• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Mizzz
    Lady Dahmer skrev 2009-09-18 08:10:20 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-16 22:24:28 följande:
    Nej, kolla upp lite innan du yttrar dig! slv livsmedelsdatabas:192.121.81.11/livsmedelso
    k/?epslanguage=SV eh... vad menar du att grönsaker ÄR isåfall? *s* Det ÄR kolhydrater!Mestadels vatten..
  • Mizzz

Lady Dahmer skrev 2009-09-18 11:15:41 följande:

finns ingen poäng i att märka ord. ni fattar ju vad som menas.
    Jo, det är stor skillnad på att någor ÄR något och att något innehåller något.. Det är som att säga att hamburgare är sallad för att det har ett salladsblad i sig.
  • Lady Dahmer

jag tror nog alla fattar ändå.

The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Mizzz

Lady Dahmer skrev 2009-09-18 15:40:01 följande:

jag tror nog alla fattar ändå.
    Men varför debatterar du med oss om du menar samma sak? Eller vågar du inte erkänna att du hade fel?
  • Lady Dahmer
    Mizzz skrev 2009-09-18 15:40:48 följande:
    Men varför debatterar du med oss om du menar samma sak? Eller vågar du inte erkänna att du hade fel?
    jag debatterar inte med nån just nu. Jag bara påpekar att grönsaker är... åh förslåt BESTÅR AV kolhydrater. Precis som kött är består av protein. osv.

Att börja märka ord när man vet vad den andre menar är ju bara fånigt.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Mizzz

Lady Dahmer skrev 2009-09-18 15:48:42 följande:

jag debatterar inte med nån just nu. Jag bara påpekar att grönsaker är... åh förslåt BESTÅR AV kolhydrater. Precis som kött är består av protein. osv. Att börja märka ord när man vet vad den andre menar är ju bara fånigt.
    Vadå "vet" vad den andra menar?

Jag sa: Nej grönsker är inte kolhydrater
    DU sa: "eh... vad menar du att grönsaker ÄR isåfall? *s* Det ÄR kolhydrater!"

Hur ska jag tolka det?

Många och åter många grönsaker innehåller så lite som 3-4% kolhydrater. Det går nästan inte ens att säga "består" av då, iaf inte med jämförelse med kött och protein som innehåller 50% protein...
  • Immer
    Vadå "vet" vad den andra menar?Jag sa: Nej grönsker är inte kolhydraterDU sa: "eh... vad menar du att grönsaker ÄR isåfall? *s* Det ÄR kolhydrater!"Hur ska jag tolka det? Många och åter många grönsaker innehåller så lite som 3-4% kolhydrater. Det går nästan inte ens att säga "består" av då, iaf inte med jämförelse med kött och protein som innehåller 50% protein...
    Vad är isåfall de övriga 96-97% -en av grönsaken? Protein? Fett?
  • Micke54
    Immer skrev 2009-09-18 17:26:38 följande:
    Vad är isåfall de övriga 96-97% -en av grönsaken? Protein? Fett?
    Stordelen H2O
  • Micke54
    Mizzz skrev 2009-09-18 15:52:49 följande:
    inte med jämförelse med kött och protein som innehåller 50% protein...
    En lista på vilka kötter det gäller uppskattas, då ska här handlas!
  • Mizzz
    Micke54 skrev 2009-09-18 17:41:40 följande:
    En lista på vilka kötter det gäller uppskattas, då ska här handlas!
    vanligt bacon tex.
Svar på tråden LCHF en sekt?