• wozzgirl

Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)

Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? Även om man räknar in kostnaderna för el (ugnen som värms upp)?

Det kanske jag borde ta i beaktandet nu när ekonomin inte är sådär jättebra. Men jag tycker att mitt matbröd bara blir hårt o äckligt. HUr ska man få det sådär fluffihgt som köpt bröd?

• Svar på tråden Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)
  • tete

gasugn - hetta upp ordentligt (max) innan du sätter in brödet ala pizzaugn! blir riktigt bra!!!

• tete

gasugn - hetta upp ordentligt (max) innan du sätter in brödet ala pizzaugn! blir riktigt bra!!!

• wozzgirl

Det låter farligt med recept a la ett paket det odet... jag bor i Finland o vi har säkert inte samma mängder i våra förpackningar..
    Och det måste ju finnas olika förpackningar i Sverige också?

• Pirran

Oooops, ställde jag till det så väldigt med mitt recept på Farinlimpor?
    Det innehåller ett pkt farinsocker, dvs ca: 500 g farinsocker.
    Ska ändra i receptet nu genast:

Farinlimpor

100 g jäst
    1L fingervarm(37 grader) mjölk

500 g farinsocker
    4 normalstora ägg
    ca: 2 kg rågsikt

Låt jäsa ca: 40 min, baka ut fyra limpor, låt jäsa ytterligare 30 min, grädda i 175 grader i en timme, pensla med sirapsvatten den som vill(en del sirap och två delar vatten ungefär).

• wozzgirl

Tack Pirran..
    jag ska testa alla limpor här i tråden hade jag tänkt, för nu har jag snöat in på limpor. Den jag testade innan (Arlas) har vi smaskat i oss under helgens lopp o t.o.m. sambon blev förtjust i den så det blir mer limpor här.
    Tack för alla recept.

• wozzgirl

Jag vill väcka de döda och härmed väcka denna tråd till liv igen genom att berätta att jag faktiskt har börjat baka mitt eget bröd nu. Det är sällan jag köper bröd i butiken längre..
    Sååå mkt godare.

• norgesessan

jag får tilbaks min bakmaskin antningen nesta vecka, om pappa tar med den på tåget (tror inte det) eller till jul när vi åker dit...(den står hemma i norge) då blir det hembakat bröd......med havre i......

• Katja77

Jag bakar nästintill alltid bröd själv. Jag gillar inte alla dessa söta bröd som finns i affären. Mkt kan det nog bero på att jag är uppväxt på hembakat bröd. Mamma bakade alltid (hennes bröd är fortfarande godare än mitt men så ska det nog vara) och bakar fortfarande allt bröd själv. Har jag inte hunnit baka äter jag knäckebröd istället.

• Mirris

Jag har börjat baka bröd på Dinkelmjöl.. efter att ha kollat på "Du blir vad du äter". Gjorde det receptet som stod på paketet.. men det var lite omständigt för det skulle först jäsa med 5 gr jäst i 12 timmar.. och sen skulle man ha i 10 gr till..

Men det blev gott. Jag blandade i både solrosfrön och linfrö!!

Nackdelen är att Dinkelmjöl är svindyrt.. jag betalade 47 kr för ett paket!!! Men va gör man inte för att magen ska må bra

• Bissa

Hushålls assistenten är min vän i köket
    Innan vi fick barn bakade jag allt bröd... godare och billigare. Varvade grovt, ljust, olika mjölsorter och jässätt.

Tips! Slå ner jäsningen en gång och låt jäsa en gång till och ha inte i för mkt mjöl. bättre att arbeta i förhand när man arbetar degen efter jäsningen/arna.

Svar på tråden Är bröd som man bakar själv faktiskt 9 ggr billigare än köpt? :-)