• LuPeRo

Datorn hänger sig!!!

Jag har en lite "äldre" dator, ca 2-2½ år gammal.
    Jag började få problem för ett tag sedan med att datorn hänger sig stup i kvarten. Tex om jag har en internet-ruta uppe och lyssnar på winamp så bestämmer den sig för att bara stanna upp.
    Helt plötsligt har allt hängt sig och detta gör mig förbannad.
    Datorn lämnades in på service i en lokal databutik (har alltid trott att dom varit kunniga) och efter att dom haft den ett par dagar så konstaterade dom att där var inget problem alls (?).
    Men varför hänger datorn sig för jämnan då? Allt bara fryser till is och det enda jag kan göra är att starta om (kul att förlora allt man gjort den senaste timmen, speciellt för mig som spelar The Sims 3).

Jag har iallafall inbillat mig att det har med hårddisken att göra. Jag satte nyligen i mer minne vilket gav mig ca 3 Gb i minne. Grafiken är bra och ljudet är bra. Jag har felsökt datorn på alla sätt som finns.
    Alltså är det bara hårddisken kvar att fundera över.
    (Ja även att jag har Vista)

Vad säger ni tekniskt kunniga om detta? Ska jag inhandla en ny hårddisk med hoppet om att det hjälper eller är det en konflikt i datorn?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Datorn hänger sig!!!
  • lia76

Ominstallera Vista.
    Sådant brukar hjälpa det mesta.
    Eller ominstallera alla drivrutiner till bl.a. ljudkort och grafikkort.

Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • lia76

Eller så kör du en diskrensning, defragmentering...
    Hur mycket utrymme har du kvar på hårddisken?
    Du bör ha ca 25% ledigt för att allt ska fungera mer normalt

Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • Covenant

Har problemen dykt upp efter att du satte i mer minne? I så fall - plocka ur och testa. Det kan också vara någon av de gamla minnesmodulerna som blivit defekt.

Jag tycker inte att det låter som att det är fel på hårddisken, snarare på minnet.

Kontrollera event viewer (loggboken) (kontrollpanelen -> administrationsverktyg) för att se om du kan få någon info om vad som händer precis innan datorn låser sig.

mvh

• lia76
    Covenant skrev 2009-09-13 19:52:43 följande:
    Har problemen dykt upp efter att du satte i mer minne? I så fall - plocka ur och testa. Det kan också vara någon av de gamla minnesmodulerna som blivit defekt. Jag tycker inte att det låter som att det är fel på hårddisken, snarare på minnet. Kontrollera event viewer (loggboken) (kontrollpanelen -> administrationsverktyg) för att se om du kan få någon info om vad som händer precis innan datorn låser sig. mvh
    Ja just, det också... Att jag inte tänkte på det fast det står där svart på vitt.
  • LuPeRo

Ska se om jag kan svara på alla frågor

Vista är nyligen ominstallerat så jag tror jag avvaktar med det.

Även alla drivrutiner är ominstallerade (då pga formateringen).

Datorn gör defragmentering varje dag (schemalagd) och diskrensning gör jag själv var 3:dje dag.

På C: har jag 66,1 Gb ledigt av 102 Gb, så jag har mer än 25 % ledigt.

Dessa problem pågick även innan jag satte i mer minne. Det satt ett 1 Gb minne i när jag köpte den, nyligen köpte jag ett 2 Gb och satte i. Samma märke som det första. Ska jag inhandla ett annat kanske och prova med det? Då jag spelar The Sims 3 så kräver det en hel del minne.

Jag gick in i Loggboken och spanade runt men jag har ärligt talat ingen aning om vad jag tittar efter. Kan du/ni guida mig igenom detta kanske?

Jag är verkligen tacksam för att ni försöker hjälpa mig

rödnos skrev 2009-09-13 20:56:50 följande:
    Köp en mac
    Tack för tipset, men jag tror jag håller mig till PC
  • LuPeRo

Okej, nu har jag tittat runt lite till i Loggboken.
    Jag hittade en hel lista med vad som hänt de senaste dagarna och idag.
    Jag antar att dom jag ska hålla koll på är dom det står "Fel" på.
    Det är ett återkommande problem vad jag kan se.
    Problemet är "LoadPerf", händelse-ID 3012.
    Så här står det nertill;

"Prestandasträngarna i registervärdet för prestanda är skadade. Detta upptäcktes när tilläggsräknarprovidern Performance behandlades. Värdet för BaseIndex i registret för prestanda anges som första DWORD i datasektionen och värdet för LastHelp anges som tredje DWORD i datasektionen."

Hur fixar jag detta?

• rödnos
    LuPeRo skrev 2009-09-13 22:58:56 följande:
    Ska se om jag kan svara på alla frågor Vista är nyligen ominstallerat så jag tror jag avvaktar med det. Även alla drivrutiner är ominstallerade (då pga formateringen). Datorn gör defragmentering varje dag (schemalagd) och diskrensning gör jag själv var 3:dje dag. På C: har jag 66,1 Gb ledigt av 102 Gb, så jag har mer än 25 % ledigt. Dessa problem pågick även innan jag satte i mer minne. Det satt ett 1 Gb minne i när jag köpte den, nyligen köpte jag ett 2 Gb och satte i. Samma märke som det första. Ska jag inhandla ett annat kanske och prova med det? Då jag spelar The Sims 3 så kräver det en hel del minne. Jag gick in i Loggboken och spanade runt men jag har ärligt talat ingen aning om vad jag tittar efter. Kan du/ni guida mig igenom detta kanske? Jag är verkligen tacksam för att ni försöker hjälpa mig Tack för tipset, men jag tror jag håller mig till PC
    haha, jo det verkar ju jättebra. ;) Den jag sitter på just nu är snart fem år och har aldrig låst sig eller strulat en enda gång, och det är ganska genomgående för mac.
    Men visst, kan man inte byta så kan man inte. ;)
  • Covenant

Loadperf-felen bör inte ha med dina hängningar att göra. Händer det inget speciellt precis före hängningstillfället? Kolla system- och programloggarna i loggboken framför allt.

Här har du en googling som kan hjälpa dig att tolka loadperf-felen i loggen: www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

mvh

• LuPeRo

Om jag bestämmer mig för att spela tex The Sims 3 så stänger jag av allt utom explorer och ljudet. Sedan startar jag spelet och det glider på bra.
    Efter ca 1 timme så hänger allt sig, det bara fryser till.

Enligt loggboken så är det Perflib, LoadPerf, Eventlog inom "Program" som skapat "Fel". Där är inga på kritisk eller varning. Där är däremot 2 st på "Misslyckad granskning" om det kan vara ett problem.

Jag googlade själv igår och läste så mycket jag kunde om just loadperf. Där stod att jag skulle öppna kommandotolken och skriva lodctr /r så skulle parametrarna "laddas om". Men när jag gör detta står det att det inte går och att felet är nummer 5.

Svar på tråden Datorn hänger sig!!!