Ni som fastar
hjälp mig!
Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?
hjälp mig!
Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?
Är det nån religiös fasta du gör?
Fasta utan bon ar bara svalt. Probva att be
asså för mig va det de första 3 dagarna som va värst, det jobbigaste är ju att inte slicka sig om fingrarna när man gör mackor till barnen :) eller lagar mat o inte kunna smaka på maten :)) men när jag började känna hungern eller suget så att säga så e det bara o sysselsätta sig med något, planera vad du ska laga till kvällen och gå o handla om det behövs, ta good tid på dig så att tiden försvinner fortare, gå ut o ta en promenad! Det är jätte skönt innan Iftar jag lovar!!! läs lite ur koranen gör saker helt enkelt, sitt inte o vänta på Iftar för då kommer den aldrig
tack för era vänliga råd =) Är det något man vänjer sig vid när man har fastat några år? För jag känner mig så "andligt" svag om ni förstår vad jag menar, och frestad av all god mat och dryck överallt!
får jag fråga varför ni fastar
en nybörjarfråga till:
Vad händer om jag råkar svälja tex lite tandkräm när jag borstar tänderna och solen redan har gått upp? Har jag klantat mig då?! Gills det som att "bryta fastan"? För ingenting får ju gå ner i svaljet.
TyskMamma
Saargr är absolut inne på rätt spår som jag ser det. Bön och åkallan till Allah (swt) är något av stor vikt. Att visa att du vill göra Hans vilja, be Honom att acceptera din fasta och din strävan osv.
Sen rent praktiskt, låt bli köket. Har man barn som äter, ja det kan vara svårt förstås, för då måste man dit. Men försök att när du själv får äta på kvällen att förbereda så mycket som möjligt för nästkommande dag för den eller de som äter i ditt hushåll, så du inte behöver frestas av aromiska dofter när du tillagar mat. Så förebered i största möjliga mån och i så fall att det bara sen snabbt går att värma på. För min del gjorde jag så tidigare, nu har jag ju fastat rätt många gånger så alhamdulillah klarar av att både laga mat och baka fast jag fastar. Men jag gjorde så att jag 'stängde köket'. Plockade undan allt, diskade bort all disk och rena fina bänkar med ingenting 'lockande' som stod framme. Det hjälpte lite i alla fall tyckte jag.
Hoppas det kommer att gå bättre för dig, och se det som en prövning att du testas när du fastar. Efter regn kommer sol brukar man säga.