• sprättan1

Buljongtärningar

Jag har någonstans hört att buljongtärningar skulle vara så himla dåligt. Är det någon som vet?
    Vad använder man istället?
    Vi använder buljongtärningar flera gånger i veckan ibland...

• Svar på tråden Buljongtärningar
  • sprättan1

men hur mycket fond motsvarar en buljongtärning? Ialla recept står det ju si och så mycket buljong!

• Leora

Vill man använda buljongtärning utan smakförstärkare, så finns det ekologiska buljongtärningar. Det är bättre tycker jag.

• Epona

Jag använder Nyform vegetabiliska buljongtärningar. Innehåller inte glutamat och smakförstärkare. Det enda dåliga vad jag kan se är palmfett.

Köper dem på hälsokosten.

• Leora
    Epona skrev 2009-09-17 19:40:25 följande:
    Jag använder Nyform vegetabiliska buljongtärningar. Innehåller inte glutamat och smakförstärkare. Det enda dåliga vad jag kan se är palmfett. Köper dem på hälsokosten.
    Knorrs ekologiska innehåller inte palmolja.
  • Epona
    Leora skrev 2009-09-17 20:47:36 följande:
    Knorrs ekologiska innehåller inte palmolja.
    Den innehåller väl annat "skit"?
  • Örnie

Jag använder ibland ekologiska buljongtärningar, men egentligen bara till soppa. Ibland har jag fisklbuljongtärningar i fiskrätter, men det går inte ens åt ett paket om året. Försöker undvika färdig buljong p g a glutamat och annat kemiskt. Fond har jag aldrig använt, den är väl ganska dyr och utspädd. I så fall är det bättre att göra en riktigt mustig köttgryta, steka ytan ordentligt, använda soppgrönsaker, kanske öl eller vin som vätska. Då behövs det ingen buljong.

Har läst att man kan göra buljongpulver själv genom att hacka rotfrukter och lök fint, torka, mala och använda på samma sätt. Har inte testat det. Däremot gör jag örtsalt, som ger mycket smak. Plockar libbsticka och div andra örter, kör hela köksmaskinen full med örter och lite lök, tillsätter havssalt, mixar igen, brer ut på en plåt, ugnstorkar i 50 grader, mixar igen och fyller på burkar. Smakar myycket och dessutom gott. Garanterat utan tillsatser.

• Leora
    Epona skrev 2009-09-18 07:48:08 följande:
    Den innehåller väl annat "skit"?
    Det beror på vad man menar med skit?{#lang_emotions_wink} Jag kollade upp innehållet i den du tipsade om och jämförde, och det enda som egentligen skiljer de är är att Nyforms innehåller palmolja och Knorrs innehåller stärkelse och veg.fett (vilket väl iofs skulle kunna vara palmolja också, men palmolja brukar stå utsatt på produkter).

Nyforms grönsaksbuljong:

Aktiva ingredienser: Grönsaksbuljong tärningar
    Salt, ohärdat palmfett, jästextrakt, torkade grönsaker 6,5% (morötter, purjolök, lök), socker, majsstärkelse, kryddor (gurkmeja, vitlök), citronsyra, naturlig arom (selleri).

Knorrs ekologiska grönsaksbuljong:

Havssalt, jästextrakt (med vete), vegetabiliskt fett*, stärkelse*, socker*, grönsaker 5% (morötter*, lökpulver*, salt, kryddor* (bl. a selleri*, muskot*), persilja*, vitlök*.

*) Ekologisk ingrediens

• Flickan och kråkan
    sprättan1 skrev 2009-09-15 09:33:22 följande:
    men hur mycket fond motsvarar en buljongtärning? Ialla recept står det ju si och så mycket buljong!
    Brukar stå på flaskorna hur mycket som motsvarar en buljongtärning.
  • Marlene

Jästextrakt är förövrigt glutamat, men det ser lite finare ut

"Jästextraktet fyller samma funktion som natriumglutamaten och innehåller också ofta glutamat som förstärker smaken på råvarorna. Skillnaden är att den räknas som ett livsmedel och därför inte behöver dokumenteras på samma sätt."
    sydsvenskan.se/sverige/article411844/E-amnen-ersatts-med-jast.html

• Leora
    Marlene skrev 2009-09-18 10:39:23 följande:
    Jästextrakt är förövrigt glutamat, men det ser lite finare ut"Jästextraktet fyller samma funktion som natriumglutamaten och innehåller också ofta glutamat som förstärker smaken på råvarorna. Skillnaden är att den räknas som ett livsmedel och därför inte behöver dokumenteras på samma sätt."sydsvenskan.se/sverige/article411844/E-amnen-...
    Ja, men av två onda ting...så får man ibland göra ett val. Om man nu vill använda sig av buljongtärningar vill säga...
  • Marlene
    Leora skrev 2009-09-18 11:50:26 följande:
    Ja, men av två onda ting...så får man ibland göra ett val. Om man nu vill använda sig av buljongtärningar vill säga...
    Det finns buljong utan glutamat och jästextrakt
  • Leora
    Marlene skrev 2009-09-18 11:53:43 följande:
    Det finns buljong utan glutamat och jästextrakt
    Var hittar man det i så fall? (Hälsokosten gissar jag...?) Men ibland har man inte tillgång till annat än det som finns på vanliga butiker, och då är det ju iaf bättre att välja en ekologisk variant än en vanlig.
  • Marlene
    Leora skrev 2009-09-18 11:55:35 följande:
    Var hittar man det i så fall? (Hälsokosten gissar jag...?) Men ibland har man inte tillgång till annat än det som finns på vanliga butiker, och då är det ju iaf bättre att välja en ekologisk variant än en vanlig.
    Jag har köpt min på www.nordansmak.se men det är en lokal webbbutik/butik här i luleå med ekologiskt, lokalproducerat och rättvisemärkt
  • Leora
    Marlene skrev 2009-09-18 12:12:14 följande:
    Jag har köpt min på www.nordansmak.se men det är en lokal webbbutik/butik här i luleå med ekologiskt, lokalproducerat och rättvisemärkt
    Nu googlade jag runt lite, och då hittade jag en sida (http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=83) och enligt henne så är det okej med jästextrakt i ekologiska produkter till skillnad från andra produkter. Om det stämmer eller inte vet jag inte. Men jag tycker att det är intressant att kolla upp det i alla fall, och lära sig nya saker hela tiden.
  • MBert

Ja jästextrakt fyller samma funktion som glutamat, dvs som smakförstärkare, en produkt som förstärker smaken på ingående ingredienser. Men samma funktion har även andra produkter. Tomat är också en sån produkt som kroppen kan omvandla till glutamat. Salt, socker och fett är välkända smakförstärkare.

Inget är bra i fel mängder, men ska man välja på kemiskt framställt och sånt som finns i naturen och kroppen faktiskt kan ta hand om så är väl valet inte så svårt...

Svar på tråden Buljongtärningar