• TyskMamma

Min dotter får bröst?

Min dotter blir fyra i år och nu har jag sätt början till bröst på henne.
    Hur länge kan jag låta henne bada naken nu? Och hur i helvete ska jag taktiskt förklara för min fyraåring att det kanske är bäst att hon tar på sig en bikini/baddräkt snart utan att jag sätter nån slags skam-stämpel på den kvinnliga kroppen?!
    Hur går man till väga? Hon är ju så liten och jag vill inte göra henne illa!

• Svar på tråden Min dotter får bröst?
  • nänänä

är det verkligen på allvar det här, så måste du ju naturligtvis söka läkare för dottern. har hon fått mens också? den brukar ju komma samtidigt som brösten utvecklas och kommer det vid 4-årsåldern då är det något som inte stämmer.
    sök bvc eller läkare blir mitt råd.

• Thaleya

Helt klart att bröst kan börja titta fram vid fyra års ålder, om det är för att man är lite mullig eller för att man kommer i puberteten är olika. Min kompis hade f-kupor redan när hon var sju så visst fan kan de komma tidigt, hennes började säkert växa innan hon fyllde sju. Tyvärr har jag aldrig bevittnat det eftersom hon bytte till våran skola när hon blev sju och jag inte sett henne tidigare.

Bröst kommer inte alltid i samband med mens, min syster fick bröst långt innan mens och jag tvärtom.

• nänänä
    Thaleya skrev 2009-09-13 23:47:53 följande:
    Helt klart att bröst kan börja titta fram vid fyra års ålder, om det är för att man är lite mullig eller för att man kommer i puberteten är olika. Min kompis hade f-kupor redan när hon var sju så visst fan kan de komma tidigt, hennes började säkert växa innan hon fyllde sju. Tyvärr har jag aldrig bevittnat det eftersom hon bytte till våran skola när hon blev sju och jag inte sett henne tidigare.Bröst kommer inte alltid i samband med mens, min syster fick bröst långt innan mens och jag tvärtom.
    Tycker det låter märkligt jag, 10 årsåldern är ju tidigt även det.
  • Thaleya
    nänänä skrev 2009-09-13 23:54:38 följande:
    Tycker det låter märkligt jag, 10 årsåldern är ju tidigt även det.
    yes, och speciellt när den här tjejen var sju år bara. Hon skämdes dock inte över hennes hängtuttar utan gladdes åt att hon var den enda med bh :)

Jag tror dock att hon ska göra en bröstförminskning nu för hon har så ont i rygg och knän.
  • SaramedM
    Thaleya skrev 2009-09-13 23:47:53 följande:
    Helt klart att bröst kan börja titta fram vid fyra års ålder, om det är för att man är lite mullig eller för att man kommer i puberteten är olika. Min kompis hade f-kupor redan när hon var sju så visst fan kan de komma tidigt, hennes började säkert växa innan hon fyllde sju. Tyvärr har jag aldrig bevittnat det eftersom hon bytte till våran skola när hon blev sju och jag inte sett henne tidigare.Bröst kommer inte alltid i samband med mens, min syster fick bröst långt innan mens och jag tvärtom.
    men mulligthet är en sak, det är inte brstö i den meninegn

Om en 4 åring är på väg in i förpuberteen är det inte normalt
  • Thaleya
    SaramedM skrev 2009-09-14 10:00:23 följande:
    men mulligthet är en sak, det är inte brstö i den meninegn Om en 4 åring är på väg in i förpuberteen är det inte normalt
    JO det är sant, men även om brösten beror på mullighet så ser de fortfarande ut som bröst.

Jag säger inte att de måste döljas, bara att de ser fortfarande ut som bröst.
  • SaramedM
    Thaleya skrev 2009-09-14 10:17:05 följande:
    JO det är sant, men även om brösten beror på mullighet så ser de fortfarande ut som bröst.Jag säger inte att de måste döljas, bara att de ser fortfarande ut som bröst.
    jo men skillande är att såna "bröst" behöver man inte söka läkare för men om en 4 åring börjar komma in i puberteen måste man ju det
  • CloudBerry the 1st

Men TS, du inser väl att du måste gå till läkaren och inte fundera på hur hon ska dölja sina bröst? Hon har en hormonrubbning och lösningen på det är knappast att köpa en behå.

Skrämmande.

• Thaleya
    SaramedM skrev 2009-09-14 10:18:34 följande:
    jo men skillande är att såna "bröst" behöver man inte söka läkare för men om en 4 åring börjar komma in i puberteen måste man ju det
    jo det är sant. Jag tror dock att ts förstår det och att detta är mulligbröst.

Jag tycker TS ska introducera en bikini eller baddräkt bara, fråga vilken hon vill ha i en katalog.
  • Pinje

En släktings dotter fick mens och bröst när hon var lite drygt 1 år, det var en ganska allvarlig sjukdom som de medicinerar emot, hon får tillväxthormon också eftersom hon slutade växa då hon kom i puberteten (ja vid 1 år). TS, kolla upp hennes utveckling med en läkare så du får besked om allt är ok med din tös.

Svar på tråden Min dotter får bröst?