• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Micke54
    Trill skrev 2009-09-21 12:25:18 följande:
    Självklart är man mest intresserad av näringsvärdet på tillagad mat. Det är ju det jag stoppar i mig. Vad rått bacon innehåller bryr jag mig inte om, eftersom jag inte käkar rått bacon.
    Då får du mäta det efter varje gång då det skiljer på hur hårt du steker ditt bacon.
    Näringsvärde anges på ej tillagad mat, av given anledning då det skiljer sig hur det tillagas.
    Sen att du är intresserad av något annat är väl upp till dig att ta reda på. Men innehållsförteckning på förpackning avser ej tillagad mat och det följer dom flesta människor för att se vad mat innehåller.
  • Trill
    Micke54 skrev 2009-09-21 12:32:14 följande:
    Då får du mäta det efter varje gång då det skiljer på hur hårt du steker ditt bacon.
    Näringsvärdet på otillagad mat skiljer sig också åt. Två tomater kan ha väldigt olika innehåll på lykopen t.ex.
  • Trill

... och då pratar jag inte om att tomaterna har olika storlek utan att innehåller per gram är olika från gång till gång.

Samma sak med bacon. Hur mycket protein baconet innehåller beror ju också på hur "fett-insprängt" det är.

Generellt försöker jag hellre ta reda på vad tillagad mat innehåller än otillagad.
    Sen höftar jag, och väger inte, eftersom det ändå inte är en exakt vetenskap.

• Micke54
    Trill skrev 2009-09-21 12:44:38 följande:
    Näringsvärdet på otillagad mat skiljer sig också åt. Två tomater kan ha väldigt olika innehåll på lykopen t.ex.
    Och? Protein var det som diskuterades och för att kunna jämföra livsmedel åt så måste ju förutsättningarna vara lika från början. Då kan inte den ena vara just råvara och den andra tillagad.
    Jag chansar vilt på att näringsvärdena är ett genomsnittligt värde och inte stämmer exakt för varje köttbit.
    Sjukt onödigt diskussionsämne BTW ;)
  • Micke54
    Lady Dahmer skrev 2009-09-21 13:00:29 följande:
    Nej ok, det är 51,2%192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx
    ?livs medelsId=1523&vikt=100 öhhh nu är du förvirrad. bacon innehåller runt 15 -- 15%. protein.  INTE 51.Hon tog värdena från stekt bacon. Då stämmer det
  • mononoke hime

Kort och gott, utan att ha läst hela tråden, för mig som har en hög sockerkänslighet har faktiskt inga andra dieter fungerat - RENT MENTALT och viktminskningsmässigt på samma gång.

Andra dieter där kolhydrater inkluderats har fått mig ner i vikt men jag har aldrig kunna hålla vikten då psyket blivit bananas! LCHF har på den punkten bevisat att jag kan gå ner i vikt OCH må psykiskt stabilt.

Vilka är det som dessutom styr dessa diet-studiers resultat? Man kan inte svälja allt med hull och hår som "forskare" säger till oss. Det finns vinstintressen, egenintressen som man också behöver vara kritisk till. Inkl "nya" dieter som LCHF etc.

Pröva själv, helt enkelt. Jag har då iaf inte mått speciellt bra med kostcirkeln, som bl a dietister rekommenderar. Men det är jag (och ett antal andra), vi kanske alla reagerar olika på olika födoämnen?

• Immer
    Mizzz skrev 2009-09-20 17:29:11 följande:
    Mer än dig uppenbarligen
    Jamen dåså; upplys mej!
    Vad- biokemiskt - består en kålrot alt. en morot av?
    3% kolhydrat & 97% okänd materia??
  • Mizzz
    Immer skrev 2009-09-24 11:46:43 följande:
    Jamen dåså; upplys mej! Vad- biokemiskt - består en kålrot alt. en morot av? 3% kolhydrat & 97% okänd materia??
    H2O
Svar på tråden LCHF en sekt?