påse rågsikt

Gör så här:
    Rör ut jäst, salt och sirap i ljummet vatten, tillsätt mjölet och knåda till en smidig deg.
    Jäs i 30 minuter. Baka ut till 3 st bröd som läggs på en smord plåt. Jäs ytterligare i
    30 minuter. Baka bröden i 200° ca 30 minuter, stäng av ugnen och låt bröden stå i
    ugnen i 9 timmar.

Gott med solrosfrön i.

• Molnet

JPL, bakar du brödet med bara vatten och jäst? För jag tycker mitt dinkelbröd blir lite sprött och lätt smuligt. Har provat att ha i lite olivolja också men smuligheten kvarstår.

• Maggi74

Jag tror inte att vanligt bröd som man gör i ugnen är 9 ggr billigare, däremot när man bakar med bakmaskin.........
    Visserligen så blir de bröden mindre än vanliga brödlimpor och dessutom så håller brödet ungefär 1 dag (sen börjar det bli torrt), men det blir MYCKET billigare än att köpa bröd i affären!!!! Och är man 2-3 personer så räcker det "bakmaskinsbrödet" till en frukost.......

• Sotardotter

Finns det något bättre än att äta alldeles färskt bröd med smör på?

Och för er som tycker om att baka och är i ugn-bytar-tagen så kan jag verkligen rekommendera en varmluftsugn. Brödet blir hur bra som helst, högt och fint.

• JPL

Molnet, receptet som kommer med bakmaskinenn har mjöl, vattan, mjölkpulver, askrobinsyra, salt, matolja, jäst och kanske något mer. Jag tror att dinkel kan bli lite smuligare för det är mindre gluten i det. Gluten är ju bra för att få mycket trådar i degen. Men jag har inte upplevt det som ett problem. Jag fryser brödet när det svalnat i skivor. Och det blir det torrare om jag använder grahamsmjöl istället för fullkornsdinkel.

• brokig

Har ni pratat om mjölsorter? bagerier använder ett mjöl med extra mkt gluten i, inte lämpligt för bakning av kex, men för matbröd är det super och blir jättefluffigt. Det finns ett specialmjöl i butik avsett för sånt här bak, men allra bäst är att prata med ett närbeläget konditori och be att få köpa lite specialvetemjöl. Vissa erbjuder gärna det, andra håller det för sig själv.. testa...

Personligen älskar jag hembakt surdegsbröd. Man kan köpa kulturer från Arla och från Clas Lönner i Skåne eller spontanjäsa. Brödet blir syrligt och segt, nyttigt och ökar salivproduktionen och håller jättelänge. Tar några dagar, men när man väl gjort sin surdeg räcker den för resten av livet

• Glass
    Jag tror definitivt att det nlir rätt mycket billigare att baka själv, och framför allt så får man ju ett bröd som innehåller det man vill att det ska göra
    Ni som har bakmaskiner
    Hur grova bröd kan ni göra i dem?
Svar på tråden Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)