• Emmiez

100+?????? Del 4

Finns det fler som ligger på en vikt över hundrakilosstrecket?

Tidigare trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m1743271.html Del 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m2585271.html Del 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m3610837.html Del 3

Här inne här disskuterar vi hur vi skall göra för att komma under 100 sträcket..
    Och även dom som är under 100 hur vi ska komma till målvikten.
    Vi peppar varandra och ger varandra tips och ideer.
    Vi försöker helt enkelt tillsammans bli av med alla dessa kilon.

Välkommen och Lycka till!

Lägg gärna till er på våran lista, ta senaste listan, skriv in dig där du hör hemma,
    över 100, under 100, eller på vilade / gravida
    Namn: start vikt / vikt nu / längd / start BMI / BMI nu (skillnad: kg BMI:)

www.bmi.se kan du räkna ut ditt bmi.

• Svar på tråden 100+?????? Del 4
  • TessaLisa

Vero, Mollie m.fl. :
    Jag har hittat en egen modell men jag har inspirerats av GI-metoden, viktväktarna m.fl.
    Jag går på instinkt och kostkunskaper som jag fått på köpet genom att stå som anhörig till en mycket nära vän som de senaste åren kämpat för att tillfriskna från ett matmissbruk.

Den största förändringen som jag har gjort är att jag börjat äta på regelbundna tider och ca 5 ggr/dag.
    Jag har tagit bort i princip allt synligt och mycket av det dolda sockret och det mesta av det vita mjölet.
    Jag har bytt vit pasta och vitt ris mot fullkorn. Så långt inspirerad från GI-metoden, men sedan äter jag också mycket potatis vilket GI-metoden inte godkänner.
    Jag äter mycket rotsaker, frukt och grönsaker.
    Jag äter aldrig sötsaker, fikabröd o.s.v. under veckorna (med undantag för födelsedagar o.liknande), men jag unnar mig ca 2 hg godis, en god efterrätt eller något annat onyttigt EN dag under helgen.
    Jag planerar inte mina måltider slaviskt, men jag försöker se till att det alltid finns något lättlagat och nyttigt i frysen så att jag undviker onyttig snabbmat ifall jag kommer hem sent och är vrålhungrig

En annan viktig ingrediens i viktminskningen är att jag blivit hundägare och har gått från att vara en som tar bilen 1 km till jobbet till att vara en sån som går mellan 4- 10 km per dag. Otroligt trevligt när man väl kommer igång!

Jag tror verkligen inte att den här häftiga viktminskningen kommer att fortsätta i samma takt som tidigare. Den har redan dalat av, men hittills har det gått nästan oroväckande lätt! Jag har i snitt tappat ca 1,4 kg/vecka. Mer i början och mindre nu på slutet.

Tidigare var jag en typisk soffliggare med en stor förkärlek för godis, snacks och fet snabbmat.

• MrsK

Mollie:
    Idag har vi en 3:a på 81,9 kvm.
    Å vi har idag kompakt så de ska bli skönt att ha ett helt eget datarum och sedan ett allrum där min man kan ha extra tv och sitt tvspel....

• Mollie

TessaLisa! Häftigt!! Är verkligen impad av dig som klarat så många kilon, men det är väl (tyvärr) så som du säger, att det ommer att dala av lite nu...

Kör ungefär samma metod som dig, lite av varje... Men jag har även tabletter till hjälp nu...

• Endoriana

Jag ska antagligen få tabletter. Nu när jag har börjat äta antidepressiva(som verkligen har hjälp redan) så tänker läkaren sätta in något så att jag inte år upp mer i vikt. Han ser oroande på min vikt och vill inte att jag ska gå upp mer.

MrsK:Dumma dig Vill ju haett så stort hus ju Men men, får vällan vänta då

• TessaLisa

Mollie: *ler* Jag är faktiskt imponerad själv. Har försökt så många gånger att ändra livsstil, men aldrig sett några riktiga resultat och alltid fallit tillbaka i gamla mönster. Nu har jag både motivation och en fungerande metod. Jag har aldrig varit så motiverad som nu (en 30-årskris kanske).

Japp, det kommer att bli kämpigare framöver, men jag kommer att fortsätta med min modell och försöka ha tålamod. Den här metoden känner jag i alla fall att jag kan leva efter resten av livet.

Du är ju också på god väg i din kamp nedåt! Fortsätt att kämpa! Det gäller ju att inte ge upp! Varje tappat hg är ett hg närmare målet! Det är ju toppen ifall dina tabletter kan ge dig en extra skjuts nedåt!

• TessaLisa

Endoriana:
    Ja, en vanlig biverkan till antidepressiva medel är ju viktuppgång, så jag förstår ifall din läkare vill hjälpa dig genom piller! Tur att det finns såna och bra att din läkare vill hjälpa dig.

• Endoriana

TessaLisa: Jag är glas för den läkaren jag har är toppen. Vill verkligen hjälpa och det är så en läkare ska vara...

• Emmiez

Mollie:
    Vi flyttade till 450 kvm och ja känner att vi knappt får plats.. hur gick DET till?
    nu har vi iof "bara" 270 kvm som vi använder så, sen e det källaren som bara står och är typ

• Emmiez

Endoriana:
    va ska du få mot vikten?

• Theorese

450 kvadrat Emmiez, låter ju som en hel herrgård Berätta mer om huset blir nyfiken...
    Själva har vi precis blivit klara med att inreda övervåningen på huset så det har växt från 120 kvadrat till 160 + några extra som inte räknas då det inte är full takhöjd. Fast just nu ekar det tomt där måste skaffa mer möbler...

Svar på tråden 100+?????? Del 4