Vero, Mollie m.fl. :
Jag har hittat en egen modell men jag har inspirerats av GI-metoden, viktväktarna m.fl.
Jag går på instinkt och kostkunskaper som jag fått på köpet genom att stå som anhörig till en mycket nära vän som de senaste åren kämpat för att tillfriskna från ett matmissbruk.
Den största förändringen som jag har gjort är att jag börjat äta på regelbundna tider och ca 5 ggr/dag.
Jag har tagit bort i princip allt synligt och mycket av det dolda sockret och det mesta av det vita mjölet.
Jag har bytt vit pasta och vitt ris mot fullkorn. Så långt inspirerad från GI-metoden, men sedan äter jag också mycket potatis vilket GI-metoden inte godkänner.
Jag äter mycket rotsaker, frukt och grönsaker.
Jag äter aldrig sötsaker, fikabröd o.s.v. under veckorna (med undantag för födelsedagar o.liknande), men jag unnar mig ca 2 hg godis, en god efterrätt eller något annat onyttigt EN dag under helgen.
Jag planerar inte mina måltider slaviskt, men jag försöker se till att det alltid finns något lättlagat och nyttigt i frysen så att jag undviker onyttig snabbmat ifall jag kommer hem sent och är vrålhungrig
En annan viktig ingrediens i viktminskningen är att jag blivit hundägare och har gått från att vara en som tar bilen 1 km till jobbet till att vara en sån som går mellan 4- 10 km per dag. Otroligt trevligt när man väl kommer igång!
Jag tror verkligen inte att den här häftiga viktminskningen kommer att fortsätta i samma takt som tidigare. Den har redan dalat av, men hittills har det gått nästan oroväckande lätt! Jag har i snitt tappat ca 1,4 kg/vecka. Mer i början och mindre nu på slutet.
Tidigare var jag en typisk soffliggare med en stor förkärlek för godis, snacks och fet snabbmat.